Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vildsvinseftersök, natt och dag

Featured Replies

Publicerat

Ett intressant eftersök som är värt att diskutera. Kanske mest p gr av hur de nya reglerna påverkar.

DAG 1.

En kontaktperson (polis) ringer om en påkörd gris på en 70-väg, på gränsen mellan Västra Götaland och Halland. En bilist (som jag talade med) hade kört på den ”i trynet”, varvid djuret fortsatte över vägen o blev påkörd av bil nummer två. Den var stor, svart och ensam. Jag var där framåt 20.00 o träffar en lokal jägare. Några centimeter snö. Grisen har vänt åter söderut. Jag spårar, mest för att komma från vägen med hunden, släpper och väntar och ser på garminen. 1.400 meter bort kommer upptaget i svarta natten. Killen som är med mig vill tillbaks till bilen och lämnar mig. Snön är skrapig och under snötäcket är löv som låter likt glas när jag går på dem. Hunden o grisen förflyttar sig ur peljen, efter en stund har jag kontakt o så håller det på. Ett par gånger är jag riktigt nära, ser grisen en gång i skenet från bösslampan, men då ser jag ljus långt bortanför i skogen och vågar inte skjuta. Det GÅR inte att smyga! Grisen hör mig på långt håll och går undan. Nu är problemet att eftersom jag handlar på uppdrag av polisen får jag inte ringa in kompisar som visserligen bor nära och (till skillnad mot den lokala jägaren) som kan skjuta på natten. Inget blod någonstans och grisen går på alla fyra. Totte skäller halva natten och efter att han hängt på grisen över 1,5 mil fångar jag hunden.

DAG 3.

Dagen efter arbetar jag och dagen efter det ska jag på storjakt, men backar ur då Totte visar sig ha ett litet jack i låret, kanske från grisen. Morgonen efter är han hur pigg som helst, så jag ångrar att jag inte åkte. Funderar på eftersöket i förrgår, och inte minst på det faktum att första bilen körde på trynet. Avsaknad av blod är ju vanligt vid trafikolyckor så det innebär inte mycket. Tänk om den har en käkskada? Åker iväg dit jag kopplade 1,5 dygn tidigare, finner spåret och börjar gå med hunden. Det är lätt att följa, upp och ned i kullarna. Efter en kilometer ungefär ser jag att spåren är nyare och att grisen har skakat på kroppen och smuts är spridd över snön, helt klart färskt. Snart lyfter hunden på huvudet och markerar. Släpper och 400 meter bort kommer upptaget. Några skall och så bär det iväg – rakt på en kompis som känner markerna bortanför mig men som är obeväpnad, helt riktigt enligt polisens regler, men jäkligt frustrerande då. Jag följer hunden ungefär 4 kilometer på pejlen, innan jag förlorar kontakten. Börjar gå efter. Efter någon timma händer det underliga; hunden är på väg tillbaka; ”Ok, han har väl släppt, underligt, men något har väl hänt”. Så hör jag 300 hundra meter bort fullt ståndskall, han har med sig grisen (han byter aldrig i sådana lägen). Hur som helst genar jag över en sankmark, går ner mig nästan till baken och får bryta isen framför mig med kolven och fortsätta minst 50 meter vadande. Ståndskallet dånar på andra sidan viken så motivationen är på topp trots badandet. Tar mig upp. Nu är det granskog så inga knastriga löv. Det står i en liten grantätning, tar mig in tyst. Nu skallar han tätt och argt. Plötsligt rusar hunden ut ur tätningen till höger, hör att grisen är efter, bössan på axeln, men då sneddar grisen plötsligt mot mig istället och skottet blir inte så jättebra. Det tystnar och så nytt ståndskall 100 meter bort. Tar mig in och då står hunden o galten helt öppet så jag skjuter bakom huvudet och det är över. Idag var flyktsträckan på grisen en dryg mil. Grisen var helt oskadad på kroppen men har en fraktur på underkäken och två avslagna betar. Den väger 150 kilo cirka. Väldigt kall var jag kan jag tillägga, genomblöt och stå o vänta på draghjälp i minus 7.

post-1794-1291028414_thumb.jpg

Vet inte varför samma bild kom in två ggr. Sorry.

post-1794-1291028328_thumb.jpg

Publicerat

Ett enormt bra jobb av Totte och dig.

Men sådant före är ju ett stort problem. ;) Vi hade samma skit i våras när inte skaren höll riktigt. Gick aldrig att komma närma. :(

Hade ju varit en helt annan sak om du kunde fått hjälp med att genskjuta.

Publicerat

Bra jobbat!!

Knepigt att inte få ta hjälp av andra ..det ansvaret måste ju ligga på dig att ta in erfodlig hjälp .. det är ju ur flera aspekter dels för att underlätta eftersöket men även för din och hundens säkerhet.. ovärdeligt att ha någon som kan genskjuta och varna trafik mm när det korsar vägar bla... Vi hjälps alltid åt med eftersöken men då är vi båda med på polisens lista som utsedda ekipage.. men det kanske är fel det med har inte reflekterat över detta.. ska läsa på inser jag ;)

Publicerat

Super jobb Torkel och Totte! Det är tokigt det där med att man skjälv s a s inte får välja följeslagare efter mark/vilt m.m. men, enligt Daniel så gäller det att vara konstruktiv...

När det gäller FAP:en 221-6 så bör 42§ även oberveras. D v s när ett eftersök s a s skall avlsutas eller s as anses vara avslutat samt hur man väcker liv i avslutat ärende. Nytt ärende måste upprättas och nyt HR nummer tilldelas

Jag sköt en halt älg tidigare i höst (under "vanlig jakt!" på stånd) som eftersöksjägare hade spårat någon vecka tidigare efter en påkörning ett par km därifrån men inte kommit i fatt. Då akutaliserades frågan om den s a s kunde tas som en trafikskada eller ej, trots att det med mycket stor sannolikhet var "rätt" älg.

I det här fallet är det inte bara sannolikt att det är samma djur utan fastställt. Men likväl så är det bra att väcka liv i ärendet så att man har "rätt" att fullfölja eftersöket med allt vad det innebär med avfågning/livning på annans mark m.m.

Mvh//jonas

Publicerat

Det här är precis ett sådant läge som vi använt som argument för att ha möjligheten att ta in flera på särskilt svåra eftersök. Kontaktmannen kan alltså ta beslut om att kalla ut flera eftersöksjägare, som får en varsin ersättning, om det är motiverat. Ett annat typfall är i vargrevir där man emellanåt tvingas spåra i lina med förhållsskyttar.

Polisen behöver alltså inte blandas in, det här kan kontaktmannen besluta om. Viktigt dock att det inte missbrukas... Tyvärr ser vi rätt tydligt just nu hur många är överdrivet kreativa i sin rapportering. Inte allt blir bättre av pengar i systemet...

Men som sagt, kontaktmannen kan ta beslutet, dock måste de som kallas ut vara med i organisationen (om ni är på annans mark). Det behöver dock inte vara något problem. Bara in med dem som "kan skjuta på natten".

Publicerat
  • Författare

Bra klargöranden! I detta fallet, inte helt otypiskt, så var ju ett av problemet kombinationen stor gris/svårt före/gris med pigga ben! Hade t ex ena frambenet varit av hade grisen dött redan på torsdagen. Men – förstår jag dig Linkis rätt här – jag får då inte SJÄLV ringa in en kompis även om denne är registrerad i organisationen? Jag måste gå via kontaktmannen?

Fråga 2: en annan intressant sak här var ju att eftersöket fick en del 2. Hade jag inte hört att den blev påkörd i just trynet så hade många nog nöjt sig med torsdagsnattsresan och friskförklarat. Funderingen är då hur långt uppdraget sträcker sig i tid? Alltså hur länge kan jag traggla i norra Halland för att finna en gris? Förmodligen är detta mitt beslut och får bygga på min erfarenhet, med detta stora ansvar innebär ju höga krav på ingående personer! Alltså så att man inte springer på grannmarkerna hela hösten för att en älg eller gris blivit påkörd!

Publicerat

Ja, du måste gå via kontaktmannen i det fallet. Han har egentligen övertagit ansvaret från polisen för eftersökets genomförande och måste ta dessa beslut. Sover han kan du alltid ringa polisen och få bemyndigandet den vägen. Många löser detta redan innan genom att ta diskussionen med sina kontaktmän. Så länge de är med på noterna kan du i praktiken ringa själv, bara de "godkänner" ditt agerande i efterhand genom att attestera din olycksrapport. Så jag brukar rekommendera att man kommer överens med sina kontaktmän vad som är rimliga skäl att ta in fler eftersöksjägare.

Vi har väldigt höga krav på ingående personer... Det är som du misstänker helt och hållet din bedömning som styr hur länge du ska hålla på, det finns ingen tidsgräns. I praktiken kan du hålla på väldigt länge men om du börjar synas dagligen över stora delar av norra Halland får jag nog snart en påringning här på Öster Malma. Det här funkar som jag upplever det väldigt bra idag och jag tror att såväl den sociala kontrollen som viljan att förkorta lidande gör att vi gör bäst i att inte detaljreglera just hur lång tid man får hålla på...

Publicerat
Ja, du måste gå via kontaktmannen i det fallet. Han har egentligen övertagit ansvaret från polisen för eftersökets genomförande och måste ta dessa beslut. Sover han kan du alltid ringa polisen och få bemyndigandet den vägen. Många löser detta redan innan genom att ta diskussionen med sina kontaktmän. Så länge de är med på noterna kan du i praktiken ringa själv, bara de "godkänner" ditt agerande i efterhand genom att attestera din olycksrapport. Så jag brukar rekommendera att man kommer överens med sina kontaktmän vad som är rimliga skäl att ta in fler eftersöksjägare.

Vi har väldigt höga krav på ingående personer... Det är som du misstänker helt och hållet din bedömning som styr hur länge du ska hålla på, det finns ingen tidsgräns. I praktiken kan du hålla på väldigt länge men om du börjar synas dagligen över stora delar av norra Halland får jag nog snart en påringning här på Öster Malma. Det här funkar som jag upplever det väldigt bra idag och jag tror att såväl den sociala kontrollen som viljan att förkorta lidande gör att vi gör bäst i att inte detaljreglera just hur lång tid man får hålla på...

Daniel! Har jag missat nått? Enligt 42§ så skall ett eftersök avlutas senast nästkommande dag när det är avbrutet och avbrutet är det när man avslutar och åker hem. Mao så skall där efter Polis kontaktas för en förnyelse med nytt HR och liknande.

Eller??

http://www.polisen.se/Global/www%20och%20I..._2010-6_T_2.pdf

//Jonas

Publicerat

Njao, om du avbryter ett eftersök eller ger upp så ska det återupptas av dig själv eller någon annan senast nästkommande dygn.

Det står väl däremot ingenting om hur länge du får hålla på?

Publicerat
Njao, om du avbryter ett eftersök eller ger upp så ska det återupptas av dig själv eller någon annan senast nästkommande dygn.

Det står väl däremot ingenting om hur länge du får hålla på?

Nä! Inte mer än att att när det är avbrutet skall det återupptas...Mao så är knäckfrågan när de skall anses vara avbrutet... Är det när man åker hem från skogen, oavsett varför man åker hem. När min "älghistoria" var på tapeten så hade det gått fler dagar än i Torkels fall så där var det befogat med en "förnyelse" Men i detta falll så är det återigen en "miss" av lagstiftaren...

En annan är Handeldvapen grejen. Men den e så skön eftersom det är i princip bara Polisen som bryter mot lagen:-)))

Tog upp den med polispatrullen, för ett par veckor sedan, när de avlivat ett rå som jag åkte ut på, men de hade redan skjutit med tjänstevapnet.

//jonas

Publicerat

Man får nog använda min gamla princip om sunt förnuft igen. Så länge du bara gör allt i din makt för att förkorta lidande så lär du klara dig men om du börjar utnyttja dina gamla eftersök för att träna hunden en vecka senare lär det komma fram rätt snabbt och du åker ur organisationen illa kvickt.

Handeldvapengrejen är en sådan där fråga där det aldrig ens varit på tal att det skulle vara möjligt att få använda. RPS är i detta fall så otroligt fokuserade på att inte uppmuntra till fler licenser på enhandsvapen att det är helt omöjligt att ens diskutera. En hel del av "missarna" som gjorts rättas nog till rätt snart eftersom föreskrifterna måste revideras nu när spårtrafiken ska med, handeldvapen kommer dock aldrig att bli aktuellt, det kan jag ta gift på...

Publicerat
En annan är Handeldvapen grejen. Men den e så skön eftersom det är i princip bara Polisen som bryter mot lagen:-)))

Tog upp den med polispatrullen, för ett par veckor sedan, när de avlivat ett rå som jag åkte ut på, men de hade redan skjutit med tjänstevapnet.

//jonas

Oooopps,

-"nej men det visste inte vi, gäller den regeln verkligen även oss, vad då förbjudet? Skämtar du?

Vilka skitregler, vem har hittat på dem?

Känns texten ovan bekant?

Jag undrar verkligen hur man/de skrev den rapporten på avlossat skott med tjänstevapnet, eller om man bara "glömde" det på grund av tidsbrist och "hittade" en reserpärla att stoppa i magasinet.

Angående eftersöket- bra jobbat, ofta lönar de sig att bita ihop o ta nya tag, jag är evigt imponerad av ni alla och era hundar som gör detta arbete.

/Christian

Publicerat

Faen va jag skulle vilja ha en hund som Totte.

Starkt jobbat!

Ang reglerna..

Tja.. sunt förnuft o göra vad som krävs för o lyckas är nog det rätta.

Publicerat
Oooopps,

-"nej men det visste inte vi, gäller den regeln verkligen även oss, vad då förbjudet? Skämtar du?

Vilka skitregler, vem har hittat på dem?

Känns texten ovan bekant?

Jag undrar verkligen hur man/de skrev den rapporten på avlossat skott med tjänstevapnet, eller om man bara "glömde" det på grund av tidsbrist och "hittade" en reserpärla att stoppa i magasinet.

Angående eftersöket- bra jobbat, ofta lönar de sig att bita ihop o ta nya tag, jag är evigt imponerad av ni alla och era hundar som gör detta arbete.

/Christian

Jepp :lol:

Eller det vanliga "vi gör som vi vill"

//jonas