Publicerat December 1, 201015 yr Som de flesta säkert vet och har sett i projekthörnan så håller jag på att leta efter den ultimata hundförar/drevjaktsbössan, i kombination med relativt stram budget. Satt här nu och räknade lite snabbt på det projektet jag dragit igång på 8x57:an och kan bara konstatera att det kommer bli dyrt, men att jag har ett billigare alternativ på gång. Listan ser ut som följer för 8x57:an. Fixa Recknagel riktmedel ca: 3500kr Fixa Duracoat lackad stock + system ca: ? Uppspänningstangent ca: 4500kr ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Summa: 8000kr + Att lägga ner över 8 000kr på en gamal M98 känns snpet när det finns bättre alternativ. Hur mycket "lull-lull" (uppspänningstangenter osv) man än sätter på en M98 så förblir det just en M98 och värdet stiger inte nämnvärt. Detta har fått mig att börja tänka om och kanske sälja av min 8x57 (alternativt ha kvar den i reserv.) Det nya vapenvalet som väckt intresse hos mig är Mauser M77, vilken har det bästa från många världar och som jag tror kan vara vad jag söker. Den har: En säkring som är svår, för att inte säga omöjlig att osäkra ofrivilligt. Låsklackarna placerade bak på slutstycket, vilket medför en öppningvinkel på 60grader, vilket i sin tur borgar för snabb och smidig repetering. Löstagbart magasin. Inte alltid ett plus för ett hundförarvapen, men enligt mig ALLTID ett plus när man står på drevjakter. Ett par godkända öppna riktmedel redan från början, vilket gör att jag sparar in denna kostnad till en början. Men hur är Mausers M77 i kvalitén? Är det gammal tysk Mauser kvalité, eller är det ett nederlag liktsom den senaste av Mauser M96:erna? Har hafft en M66 under en kort period själv. Tyvärr så undersökte jag inte säkringen närmare. Säkringen på M77 och M66S är av samma konstruktion, någon som är man nog att svara på hur den säkrar? Många är funderingarna. Men så är det, man måste vara "kitad" inför nästa sässong för jag tänker inte stå utan fungerande vapen en sässong till, vilket jag tyvärr gjort iår. Har fått låna vapen till höger och vänster inför alla möjliga och omöjliga jakter Med vänliga hälsningar Joacim
Publicerat December 2, 201015 yr I så fall tar jag troligen över ditt projekt då jag nyss köpt en 640 8x57js.
Publicerat December 2, 201015 yr Författare I så fall tar jag troligen över ditt projekt då jag nyss köpt en 640 8x57js. Ett roligt projekt på alla sätt men enligt mig inte försvarbart om man ska fixa alla punkter jag vill. Det som talar för att behålla 8x57 bössan är den utomordentligt fina laminatstocken som är monterad. Bara den är värd mer än vad jag kan få för bössan vid en eventuell försäljning Mvh/jocke
Publicerat December 2, 201015 yr Jag hade kört på 8X57:an, speciellt när den redan har en fin kolv. Och 4500 kr för en uppspännartangent? Personligen tycker jag att det låter väldigt mycket för en ruskigt överreklamerad detalj... Men det är ju min åsikt Jag hade hoppat över den och istället satsat på bra öppna riktmedel och/eller ett bra fäste för kikarsikte eller rödpunkt. En Mauser 77 kan säkert fungera bra om du hittar en fin till bra pris. Men den har väl valnötskolv? För ruffiga skogsjakter tycker jag nog att en stadig och tålig laminatkolv är betydligt mer värt än en massa andra gizmos. Och en bra -98 med laminat kolv låter ju verkligen "hard work" mvh Danne
Publicerat December 2, 201015 yr Hmm, låsklackarnas placering påverkar väl inte öppningsvinkeln utan det är väl antalet klackar d v s 2 klackar ger 90° och 3 klackar ger 60°. Laddar man själv så är klackar i bakkant av slutstycket vanligen en nackdel då hylsorna sträcks en aning vilket påverkar hållbarheten på hylsan.
Publicerat December 2, 201015 yr Författare Jag hade kört på 8X57:an, speciellt när den redan har en fin kolv.Och 4500 kr för en uppspännartangent? Personligen tycker jag att det låter väldigt mycket för en ruskigt överreklamerad detalj... Men det är ju min åsikt Jag hade hoppat över den och istället satsat på bra öppna riktmedel och/eller ett bra fäste för kikarsikte eller rödpunkt. En Mauser 77 kan säkert fungera bra om du hittar en fin till bra pris. Men den har väl valnötskolv? För ruffiga skogsjakter tycker jag nog att en stadig och tålig laminatkolv är betydligt mer värt än en massa andra gizmos. Och en bra -98 med laminat kolv låter ju verkligen "hard work" mvh Danne Jadu, alla har vi rätt till vårt personliga tyckande. Tyvärr delar jag inte allt med dig. Såhär tycker jag om säkringar: Till en M98 så finns det två alternativ på säkringar som är "vettiga". Det första är en uppspänningstangent, vilket är det trevligaste alternativet. Här bör man dock vara uppmärksam har jag fått viskat i mitt öra. Det finns bra tangenter och det finns katastrofala lösningar som fungerar mindre bra. Dessa spänntangenter ligger på mellan 3 - 5000kr, vilket är mycket pengar. MEN säkringen är det sista man ska snåla in på enligt mig då säkerheten ALLTID skall sättas främst. Alernativ två är en M70 säkring med en extra spärr. Typ den här Men med tanke på priset så kan man lika gärna gå "all-in" och satsa på den ändå säkrare spänntangenten. Mina tankar, vilka jag säkert inte delar med alla här. MVH/Jocke
Publicerat December 2, 201015 yr Författare Hmm, låsklackarnas placering påverkar väl inte öppningsvinkeln utan det är väl antalet klackar d v s 2 klackar ger 90° och 3 klackar ger 60°. Laddar man själv så är klackar i bakkant av slutstycket vanligen en nackdel då hylsorna sträcks en aning vilket påverkar hållbarheten på hylsan. Fel av mig och rätt av dig, säkerligen. Vad det beträffar hylssträckningar så är det "no biggie" på en hunförarbössa. Hellre kunna repetera snabbt och problemfritt än att bry sig om ett par omladdningar mindre i hylsliv För det andra så är det inte ALLTID det stämmer att hylsorna sträcks mer när låsklackarna sitter bak. När jag hade min schultz & larsen så fick jag bannor över att jag sagt som dig till allt och alla. Det är den bössan jag ägt som sträckt hylsor absolut minst. MVH/Jocke
Publicerat December 2, 201015 yr Författare Finns ju en lösning till behåll bössan och jaga med den istället. Hade den fungerat så hade jag gjort det Men nu går tankarna kring hur jag ska få ordning på den igen. MVH/Jocke
Publicerat December 2, 201015 yr Hade den fungerat så hade jag gjort det Men nu går tankarna kring hur jag ska få ordning på den igen. MVH/Jocke vad är det som inte funkar? jag menar den skjuter ju bra och du har kommit väldigt långt med den. jag tycker du skall ha lite is i magen och behålla den samt kanske fixa den i långsammare tempo. du är ju mer än halvvägs med allt och då kan man inte lägga av eller?
Publicerat December 2, 201015 yr Duracoat borde du väl kunna få till själv om det inte är så noga med att det ska var fint (flames o.dyl på kolven) För de andra 2 punkterna är planen för min del Ghost Ring sikte istället för dyra recknagel, sen vit färg på ringen och en vit prick på kornet. Säkring blir nog en kvartssäkring då jag ska använda kikare till viss del, men om du bara ska köra med öppna så varför inte använda flaggsäkringen?
Publicerat December 2, 201015 yr Författare vad är det som inte funkar? jag menar den skjuter ju bra och du har kommit väldigt långt med den. jag tycker du skall ha lite is i magen och behålla den samt kanske fixa den i långsammare tempo. du är ju mer än halvvägs med allt och då kan man inte lägga av eller? Trevligt att ha med dig i diskutionen Karl! Bössan i sig funkar väll. Men jag har inget att ha på den, inga öppna riktmedel, inget kikarsikte/rödpunktssikte som fungerar ihop med flaggsäkringen. Alltså måste Säkringen och öppna riktmedel fixas. Alternativet är att fixa öppna riktmedel först och begränsa sig när man blir satt på pass till att skjuta på vilt på max 40 - 50meter. Helst skulle jag ju vilja ha en bra säkring OCH ett par fina öppna riktmedel. Då drar det med sig att jag också måste ha ett tillförlitligt snabbmontage för att kunna utnyttja både och.... Det drar med sig så mycket, allt hänger ju ihop med vart annat och det kostar deg, så är det bara. Men visst ska jag ha is i magen, sitter i en sådan sits så jag kan inte hasta iväg den här gången. Och andra sidan vill jag ha en plan klar när jag väl får pengar över till att fixa iordning bössan. MVH/Jocke
Publicerat December 2, 201015 yr Författare Duracoat borde du väl kunna få till själv om det inte är så noga med att det ska var fint (flames o.dyl på kolven) För de andra 2 punkterna är planen för min del Ghost Ring sikte istället för dyra recknagel, sen vit färg på ringen och en vit prick på kornet. Säkring blir nog en kvartssäkring då jag ska använda kikare till viss del, men om du bara ska köra med öppna så varför inte använda flaggsäkringen? Jag är inte så flink med färgsprutan, och andra sidan har jag redan fixat en som gärna tar det på sig. Säkringen är det svåra! Kvartssäkringar har jag inte mycket till övers för när det gäller att gå i tätningar. Har sett ett par stycken osäkra sig själva. Som tur var utan skott i loppet, enbart i magasinet. Är inte så sugen på att begränsa mig till bara de öppna riktmedlen utan jag vill kunna slänga på ett 1-4 eller Aimpoint när håller drar över 50meter. Som så ofta så får man ju inte vara hundförare en hel dag själv utan man brukar ju stå på pass själv också i någon såt. MVH/Jocke
Publicerat December 2, 201015 yr För mig låter det som att det är lika bra att du kör hela racet för 8000 då? Börjar man oroa sig för 2:a hands värde så kan man lika gärna lägga ner samtliga customtankar på en gång. Ett custombygge gör man för att stilla sin vapenfetischism... Jag tycker fortfarande att en aftermarket uppspännare låter helt åt skogen - speciellt på en -98 låda. Men som sagt, fixa det du vill ha för funktionens skull - och inte för att kunna sälja allt sen. För övrigt så går det utmärkt att säkra och osäkra flaggan hyfsat snabbt (men kanske inte så tyst). Det som avgör är greppets utformning. mvh Danne
Publicerat December 2, 201015 yr Författare För mig låter det som att det är lika bra att du kör hela racet för 8000 då?Börjar man oroa sig för 2:a hands värde så kan man lika gärna lägga ner samtliga customtankar på en gång. Ett custombygge gör man för att stilla sin vapenfetischism... Jag tycker fortfarande att en aftermarket uppspännare låter helt åt skogen - speciellt på en -98 låda. Men som sagt, fixa det du vill ha för funktionens skull - och inte för att kunna sälja allt sen. För övrigt så går det utmärkt att säkra och osäkra flaggan hyfsat snabbt (men kanske inte så tyst). Det som avgör är greppets utformning. mvh Danne Givetvis har du rätt! Tänker man på 2:a hands värdet på ett custombygge så är man ute på hal is, i vart fall om man vägrar att gå minus! Det som lockar med en spänntangent är ju att fjädern är slackad fram till skottögonblicket. Har hafft en Voere innan med kolvhalssäkring och med 45cm pipa. Kändes dock inte tryggt att gå med en pärla i loppet, spännd fjäder bakom och pipan i nacken MVH/Jocke
Publicerat December 2, 201015 yr Jag gillar inte att ha bössan på ryggen när det är tätt så jag har god uppsikt på säkringen. Har även sett att Spuhr har Aimpoint monterat ganska långt fram på lådan så flaggsäkringen funkar utan högt montage, kanske ett alternativ?
Publicerat December 2, 201015 yr Författare Jag gillar inte att ha bössan på ryggen när det är tätt så jag har god uppsikt på säkringen.Har även sett att Spuhr har Aimpoint monterat ganska långt fram på lådan så flaggsäkringen funkar utan högt montage, kanske ett alternativ? Ska man ha Aimpoint så fungerar det trots att man har det sittande i de vanliga hålen. I varje fall gick det bra för min del när jag sköt fram det så långt det gick. Aimpoint är dock inte min största favorit utan jag är hyffsat säker på att jag skulle vilja satsa på ett lågförstorande kikarsikte den här gången, och då av bra kvalité. Ett äldre Zeiss 1,25-4x24 ligger bäst till i nuläget. Helst i Apel vridmontage. MVH/Jocke