Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

håller jag på att bli blåst vid vapen köp?

Featured Replies

Publicerat

tänkte höra med er hur ni ser på de.

bestämde mig för att kolla på en bössa av märket remington 700 bdl 6.5:a

när jag åkte och kolla på den kännandes den sjyst sen började jag tänkta lite, var nog lite väl ivrig när man var där.

han sa att han hade slipat ner kolven för den tog i pipan tidigare, tänkte inte mer på de då han snackade om den som han ägt den länge (tyckte jag hörde någon med 2 år) för skoj skull provade jag med en hundring om den gick fri. de var tvärstopp efter några cm, han fick prova med samma resultat och så här i efterhand tyckte jag han vart nervös, jag litade på killen så de var inte förens jag kom hem som jag såg på original licensen(bestämde mig för att ta den) att han bara ägt den en månad.

nu är frågan håller jag på å bli blåst?? han ljög minst 2 gånger och kunde inte säga ens vilket år tionde den var gjord, i efter han har jag hört andra yttra sig om att de var väldigt dyrt. 6000 för en remington 700 som har några år på nacken trä kolv, billigt gammalt sikte är de över pris??

kan tillägga att kolv och pipa skall bytas. bössan ska användas till att skjuta på bana(kunna skjuta någorlunda på 300m) och jaga med.

vad ska jag göra??

avbryta licensansökan?

Publicerat

Avbryt licensansökan och hitta ett annat exemplar att bygga vidare på.

Tyvärr. 

Publicerat

Är det något jag har lärt mig efter många missar vid inköp av diverse begagnade attiraljer så är att alltid lite på min intuition.

Jag skulle avbryta och tittat på något annat.

Mvh John

Publicerat

Hmm,om han ljuger har han nått att dölja. Han kan ju iof haft licensen på nån bekant ett par år,men det låter skumt.

Du kan ju alltid försöka pruta,brukar gå om man kan motivera,t.e.x. friläggning av pipan m.m.

Men känns det inget bra blir det nog inte bra heller...

Ha de/Lars.

Publicerat

Om du ändå ska byta kolv och pipa så är det ju bara systemet du är intresserad av? Om du har full funktion, inga klick eller konstigheter så hade jag nog med de nya fakta försökt pruta ned priset lite och behållt grejerna ändå :D

Publicerat

Tycker du ska bryta men be att få fara o skjuta en serie och se om den börjar värmesprida.

Publicerat

6 000 kr för en Rem 700 är mycket pengar om det inte är någon av de lite finare varianterna, ex en BDL deluxe osv,

vad anledningen till säljarens osanningar är kan vi inte veta men jag hade nog avvaktat med köpet, har iofs blivt lurad två gånger vid vapenköp så jag kanske inte skall säga något.

Distansköp med mindre noggräknade personer är inte alltid det bästa.

Men för att vara produktiv o saklig i detta, provskjut och pruta,

om vi talar om en Rem 700 ADL i träkolv är den kaaaanske värd 5 000 men jag hade nog mer sagt 4 000 eller rent av 3 000 som mitt pris,

men som alltid saker är värde det köparen är villig att betala.

/Christian

Publicerat

Pruta i detta skede skulle jag inte tycka var ok, varese jag var köpare eller säljare. Däremot skulle jag inte handla med någon som far med osanning. När affären gått så långt att ni har kommit överens om ett pris och du till och med ha fått orginal licensen så är det ju som klart, eller? Däremot så tycker jag du ska ta och hoppa detta, det kommer att komma fler 700:or, från seriösare säljare så det är ingen fara att bli utan..

Publicerat
Pruta i detta skede skulle jag inte tycka var ok, varese jag var köpare eller säljare. Däremot skulle jag inte handla med någon som far med osanning. När affären gått så långt att ni har kommit överens om ett pris och du till och med ha fått orginal licensen så är det ju som klart, eller? Däremot så tycker jag du ska ta och hoppa detta, det kommer att komma fler 700:or, från seriösare säljare så det är ingen fara att bli utan..

Står säkert ett gäng på torsbo handels till exempel ;)

Publicerat

Det är inte omöjligt att den förre ägaren har frilagt pipan men sedan har träet slagit sig igen. Det kan gå fort.

Vid en friläggning måste man borsta ur pipkanalen ordentligt och sedan lacka eller olja noga. Helst ska systemet bäddas också för att det ska ge bästa resultat (skottfasthet).

Däremot är ägandetiden en varningsklocka. Där kan det vara intressant att höra förklaringen.

Är du enbart ute efter ett 700-system så är 6000 kr för mycket. Då behöver du egentligen inte provskjuta, utan i första hand kolla mekanismen. Stötbotten, slagstift, underbeslagets skick, m.m.

//Danne

Publicerat
  • Författare

tack så hemsk mkt för alla tips och råd. jag avbröt ansökan\ gjorde om den till en öppen licens.

tror de var en vanlig bdl (visst är de den som har hål i stocken så man kan ta ut "magasinet" (eller vad man kallar de) som sitter fast skruvat i stocken??) vanlig pipa satt de på.

Publicerat

Ett gott råd oavsett vad man gör för affärer är att inte göra dem med folk som ljuger. Leta vidare! (Tänk om bössan t.ex. är stulen?)

Publicerat

kan inte säga så myckte men om du är osäker så avbryt ansökan och leta efter nått annat är mitt råd..

om de är han jag tror de är som säljer bössan från bårlänge så kan jag bara säga att killen inte ljuger så mycket om den.

han har kanske hafft den ett par år men skjutat max en ask med den så han har flera i samma kaliber där av säljer han den!

Publicerat
Ett gott råd oavsett vad man gör för affärer är att inte göra dem med folk som ljuger. Leta vidare! (Tänk om bössan t.ex. är stulen?)

Nja det är väl tämligens otroligt att någon skulle sälja en stulen pang inom ramen för ett köp med tillhörande tillståndansökan men,

det går ju att köpa vapen på avbetalning, det är något man kanske bör tänka på när man köper dyrare och nyare vapen,

lite oklart dock för mig om dessa säljs med äganderättsförbehåll.

/Christian

Publicerat
  • Författare
kan inte säga så myckte men om du är osäker så avbryt ansökan och leta efter nått annat är mitt råd..

om de är han jag tror de är som säljer bössan från borlänge så kan jag bara säga att killen inte ljuger så mycket om den.

kan man ej vara rak i ryggen, så är de ingen jag gör affärer med.

du får tro vad du vill, tänker varken bekräfta eller dementera då de är helt orelaterat vem i fråga personen är.(även mitt svar på ditt pm)

Publicerat
Nja det är väl tämligens otroligt att någon skulle sälja en stulen pang inom ramen för ett köp med tillhörande tillståndansökan men,

det går ju att köpa vapen på avbetalning, det är något man kanske bör tänka på när man köper dyrare och nyare vapen,

lite oklart dock för mig om dessa säljs med äganderättsförbehåll.

/Christian

Jo det är klart det är osannolikt att den är stulen. Min poäng är bara att det kan vara vilka skumma omständigheter som helst som han försöker dölja och att man inte ska använda sig själv som försöksdjur för att ta reda på vilka.