Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Värdera 22

Featured Replies

Publicerat

Lite jämförelse dårå:

http://www.blocket.se/vasterbotten/Helstoc...Lr_30456920.htm

iofs 22lr,

http://www.widforss.se/auktion/auktion_h04...ges/H04_081.jpg, Såld för 2900SEK även denna 22lr

http://www.delsbovapen.se/butik/visa_produkt.asp?id=1405 En halvstock 22Mag

För egen del hade jag nog kunnat tänka mig 4000-5000 för den, men det är vad JAG kan tänka mig att betal för den och vad jag tycker den är värd.

Publicerat
  • Författare

Okej, jag erbjöd 3 innan jag hade läst den här tråden får se om han svara annars får jag gå upp, har dock dåligt med pengar just nu. Börjar dock närma sig jul så man kanske kan söka lite sponsring från mor och far....

Publicerat
Okej, jag erbjöd 3 innan jag hade läst den här tråden får se om han svara annars får jag gå upp, har dock dåligt med pengar just nu. Börjar dock närma sig jul så man kanske kan söka lite sponsring från mor och far....

Man vet ju inte hur gärna säljaren vill bli av med pangen heller. MÅSTE han blir av med den idag, så är 3000 avsevärt mer än inget alls.

Publicerat
  • Författare

Jag tror han ville bli av med den, den har legat upp ett bra tag, och han bor i samma stad som jag så han kanske känner att det är skönt med en snabb affär. Får se när han svarar.

Tänkte passa på att fråga lite om 22magnum, är det något man måste veta, hur ligger priset på ammunitionen, vad passar den bra att jaga med?

Publicerat
För egen del hade jag nog kunnat tänka mig 4000-5000 för den, men det är vad JAG kan tänka mig att betal för den och vad jag tycker den är värd.

Får hålla med.

Det var ett väldigt grant vapen. Men jag har ju kommit till den insikten att jag är lite svag för helstockat, hur opraktiskt det än må vara.

Publicerat
  • Författare
Får hålla med.

Det var ett väldigt grant vapen. Men jag har ju kommit till den insikten att jag är lite svag för helstockat, hur opraktiskt det än må vara.

Ojjaaa det lockar lite extra med helstock. Alltid varit kär i helstock sen jag såg min pappas kompis , mannlicher helstock ojojoj den är fin <_<

Publicerat
Jag tror han ville bli av med den, den har legat upp ett bra tag, och han bor i samma stad som jag så han kanske känner att det är skönt med en snabb affär. Får se när han svarar.

Tänkte passa på att fråga lite om 22magnum, är det något man måste veta, hur ligger priset på ammunitionen, vad passar den bra att jaga med?

Jag använder 22wmr till jakt med finnspetsar en mycket trevlig kaliber till den jaktformen, använder RWS blyspets då den skjuter bäst i min quad och fungerar bra till orre och tjäder.

Rws tillhör dem dyrast 5-6kr st men till jakten tycker jag dem är prisvärda men många jagar med Winchester deras blyspets fungerar också bra och kostar runt 3kr st.

Publicerat

Utöver RWS för sånt man avser att äta finns det även Hornady V-max 35 grain för sådant man bara vill ta av daga,

effekten är inte så överdriven som V-max i andra farter o kalibrar utan mer sansad men ändå god.

En 22 Win mag är en potent kaliber.

Helstock är inte min grej men det gör den billigare för andra.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Hmm det här var mycket intressant information, blir ju genast lite dyrare en med 22lr, som kostar 50 öre styck.

Publicerat

Jo 22wmr är tänkt till jakt plinking är 22lr. överlägsen allt

Publicerat
  • Författare

Jag har ju letat efter en 22 lr länge, att använda till att plocka ner några duvor i ladan och även kråkor,kajor nötskrikor. Även till ev fälljakt.

Jag gissar att magnumen funkar lika bra till det, även om det blir lite dyrare!

Publicerat
Jag har ju letat efter en 22 lr länge, att använda till att plocka ner några duvor i ladan och även kråkor,kajor nötskrikor. Även till ev fälljakt.

Jag gissar att magnumen funkar lika bra till det, även om det blir lite dyrare!

En liten sak/fundering därvid, ja jo duvorna dör så klart, men det är garanterat med genomslag med en 22 Win mag på det där hållen som är aktuella,

du vet att man måste/bör/skall vara försiktig med taket och att inte skjuta hål på det samma, bonden/ägaren av ladan, vilket eventuellt kan vara en närstående, förefaller lite som så i ditt fall kan tappa humöret på en.

För egen del "städade" jag i ladugården förr i tiden med en .22 luftpang och närhelst det blev hål i taket, vilket skedde så fick jag ordna att byta den takplåten,

det tog inte många gånger innan jag insåg behovet av en bakomvarande bjälke.

Även fällor kan komma att slitas hårt med avlivning med en 22 Win mag,

när du har övervägt detta och fortfarande verkligen gillar pangen, så köp den, förefaller vara i gott skick.

/Christian

Publicerat
  • Författare

En liten sak/fundering därvid, ja jo duvorna dör så klart, men det är garanterat med genomslag med en 22 Win mag på det där hållen som är aktuella,

du vet att man måste/bör/skall vara försiktig med taket och att inte skjuta hål på det samma, bonden/ägaren av ladan, vilket eventuellt kan vara en närstående, förefaller lite som så i ditt fall kan tappa humöret på en.

För egen del "städade" jag i ladugården förr i tiden med en .22 luftpang och närhelst det blev hål i taket, vilket skedde så fick jag ordna att byta den takplåten,

det tog inte många gånger innan jag insåg behovet av en bakomvarande bjälke.

Även fällor kan komma att slitas hårt med avlivning med en 22 Win mag,

när du har övervägt detta och fortfarande verkligen gillar pangen, så köp den, förefaller vara i gott skick.

/Christian

Tack för svaren. Jo jag ska tänka igenom köpet lite längre, taket har ja skjutit i med både hagel och luftgevär innan så jag vet vad det betyder... en mindre glad far. Jag tänkte förmodligen göra som så att jag lägger lite spannmål utanför ladan, brukar funka att få ut dem då. Fällorna kommer jag med största sannolik het bygga själv så det är ju bara göra om ifall de går sönder för mycket.

Fördelarna är ju att den finns när och förhoppningsvis får jag den för ett överkomligt pris. Frågan är ju om det är värt det eftersom ammunitionen kostar en del.

Publicerat
  • Författare

Vet inte varför det inte blev citat på förra inlägget...