Publicerat November 30, 201015 yr Hallojs Har inhandlat en bok om knivslidor som heter kort o gott Knivslidor av Bo Bergman, Tänkte att man skall ju in i knivmakar sällskapet så småningom och då kan jag ju lika gärna börja med slirorna. ( det har inte alls med att göra att en av mina stora pulversläckare har gått sönder i garaget så att jag kan inte gå in där alls utan o få andnings problem ) i alla fall... kan någon tipsa mig om någon bra hemsida där man kan inhandla det man behöver i verktyg ,läder o så ? MVH Eas
Publicerat December 4, 201015 yr www.jano-knives.com www.nordellknives.com är väl dom ställen jag handlar mest.
Publicerat December 4, 201015 yr Hallojs Har inhandlat en bok om knivslidor som heter kort o gott Knivslidor av Bo Bergman, Tänkte att man skall ju in i knivmakar sällskapet så småningom och då kan jag ju lika gärna börja med slirorna. ( det har inte alls med att göra att en av mina stora pulversläckare har gått sönder i garaget så att jag kan inte gå in där alls utan o få andnings problem ) i alla fall... kan någon tipsa mig om någon bra hemsida där man kan inhandla det man behöver i verktyg ,läder o så ? MVH Eas välkommen i knivmakar världen. Låna Martinssons bok eller köp Löfgrens slid häfte istället, dom är bättre tycker jag. Seved
Publicerat December 4, 201015 yr Författare välkommen i knivmakar världen.Låna Martinssons bok eller köp Löfgrens slid häfte istället, dom är bättre tycker jag. Seved Tusen tack Seved fast just nu är det slidor jag tänkte börja med.. det kanske är i fel ordning men jag börjar få abstinens av att inte göra nått, och då mitt garage inte kan användas till verkstad än för o göra knivar. skall rensa ut i garaget o få det i ordning fram emot våren/sommaren. sen jäklar skall det börjas med knivar med Ha det bäst Eas
Publicerat December 4, 201015 yr Tusen tack Seved fast just nu är det slidor jag tänkte börja med.. det kanske är i fel ordning men jag börjar få abstinens av att inte göra nått, och då mitt garage inte kan användas till verkstad än för o göra knivar. skall rensa ut i garaget o få det i ordning fram emot våren/sommaren. sen jäklar skall det börjas med knivar med Ha det bäst Eas Så lite så . Ja fn knivmakeri blir som ett gift. Det ser vi fram emot. Då får du visa upp dina alster . Seved
Publicerat December 4, 201015 yr Ske bli kul att få följa din knivmakarväg vad det lider! Under tiden så får du gärna visa upp slidorna - när dom blir gjorda. =)
Publicerat December 5, 201015 yr Författare Har lagt in en beställning på verktyg hos både Nordell och jano. så nu e man i väntans tider tänkte göra 3 st för o kolla om jag har vad som krävs för att bli bra dvs tålamod o reservfingrar tänkte göra den som kimmo visar i sin tråd med sömmen på sidan. och en med sömmen bak som dom har i min bok. och en "hatt slida" som verkar rolig som fan Ha de najs Eas
Publicerat December 5, 201015 yr Jag skulle vilja ha en knivslida som är delbar, så man lätt kommer åt att göra rent den efter att man stoppat en blodig fettindränkt kniv i den. Hittills har jag inte sett någon slida med denna i mitt tycke oumbärliga funktionen... Konstigt egentligen...
Publicerat December 5, 201015 yr Hej. Såg tråden precis. Det här är jätte kul när man läser att fler ska köra igång. Hatten av. På tal om litteratur. Jag vet att jag har haft en kompendium T. Lövgren hur man gör slidor någonstans. Ske se om jag hittar den. Lovar inget då jag inte alltid hittar vad jag lagt ifrån mig en gång. Men hittar jag den så ska jag skicka den åt dig gratis då jag inte direkt behöver den. Den är riktigt matnyttig. Likaså när du ska börja med skaft så hojta till så ska jag se om jag kan sponsra med något skaft material. mvh Kimmo Lilja
Publicerat December 5, 201015 yr Författare Tusen tack Kimmo det är ju alltid kul med mer litteratur o få inspiration av så om du hittar den blir jag super glad jag hojtar till när garaget e klart för användning hehee ja jävlar vad där ser ut... MVH Eas
Publicerat December 5, 201015 yr Hah hah.... Då ska du se min snickerboa. Till och med frugan börjar gnälla att gör jag inte ordning där snart så är det färdigt med knivandet Jaj, ja, Ska göra det snart brukar jag ge till svar så blir hon lugnare för tillfället.
Publicerat December 5, 201015 yr Författare HAHAHA !! så där brukar jag med säga till frun, o hon sitter här o säger att om jag inte fixar det nästa år så skall hon hyra in städ personal som jag skall få bekosta o sen dekorera hela garaget i rosa tyll o ha det som sitt scrapbooking ställe.... brrrrr huga!! sånna hot gör att man skärper till sig MVH Eas
Publicerat December 5, 201015 yr Författare Jag skulle vilja ha en knivslida som är delbar, så man lätt kommer åt att göra rent den efter att man stoppat en blodig fettindränkt kniv i den. Hittills har jag inte sett någon slida med denna i mitt tycke oumbärliga funktionen... Konstigt egentligen... Det blir en utmaning helt klart. men jag skall ta den o se om jag lyckas med något.. kruxet är hur man gör rent den.. blir det under rinnande vatten kommer lädret o mjukas upp igen (kanske) o där med förlora lite av sin form, o tillräckligt många rengörningar senare o man har någonting som startade som en knivslida. o är nått helt annat nu. men skabb den som ger sig. MVH Eas
Publicerat December 6, 201015 yr Har funderat påd et här också men kommit fram till att det ska nog vara något annat än läder. Kanske en hel slida i något komposit material man kan dela på något sätt. Seved brukar ju göra lite i kydex, kanske han kan klura ut något.
Publicerat December 6, 201015 yr Författare har i huvudet 2 varianter på kydex slidor och 2 varianter på läder/trä slidor.. skall testa mig fram.. förresten vart köper man kydex nånstans ? MVH Eas
Publicerat December 6, 201015 yr Jag skulle vilja ha en knivslida som är delbar, så man lätt kommer åt att göra rent den efter att man stoppat en blodig fettindränkt kniv i den. Hittills har jag inte sett någon slida med denna i mitt tycke oumbärliga funktionen... Konstigt egentligen... Om du gör en kydex slida så är det bara att sätta den under kran o skölja ur den eller så kan du skruva ihop slidan med chicago skruv. Då är det bara att skruva isär slidan å diska den. Nordell har endel Kydex. Annars har jag svart,OD,orange och blå Kydex. Seved
Publicerat December 6, 201015 yr Författare Tusen tack Seved du är en man som kan / har allt skall genast in på Nordells o titta . MVH Eas
Publicerat December 6, 201015 yr Tusen tack Seved du är en man som kan / har allt skall genast in på Nordells o titta . MVH Eas Ha ha ja man samlar på sej lite med tiden. Ska beställa från usa endera dan, så det blir mer. Man är som en ekorre. Seved
Publicerat December 8, 201015 yr Författare Nu har första beställningen kommit från Nordells. fattas lite verktyg från Jano nu bara sen är man igång MVH Eas
Publicerat December 8, 201015 yr Det blir en utmaning helt klart. men jag skall ta den o se om jag lyckas med något.. kruxet är hur man gör rent den.. blir det under rinnande vatten kommer lädret o mjukas upp igen (kanske) o där med förlora lite av sin form, o tillräckligt många rengörningar senare o man har någonting som startade som en knivslida. o är nått helt annat nu. men skabb den som ger sig. MVH Eas Jag gjorde en enkel vik slida till min Trapper där jag som eggskydd såga en vanlig slida från en snickarmora. Den plastgrejen är bara att skaka ut och diska som man vill. Sedan tycker jag problemet är ganska litet då jag i princip aldrig sätter en skitig kniv i sliret. Torkar alltid av den innan den ska tillbaka i bältet och är det rensat fisk eller vilt så har jag desinficerande våtservetter som jag brukar rengöra med.