Publicerat November 28, 201015 yr Jag har en schillerhane, Ajax, som är 14 mån som jag har tänkt ska jaga räv och hare. Det är min första stövare. har ingen större erfarenhet av injagning av drivande hundar. Driver gör han, han har ett härligt skall, dessvärre är han ju inte så noga med vad han driver. Har skjutit en räv för honom dessvärre passerade ett rådjur över rävlöpan 30 sek innan Ajax kom och han hade drivit över en timme och började komma lite långt efter, så 40 m ifrån mig tar han rådjurslöpan. Där står jag på knä med en skjuten räv och ska hylla honom till skyarna så börjar han driva rådjur. Surt.. Var ut en sväng igår och han började jobba på harslag. Efter en 20 min kom upptaget, jag går för att kolla spåret och kan konstatera att det är hare. Han driver en halvtimme ungefär så börjar det gå lite knackigt. Efter ytterliggare 20 min har han kommit igång igen och det går över en väg, jag skenar dit och kan konstatera att hundf*n driver nu rådjur. Tar pass där dom brukar dyka upp och mycket riktigt så kommer get och kid förbi mig och Ajax gör en snygg runda förbi en upprörd husse och fortsätter med rådjuren. Tar ett nytt generalpass och denna gång inser han att det nog är läge att lägga av. Sedan går jag med honom i koppel förbi spåren och bannar honom när han sätter ner nosen. Jag tror ju att han förbannat väl vet att han inte ska jag rådjur. Dom första släppen i höstas gjorde jag i närheten av ett gryt med ett flertal konstaterade rävdrev. Det längsta på 80 min innan det gick i gryt. Synpunkter och tips tas tacksamt emot Är det bara att nöta på likadant eller ska man göra något annorlunda? Bättre lydnad behövs det förstår jag också.
Publicerat November 28, 201015 yr Håller med first clas! Han har en enorm jaktlust därför jagar han även rådjur! min stövare var likadan i början men nu ger han blanka faan i dem men nöter du på med hare och räv så blir det han jagar i slutändan! MVH URJ
Publicerat November 28, 201015 yr Författare Det blir ju dock så att man börjar tvivla lite emellanåt... När han driver rådjur så är det väl rätt att koppla honom så fort möjligt men samtidigt känns det ju fel att åka och plocka upp honom i tid och otid. Dvs han lär sig ju inte att komma tillbaks till mig men det kanske ger sig med tiden. Jag hoppas ju att han ger sig med rådjuren för annars får man väl taxmaffian i laget på sig...
Publicerat Maj 10, 201115 yr Det blir ju dock så att man börjar tvivla lite emellanåt... Jag kände samma tvivel med min förra Schiller. Hela hans första säsong så blandade han hardrev med rådjursdrev. Det blev många språngmarscher, hojtande och fyande innan säsongen var över. Hunden var ganska vek och det verkade som han tog åt sig ordentligt varje gång men hans "skam" höll inte i sig så länge . Vi till och med avslutade första säsongen med ett präktigt rådjursdrev. Inför nästa säsong kände jag förstås stora tvivel . MEN från första släpp under det andra året så har han varit helt ointresserad av rådjur. Inte ett derv på 10 år . Jag tolkar det som att även om fyandet inte verkade ha så stor effekt på den unga jaktsugna hunden så tog han ändå till sig. Kämpa på med din jycke så löser det sig nog.
Publicerat Juni 18, 201115 yr Jag jagar efter direkt jag konstaterat fuldjur,Då brukar en som vunnit OS se missnöjd mot när jag får synkontakt på stövarn..Alltså inga enkla fy utan avancerad wrestling delas ut. Min var helt vild och drev allt i början,man skulle gärna inte fara till några vilt täta områden,men vid 2års ålder var det lungnare och nu få gånger det sker och vid 4år ska han inte driva nått mer än i början av säsongen då.. Håller man hunden i kondition och lite lagom lydnad så tror jag man får bort värsta virvelvinden.. Dom men stor jaktlust har stövare och viker inte ner sig!Kör hårt!
Publicerat Juni 18, 201115 yr Om man skulle ta unghunden och gå där man vet att dom utfodrar rådjur på vintern och man vet att det är färska spår, och så fort han stoppar ner nosen och visar intresse så fyar man han och visar att man inte gillar det. vad tror ni om det?
Publicerat Juni 18, 201115 yr Klassisk metod att göra en hund rådjursren (som jag INTE förespråkar!) "Stoppa in hunden i en tunna med två rådjursskinn, stäng tunnan och rulla den två-tre gånger nerför en backe..."
Publicerat Juni 18, 201115 yr Klassisk metod att göra en hund rådjursren (som jag INTE förespråkar!) "Stoppa in hunden i en tunna med två rådjursskinn, stäng tunnan och rulla den två-tre gånger nerför en backe..." Haha, fan va sjukt!!
Publicerat Juni 18, 201115 yr Klassisk metod att göra en hund rådjursren (som jag INTE förespråkar!) "Stoppa in hunden i en tunna med två rådjursskinn, stäng tunnan och rulla den två-tre gånger nerför en backe..." [/quote Alvarligt, ingen kan väl någonsin ha gjort på detta sätt??
Publicerat Juni 19, 201115 yr Alvarligt, ingen kan väl någonsin ha gjort på detta sätt?? Jag hoppas det är en skröna.
Publicerat Juni 19, 201115 yr Författare Har en bekant vars far hade en stövare som var svår på rådjuren. Sista gången den drev rådjur bar det sig inte bättre än att bocken blev skjuten på grannmarken och när stövaren kommer fram så är bocken inte riktigt slut utan lyckas få in nån spark på hunden. Vips så var den hunden inte intresserad av rådjur längre. Men vete faen om man törs prova det
Publicerat Juni 19, 201115 yr Man jagar inte in älghundar med spöa den med rådjurs skinn och man gör det inte med stövare. Stövarn ska jaga hare eller räv, och rådjur finns i varje buske så nöt på,skit i att presentera rådjur mer än dom är fula och husse ej gillar dom.Jaga ska vara kul för en ung hund i alla lägen även om det är fel djur i början.många förstör hunden med ta bort dens nyfikenhet och självständighet med peka på alla fel och dom få rätten,klart vissa hundar blir ljumna som en kroksvans då. När hunden är mogen och borde förstå så kan man rikta in den bättre..
Publicerat Juni 20, 201115 yr Ja du valde själv gå mot strömmen och fel sida -Men med en stövare krävs ibland väldigt mycket ödmjuka,tålmod, stunder i skogen,vissa bryter ihop och andra bryter ihop och kommer igen.Men dom som lyckats med stövarna är lyckligt lottade och en dag kanske man är nära dit.