Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad ska man ha

Featured Replies

Publicerat

Genom viss avyttring i garderoben på sistone så har det uppstått lite tomrum och det är ju aldrig bra, har jag lärt mig :D .

Har nu (snart i alla fall) bara en hagelautomat och en 30-06 i skåpet.

Hagelbössan kommer att få täcka alla mina hagelbehov och jag kommer inte att behöva något grövre än 30-06an.

Det skall alltså in något klenare i skåpet.

En 22lr kommer jag att vilja ha men det är hur den eventuellt skall kompletteras som är frågan.

Har tänkt att 30-06an får sköta rådjur och uppåt (och kanske räv) så har egentligen inte behovet av klass 2.

Har sneglat på både Sako Quad och Brno 455 och kanske 1 pipa i 22lr och 1 i 22WMR.

Tycker dock Quaden är dyr (i alla fall ny) och Brnon lite osmidig att byta pipa på.

Alltså kanske man borde köpa två separata bössor istället, kanske en 222 (Vixen?) eller 22 Hornet som komplement till 22 lr.

Hur skulle du tänka i min sits? Tacksam för all input jag kan få!!

Publicerat

Själv klarar jag mig inte utan en bra .22:a, det tillhör grunden i vapenarsenalen för mig. Men det beror också på att jag harvar en hel del på viltmålsbanor. Men som jaktpatron har den ju sina begränsningar, lindrigt sagt...

.30-06:an kan ju göras otroligt allsidig med olika laddningar och kanske olika sikten.

Men något mer mellan .22LR och .30-06 kan nog vara på sin plats.

.22 magnum är en potent liten rackare för allt smått upp till 80-100 meter om det är vindstilla. Den är ju också hyfsat billig att öva med, men inte så diskret av sig. Absolut ett bra alternativ.

Personligen hade jag nog funderat på en hyfsat tungpipad varmint/sporter i .224, 6mm eller 6,5. Framför allt för mysigt precisionsskytte på bana men även för kråksprängning, viltmål, vakjakt m.m.

Sedan hade jag nog köpt en .22LR i snarlikt utförande, inte blytung men ändå med viss tyngd - och använt den på samma sätt som den grövre varmintbössan. Träning, tävling och vissa jaktuppgifter.

Skadad av allt banskytte genom åren så tjatar jag om tunga pipor. Vill man ha renodlade jaktbössor så ska man givetvis välja något lättare.

Blir säkert ett mysigt "problem" för dig att lösa detta :lol:

//Danne

Publicerat

Köp 2 separata bössor, du har ju gott om plats i garderoben. Välj en 22LR med tung pipa så att den åtminstone viktmässigt liknar din 30-06, det är ju bra ur övningssynpunkt.

En klass 3 är trevlig men användningsområdet är begränsat. Men blir det mycket skogsfågel och räv inom 100 m så välj det. Är det huvudsakligen räv du kommer använda den fjärde bössan till skulle jag dock välja en snabbare klass 2:a.

Publicerat
  • Författare

Har grunnat lite i riktning åt en Brno varmint som 22:a för att få en tung pipa, men då måste den som sagt kompletteras med en annan bössa, vilket iofs inte behöver vara ett dyrare alternativ.

Fast i gengäld tillkommer då optik till den ena bössan som en kostnad.

Ska förhoppningsvis och klämma på lite bössor idag och se om det klarnar lite mer.

Det är skoj med angenäma problem -_-

Publicerat

222 tycker jag låter som en bra idé, tillsammans med en 22a.

En klass 3 bössa har ju som tidigare nämnt ett ganska begränsat användningsområde.

Publicerat

en 222a som kompiteras med en 22lr tycker jag du ska köpa för då har du en småvilts dräpare upp till rådjur samt att du har 22an som övmimg o fågel pan ;)

Publicerat
  • Författare

OK lite klokare efter ett besök hos första vapennasaren.

Lär inte bli en 455, i alla fal inte med anledning av pipbytessystemet för så osmidigt som det var så lär det inte bli av att byta pipa så där jätteofta.

Lutar alltmer åt en 453 Varmint, inte nödvändigtvis ny men de växer inte på träd begagnade direkt.

Verkar som om jag kommer att falla för den hittills samlade expertisens råd och komplettera 22lr med en till bössa, troligtvis i 222. Klämde på ett par som på olika sätt var väldigt trevliga.

En Anschutz med riktigt fet pipa som antagligen skjuter bra, men den hade definitivt en av de allra fulaste stockar jag någonsin sett.

Dessutom hade de ett par varianter på Vixen inne, men den ena var utanför min budget (men grymt fin) och den andra tog de hejdlöst betalt för i förhållande till vilket skick den befann sig i.

Klämde även på en Brno Fox som var helt rätt i pris, rätt sliten i träet men mysig ändå. Största nackdelen med den är väl att den inte är en Vixen...

Får bli fler besök hos andra handlare framöver. Lockade familjen med IKEA idag, får se vilken list man får ta till nästa gång :lol:

Publicerat

Nu kör ju jag på 6,5 som jag tycker täcker i princip allt utom det minsta viltet.

Jag jagar en del kråka, nötskrika och bisam så en 22 lr är ett måste, bra att ha även på banan.

I ditt fall om jag hade en 30-06 (och skulle behålla den) så skulle jag komplettera med en 22lr och en 222 kanske

Men den garderoben klarar du ju allt i princip

Publicerat

Ops glömde

Jag hade definitivt letat i följande ordning

222

Sako vixen

Anchutz

Tikka 55

Brno

I fallet 22 lr hade jag letat enligt följande

Anschutz

Anschutz

Anschutz

Anschutz

Anschutz

Brno

Alla givetvis i blånerat med oljebonad valnöt!

Publicerat

Sluta leta, Fredde Piteå här har en Krico 300 22 lr till salu!

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Sluta leta, Fredde Piteå här har en Krico 300 22 lr till salu!

Mvh!

OK, intressant. Har inte det minsta uns av erfarenhet av en dylik dock. Är det mao nåt som är ett riktigt bra alternativ?

Publicerat

En 22LR är väl given i garderoben kan man tycka. Själv har jag Anschutz men jag kände på bra många Krico också innan jag slutligen bestämde mig. Men valet var inte lätt....

Men då har du ju en plats kvar i garderoben.... Så jag föreslår, som någon ovan, en 6,5-a. Argumenten kan vara hur många som helst men en poäng att ha en 6,5:a istället för en klass 2:a är att du har ett backupvapen ifall din andra klass 1:a av någon anledning inte är lämplig eller kanske till och med är trasig.

Följder du mina råd så får du av någon underlig anledning en garderob som är fasligt lik min ;)

Publicerat

Först och främst är det läge att skaffa en 22:a (lr). Uppskattar min mer och mer och det är kul nu när kidsen börjar bli så stora att de kan vara med och panga lite.

Jag har en Remington Five som jag köpte ny för 3500 på WB. Detta var innan de höjde priset.... Kanonbössa som skjuter jäkligt bra med det mesta. Väger runt tre pannor (mer än min Tikka T3 308win...). Något kort kanske, men det ska åtgärdas med en ny bakkappa vid tillfälle. Trycket kanske inte är det bästa men jag lyckas ändå skjuta bra med den.

Skippa klass2:an. Iochmed grisarnas intåg på mina marker, är tyvärr en klass2:a oanvändbar. Samma borde gälla dig inom snar framtid. Kitta i stället 30-06:an för smyg/vak och drev på bästa sätt.

Jag har i princip samma garderob som du (+ lite reservpuffror...). Själv lurar jag på en välskjutande klass 1 kombi för smygjakten. En Blaser BBF97 vore mumma.. :)

/Må :)

Publicerat

Hmmm jag tycker att vi vänder på de från toppen,

oaktat hur man jagar nästan bör man ha två klass 1:or, eller vapen som förefaller vara klass 1,

ex 6,5x55/47L eller motsvarande kaliber 270 Win/260 Rem platsar även dem i detta,

en kaliber som beroende på val av kulvikt hanterar allt samt beroende på vapnet har god egen precision

Ovanstående bör vara en bultpang samt ha möjlighet att dämpas.

Nästa klass 1 kan vara en jaktstilsanpassad, dvs om man är hundförare, passskytt, tysk drevjaktsjägare eller afrikajaktsfantast, dvs kaliber, system, utformning är helt anpassad till den högst skattade jaktformen.

Fyra kvar.

Alla jägare utom (Mad Mike) behöver en hagelpang, ergo

en hagelpang, behövs, nu vill jag förstå att du valt en halvauto, det är trevligt i sig, jag älskar min Benelli men det är vapen som inte är tillåtna överallt och en del har bekymmer med den,

så med valet av en halvis till hagelvapen kommer ett behov av ytterligare ett vapen eller tillgång till lånevapen, beroende på jatkform,

Två eller tre kvar

En drilling, ett kombinationsvapen är en naturlig utveckling av vapenval för vissa former av jakt som så kallad slaskjakt, eller med andra ord swedish rough shooting.

En eller två kvar

En 22 LR eller annan kantantänd med pipbytessystem, ett helt Kvaddsystem kan köpas från Finland för runt 10 000 kr, ja visst är det en god slant men då står man där med både en 22 LR, 22 Win mag, 17 HMR/Mach 2 pipor att leka med,

offset priset genom att sälja det man inte vill ha och lev lyckligt i resten av livet.

Träna billigt, nita nötskrikor, kajor och annat löst som om de vore slagna av blixten

Slut på det rolig eller en plats kvar

Den sista platsen kan vara en ambulerande plats eller så tar man sig en riktigt projekt alternativt att man faktiskt har ett annat selektivt val gjort,

nostalgi pang eller vad det nu kan vara.

Tråkigt nog måste man inse att i landet lagom, Sverige med 6 pangar som max på jaktlicens är det att hänfalla till Blaser eller Kvadd/motsvarande vapen eller acceptera att man har en dynamisk vapen garderob som styrs av det skytte/den jakt man sysslar med just nu.

Tursamt nog lever vi alla i samma begränsade miljö, vapnen är prisstabila och det gör att så länge man sköter vapnen och enbart handlar med begagnad av ok kvalité så har man inga bekymmer,

med att byta runt utan att göra förluster i rena pengar, dvs utöver kostnaden för tillstånden.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Först och främst är det läge att skaffa en 22:a (lr). Uppskattar min mer och mer och det är kul nu när kidsen börjar bli så stora att de kan vara med och panga lite.

Jag har en Remington Five som jag köpte ny för 3500 på WB. Detta var innan de höjde priset.... Kanonbössa som skjuter jäkligt bra med det mesta. Väger runt tre pannor (mer än min Tikka T3 308win...). Något kort kanske, men det ska åtgärdas med en ny bakkappa vid tillfälle. Trycket kanske inte är det bästa men jag lyckas ändå skjuta bra med den.

Skippa klass2:an. Iochmed grisarnas intåg på mina marker, är tyvärr en klass2:a oanvändbar. Samma borde gälla dig inom snar framtid. Kitta i stället 30-06:an för smyg/vak och drev på bästa sätt.

Jag har i princip samma garderob som du (+ lite reservpuffror...). Själv lurar jag på en välskjutande klass 1 kombi för smygjakten. En Blaser BBF97 vore mumma.. :)

/Må ^_^

Tja, grisen har börjat knacka på dörren hemmavid. Det lär ju kanske ställa lite andra krav på garderoben men som du konstaterar så räcker 30-06 an ganska långt. Sen jag fick dit dämparen jag köpte av dig så är det inte bössan som gör att skotten inte sitter där de ska utan mer den som spakar densamma.

Klass 2:an var mest för kul och kanske inte så jaktligt motiverad egentligen.

Vad gäller Remington har jag inte ens tänkt så långt, får ta en titt när vägen bär mig till Uppsala nästa gång.

Publicerat
  • Författare
Hmmm jag tycker att vi vänder på de från toppen,

oaktat hur man jagar nästan bör man ha två klass 1:or, eller vapen som förefaller vara klass 1,

ex 6,5x55/47L eller motsvarande kaliber 270 Win/260 Rem platsar även dem i detta,

en kaliber som beroende på val av kulvikt hanterar allt samt beroende på vapnet har god egen precision

Ovanstående bör vara en bultpang samt ha möjlighet att dämpas.

Nästa klass 1 kan vara en jaktstilsanpassad, dvs om man är hundförare, passskytt, tysk drevjaktsjägare eller afrikajaktsfantast, dvs kaliber, system, utformning är helt anpassad till den högst skattade jaktformen.

Fyra kvar.

Alla jägare utom (Mad Mike) behöver en hagelpang, ergo

en hagelpang, behövs, nu vill jag förstå att du valt en halvauto, det är trevligt i sig, jag älskar min Benelli men det är vapen som inte är tillåtna överallt och en del har bekymmer med den,

så med valet av en halvis till hagelvapen kommer ett behov av ytterligare ett vapen eller tillgång till lånevapen, beroende på jatkform,

Två eller tre kvar

En drilling, ett kombinationsvapen är en naturlig utveckling av vapenval för vissa former av jakt som så kallad slaskjakt, eller med andra ord swedish rough shooting.

En eller två kvar

En 22 LR eller annan kantantänd med pipbytessystem, ett helt Kvaddsystem kan köpas från Finland för runt 10 000 kr, ja visst är det en god slant men då står man där med både en 22 LR, 22 Win mag, 17 HMR/Mach 2 pipor att leka med,

offset priset genom att sälja det man inte vill ha och lev lyckligt i resten av livet.

Träna billigt, nita nötskrikor, kajor och annat löst som om de vore slagna av blixten

Slut på det rolig eller en plats kvar

Den sista platsen kan vara en ambulerande plats eller så tar man sig en riktigt projekt alternativt att man faktiskt har ett annat selektivt val gjort,

nostalgi pang eller vad det nu kan vara.

Tråkigt nog måste man inse att i landet lagom, Sverige med 6 pangar som max på jaktlicens är det att hänfalla till Blaser eller Kvadd/motsvarande vapen eller acceptera att man har en dynamisk vapen garderob som styrs av det skytte/den jakt man sysslar med just nu.

Tursamt nog lever vi alla i samma begränsade miljö, vapnen är prisstabila och det gör att så länge man sköter vapnen och enbart handlar med begagnad av ok kvalité så har man inga bekymmer,

med att byta runt utan att göra förluster i rena pengar, dvs utöver kostnaden för tillstånden.

/Christian

Som vanligt ett klokt resonemang från dig.

Nu får min 30-06:a duga såsom den första bössa du beskriver i klass 1 emedan den är dämpad och snart försedd med en McMillan så kommer den att räcka för de relativt modesta avstånd som jag håller mig inom.

En andra klass 1:a får anstå tills vidare, men visst finns det flera lockande alternativ där, det erkännes.

Hagelpang får räcka med automaten tills vidare, inga problem med auto där jag jagat hittills och jag kan låna en bock om det skulle knipa.

Återstår alltså kombi/drilling eller en 22:a.

Drilling har jag tänkt skulle kunna bli en lysande 40års present till mig själv då den dagen (tyvärr) inte är överdrivet avlägsen. Kombi känns inte så lockande i nuläget av det skälet + att jag inte hittat någon i låg prisklass som känts ens ok.

Alltså tillbaka till 22:an.

Finland skulle ju alltså kunna vara ett alternativ, har du en susning om liknande prissättning gäller på Åland?

Publicerat

Kolla med Sunes jakt och fritid: http://home.aland.net/m04574/ han brukar ha det största utbudet begangnat på Åland

Publicerat

Jag känner till en Merkel 32 drilling i 12/70 7x57R med lyxkolv och en belyst 1,1-4 SuB i hakmontage som eventuellt är till salu,

en del annat plock ingår nog då med som hylsor o verktyg,

bara som en lite tease.

Utöver det är "tänket" rätt, iofs en pang i taget men det gäller att välja rätt eller välja om ofta.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Jag känner till en Merkel 32 drilling i 12/70 7x57R med lyxkolv och en belyst 1,1-4 SuB i hakmontage som eventuellt är till salu,

en del annat plock ingår nog då med som hylsor o verktyg,

bara som en lite tease.

Utöver det är "tänket" rätt, iofs en pang i taget men det gäller att välja rätt eller välja om ofta.

/Christian

Varför finns det ingen dregel-smiley när man behöver den?? :)

Publicerat
  • Författare

Tack för hjälpen, alla!

Nu har jag äntligen kommit till skott och det blev en Quad.

Fick ett ok pris av Pelle på Karlssons idag så jag slog till!

Köpte 22 lr nu så får framtiden utvisa vad nästa pipa blir.

Nu är det bara den bitterljuva väntan på licens som är kvar innan man får bli bekant med bössan på allvar!!

Publicerat

Härligt!

Men visst blev det med träkolv?

Publicerat
  • Författare
Härligt!

Men visst blev det med träkolv?

Ledsen att göra dig besviken men jag är en sucker för

svart syntet, det är lite av temat i min garderob.