Publicerat November 28, 201015 yr Är sugen på att bygga en fälla, vilken fälla har man mest nytta av och kan fånga det mesta i? Spelar ingen roll om det är en slagfälla eller inte då jag har marken bakom husknuten:) Dom djur som jag kan tänka mig att ska fastna i fällan är väl från räv till kråka. MVH
Publicerat November 29, 201015 yr Värmländsk tunnelfälla. Får du väl fånga lo i också om jag minns rätt? Men i våran har det gott allt möjligt, kråka, korp, nötskrika, grävling, igelkott och även lodjur. Det finns ju även dom som lyckas fånga räv i sina:p Största nackdelen är väl dock att den är ett helsike att flytta på. I övrigt så tror jag det är bäst att försöka använda en fälla till varje vilt man vill jaga, bygg en trapline helt enkelt.
Publicerat November 29, 201015 yr Värmländsk tunnelfälla. Får du väl fånga lo i också om jag minns rätt? Men i våran har det gott allt möjligt, kråka, korp, nötskrika, grävling, igelkott och även lodjur. Det finns ju även dom som lyckas fånga räv i sina:pStörsta nackdelen är väl dock att den är ett helsike att flytta på. I övrigt så tror jag det är bäst att försöka använda en fälla till varje vilt man vill jaga, bygg en trapline helt enkelt. För egen del så lyckas jag fånga det mesta utom just räv...
Publicerat November 29, 201015 yr För egen del så lyckas jag fånga det mesta utom just räv... Du också, vad skönt då är jag inte ensam:P Fällan har stått vid ett aktivt rävgryt i över ett år och inte en enda räv har gått i fällan. Dom har passerat 5 m ifrån fällan flera gånger, dom har varit fram till öppningen och rör sig nästan dagligen inom ca 50 m från fällan men inte i fällan, vi har lagt in höns, sork, råttor, slaktrester, rådjursskinn, älgklövar men inget funkar, andra djur går ju fint i fällan men räven är för listig helt enkelt:p
Publicerat November 30, 201015 yr Författare Tack för svaren!! Det blir att bygga en sådan iaf, ska bara få upp värmen i garaget, -26 här idag...MVH
Publicerat November 30, 201015 yr Författare Kikade på bilder nu på fällan och den såg inte ut som jag hade för mig:) Min pappa har en sådan som han enbart fångar räv och grävling i, han har aldrig fått något annat heller sa han:) Säkert väldigt olika han har sin mitt ute i skogen. I höstas när jag var ute och jagade fågel så hittade jag en sådan fälla som var igenslagen men jag rörde inget såklart utan ja lade en kvist på ena luckan för att kunna se några dagar efter om ägaren varit dit och vittjat den, Hörde inget i fällan heller men undersökte inte så noga eftersom det inte är min fälla. Fyra dagar efter så åkte jag ut för att passa på lite änder och man passerar fällan när man går dit jag brukar stå, Kvisten låg kvar och allt såg lika ut så jag laddade bössan för säkerhetsskull och öppnade luckan och där låg en räv som såg riktigt sjuk ut så jag avlivade räven och skrev en lapp till ägaren. Vad är det som gäller, hur ofta ska man kolla sådana fällor? Jag blev lite förbannad på det där, lite ansvar måste man ju ta om man ställer ut och gillrar en fälla tycker ja..? Gjorde jag fel? MVH
Publicerat November 30, 201015 yr Fällan ska enligt lagen vittjas 2 ggr per dygn.... Moraliskt försvarbart tycker jag dock är sålänge man kollar fällan dagligen. Flera dagar dock ska man aldrig låta en fälla stå utan att vittja, misstänker man att vitjningen missköts bör man kontakta polisen så att djur slipper lida.
Publicerat November 30, 201015 yr Fällan ska enligt lagen vittjas 2 ggr per dygn.... Moraliskt försvarbart tycker jag dock är sålänge man kollar fällan dagligen. Flera dagar dock ska man aldrig låta en fälla stå utan att vittja, misstänker man att vitjningen missköts bör man kontakta polisen så att djur slipper lida. Teffek Jag är inte säker på att du har rätt. Har för mig att det faktiskt räcker med en gång/dygn (i gryningen). Stod i alla fall så senast jag kollade NVV. Däremot stod det i en artikel i Svensk jakt att det var två gånger som gällde. Efter det så kollade jag NVV's hemsida plus att jag frågade på förbundets area. Så om det inte ändrats på senare tid är det 1 gång som gäller. Däremot fotsnaran 2ggr. Flera dygn är däremot fördjävligt. Fällan skall dessutom vara märkt så man kan ringa ansvarig...
Publicerat November 30, 201015 yr Jag kollar mina fällor 2 ggr per dygn för att vara på säkra sidan och för djurets skull om det sitter där. Tror det står "minst" en gång per dygn på NVV:s sida. Slagfälla är ju bra om man inte har möjlighet att kolla så ofta. Jag kör med 3 olika fällor , Värmlands,Smålands och Lotin fällan. Den Värmlänska fungerar bäst för mig. Tar både räv,mink och grävling i den. 5 rävar och 1 grävling hittills i år . Brukar ca 6-10 rävar i den per säsong. Smålandsfällan har jag fått Mård,mink och grävling i, men inga rävar . Lotin "köpe" fälla där får jag bara grävling. Jag fick inte heller några rävar i värmlandsfällan först pga att det var en kant i ingången. Men efter att jag täckt över med jord och mossa så det blev en jämn övergång in i fällan. Fick räv en vecka senare . /Svenne
Publicerat December 1, 201015 yr Gick in på NVVs hemsida och kikade, och ser man på jag hade ju faktiskt fel om värmlandsfällan. Såhär står det på NVVs hemsida (har dock inte kikat mot lagen men litar på NVV i detta fall) "Fällor för levandefångst av däggdjur måste vittjas av jägaren minst en gång per dygn, varav en gång på morgonen. Fällor för iller, mink, råttor, sorkar och möss ska vittjas minst två gånger per dygn, morgon och kväll. Nät måste vittjas omgående efter fångst." Svenne Då kanske det är kanten på min fälla som skrämmer räven, för fram till kanten har den ju varit. Får testa att täcka den och se om det hjälper.
Publicerat December 1, 201015 yr Jag kollar mina fällor 2 ggr per dygn för att vara på säkra sidan och för djurets skull om det sitter där. Tror det står "minst" en gång per dygn på NVV:s sida.Slagfälla är ju bra om man inte har möjlighet att kolla så ofta. Jag kör med 3 olika fällor , Värmlands,Smålands och Lotin fällan. Den Värmlänska fungerar bäst för mig. Tar både räv,mink och grävling i den. 5 rävar och 1 grävling hittills i år . Brukar ca 6-10 rävar i den per säsong. Smålandsfällan har jag fått Mård,mink och grävling i, men inga rävar . Lotin "köpe" fälla där får jag bara grävling. Jag fick inte heller några rävar i värmlandsfällan först pga att det var en kant i ingången. Men efter att jag täckt över med jord och mossa så det blev en jämn övergång in i fällan. Fick räv en vecka senare . /Svenne Gjorde det sån skillnad att höja upp marken in till öppningen ?? Intressant! I min fälla har det bara gått en grävling och en ungräv så det får bli att höja marken in känner jag , tack för tipset.