Publicerat November 30, 201015 yr Efter ett "smärre" uppehåll i knivfumlandet pga större renoveringsjobb efter vattenläcka plockade jag i går fram mina knivprylar för att börja fila lite igen. Upptäckte då att två av mina knivar med stabbat trä hade fanimig krympt! Träbitarna samt vulcanfibern har krympt!!! Det är en distinkt kant nu mellan tangen och träbitarna på båda fulltangarna... WTF? Trodde inte att stabbat trä skulle kunna förändra sig vad gäller temperatur och fuktighet... Det är inga budgetbitar jag har använt heller... Kan någon upplysa mig om vad/vart det gick snett? (de har legat inomhus) En av knivarna är min blåa EnZo och det suger... snabbt fixat på bandputsen men ändå...
Publicerat November 30, 201015 yr Nej! Fy, vad trist! Hoppas du får några tips nu som hjälper dig! Är riktigt ledsen för din skull.
Publicerat November 30, 201015 yr Legat inomhus?? Mycket märkligt. Visst kan även stabbade bitar röra sig något det har jag varit med om men så mycket. Har de slagit sig mest i änden av skaftet och början av skaftet?? Nyfiken bara, har en teori isåfall.
Publicerat November 30, 201015 yr Författare Legat inomhus?? Mycket märkligt. Visst kan även stabbade bitar röra sig något det har jag varit med om men så mycket. Har de slagit sig mest i änden av skaftet och början av skaftet?? Nyfiken bara, har en teori isåfall. Mest i ändan men även längs med hela skaftet på båda sidorna... Början kan jag inte svara på eftersom det inte syns... Båda bladen är fixerade med corby nitar och araldit. Tämligen irriterande!
Publicerat November 30, 201015 yr Märkligt. Vad jag tänkte på var om du har skruvat i nitarna för kung och fosterland och därför fått ett tryck mot mitten av skaftet och det skulle böja upp kanterna. Hmmm... Konstigt iallafall.
Publicerat November 30, 201015 yr Jag brukat också slipa ner ojämnheter i tången på fulltångare för att epoxyn ska få ordentligt fässte i båda materialena.
Publicerat November 30, 201015 yr Författare Märkligt. Vad jag tänkte på var om du har skruvat i nitarna för kung och fosterland och därför fått ett tryck mot mitten av skaftet och det skulle böja upp kanterna. Hmmm... Konstigt iallafall. Nejdå, jag var tämligen sparsam när jag drog åt eftersom det är aralditen som gör jobbet, inte nitarna. Vidare har det inte släppt någonstans runt kanterna så det är det inte heller... Mysko är det helt klart! Nåja, jag kommer att slipa ner tangen på båda knivarna och polera om så vår vi se om det rör sig åt andra hållet mot våren... Det handlar om någon tiondel men det stör...
Publicerat November 30, 201015 yr Va mysko. Kan bitarna ha varit dåligt stabbade kanske. Märkte du nåt konstigt. Seved
Publicerat December 1, 201015 yr jaa, just det, tänkte inte själv på det. Kanske murbruk, glasfiber tjära eller rent av tapet klister. Hah hah... Nejvars.: Även stabbat kan man ha i en oljeburk över natten. det drar i sig lite grann o får mer lyster. Tror att det kan också motstå lite att det slår sig.
Publicerat December 1, 201015 yr Författare Va mysko. Kan bitarna ha varit dåligt stabbade kanske. Märkte du nåt konstigt.Seved Har svårt att tro eftersom de kommer från en av de större leverantörerna men man vet aldrig... Börjar misstänka att det är luftfuktigheten som har ställt till det... Det var ju som sagt djävulskt fuktigt i kåken när jag gjorde dessa två knivarna medans jag väntade på att fläktarna skulle dra ur fukten ur grunden efter vattenskadan. När knivarna hade torkat så krympte det helt enkelt. Det är den slutsatsen jag kommer att dra i alla fall.
Publicerat December 1, 201015 yr Vad är problemet? Hört talas om plastic padding? Mvh! Sånt man ersätter plåt med i bilar - om man inte är så nogräknad...
Publicerat December 1, 201015 yr Har svårt att tro eftersom de kommer från en av de större leverantörerna men man vet aldrig...Börjar misstänka att det är luftfuktigheten som har ställt till det... Det var ju som sagt djävulskt fuktigt i kåken när jag gjorde dessa två knivarna medans jag väntade på att fläktarna skulle dra ur fukten ur grunden efter vattenskadan. När knivarna hade torkat så krympte det helt enkelt. Det är den slutsatsen jag kommer att dra i alla fall. Ja antagligen är det som du beskriver. Problemet är att det ska inte bli så med stabbat. Seved
Publicerat December 1, 201015 yr Författare Ja antagligen är det som du beskriver. Problemet är att det ska inte bli så med stabbat. Seved Det är det jag vet... Mysko som fan med tanke på att träbiten i princip skall ha samma egenskaper som plast...
Publicerat Januari 14, 201115 yr Nackdelem med fulltångare verkar vara just ett de är mer känsliga för temperatur skillnader och fukt skillnader i miljön.
Publicerat Januari 14, 201115 yr Vad är problemet? Hört talas om plastic padding? Mvh! Du är ju så nära en 08 utan att vara det. Därför kan man inte ta din kommentar för ngt annat än ett mkt dumt försök att skoja till det. Sorry Wiz för OT. Hippen måste dock hållas mkt varm
Publicerat Januari 15, 201115 yr Jag skulle gärna vilja veta var du köpt dessa bitar,så vi andra inte oxå går på pumpen.
Publicerat Januari 15, 201115 yr Författare Jag skulle gärna vilja veta var du köpt dessa bitar,så vi andra inte oxå går på pumpen. Det är inget fel på träbitarna - det är jag helt säker på. Problemet är att luftfuktigheten var sjukt hög där jag satt och jobbade med prylarna eftersom vi var mitt uppe i en vattenskada och eftersom vi inte hade något golv där inne då så passade jag på att ha knivslöjd inne eftersom det inte spelade någon roll om jag skitade ner eftersom allt skulle renoveras ändå En av knivarna har jag nu slipat ner tangen på och nu är det bara finputs så syns inget av denna fadäsen något mer
Publicerat Januari 15, 201115 yr Författare Nackdelem med fulltångare verkar vara just ett de är mer känsliga för temperatur skillnader och fukt skillnader i miljön. Precis, detta är nog exakt hur det är. Skall vara mer noggrann med bitarna i framtiden och så får man helt enkelt acceptera att det är organiskt material man jobbar med - även om det är stabbat.
Publicerat Januari 15, 201115 yr Jag skulle gärna vilja veta var du köpt dessa bitar,så vi andra inte oxå går på pumpen. Jag läst och studerat stabiliseringsmetoderna som folk använder sig av och kommit fram till att, stabiliserar man rätt så "dödar" man materialet (Trä ben horn) Som gips ungefär,det blir också ressistenta mot oljor och andra kemiska vätskor.Min teori är att om det inte är dåligt stabbat så tror jag mer på temperaturskillnader. Jag ska tillägga att jag inte är varken kemist eller fysiker.Endast mina egna teorier.
Publicerat Januari 15, 201115 yr Författare Jag läst och studerat stabiliseringsmetoderna som folk använder sig av och kommit fram till att, stabiliserar man rätt så "dödar" man materialet (Trä ben horn) Som gips ungefär,det blir också ressistenta mot oljor och andra kemiska vätskor.Min teori är att om det inte är dåligt stabbat så tror jag mer på temperaturskillnader. Jag ska tillägga att jag inte är varken kemist eller fysiker.Endast mina egna teorier. Kruxet var att jag hade två stabbade bitar från olika leverantörer som båda visade samma fenomen... Temperaturen spelar nog också in en hel del. Man får passa sig för värmeutveckling när man kör bandputs eftersom materialet kan då expandera samt att limmet kan ge vika. Dock titulerar jag mig fortfarande som total nybörjare på detta området och testar mig fram om vad som funkar och vad som tydligen inte funkar
Publicerat Januari 15, 201115 yr Kruxet var att jag hade två stabbade bitar från olika leverantörer som båda visade samma fenomen... Temperaturen spelar nog också in en hel del. Man får passa sig för värmeutveckling när man kör bandputs eftersom materialet kan då expandera samt att limmet kan ge vika. Dock titulerar jag mig fortfarande som total nybörjare på detta området och testar mig fram om vad som funkar och vad som tydligen inte funkar Allt enligt principen: Gör fel - gör om - gör rätt.
Publicerat Januari 15, 201115 yr Allt enligt principen: Gör fel - gör om - gör rätt. Jag tror nog mer på att omgivningens temperatur, har i det här fallet påverkat metallen mer än det stabbade materialet.