Publicerat December 1, 201015 yr Ni som har hållt på med grisjakt ett par år nu........ vad är det för hund som gäller?? Vi har precis fått en första föryngring av gris på våra marker, vad vi vet skall tilläggas. Så det är väl dags att börja fostra en hund till att hjälpa oss med dem i framtiden. Ingen ??? nähä . får väl läsa på då =)
Publicerat December 2, 201015 yr Grattis. Beror väl på hur du vill jaga. Ställande, drivande... Karelare, Laika, plott eller mitt val GRÅWACHTEL
Publicerat December 2, 201015 yr Frågan kanske ska formuleras till hur du har tänkt och jaga? Min ringa erfarenheter säger att köpa en hund ebart för gris kräver väldigt mycket mark och väldigt mycket gris för det ska vara någon nytta med. Köper du en spängare, wachtel el TJT, så krävs det ganska många passkyttar och bra med gris för det ska bli kul, men du har fördelen att du har hund till allt. Skaffar du dig då en ställande hund av någon av spetsraserna, så har du en hund du kan jaga med själv eller med någrra få paskyttar. Men då har du också en hund som du får skaffa fler jaktdagar till på kanske älg och grävling för att kompletera. Personligen hade jag satsat på en bra grå eller jämthund som en ställande hund. skulle behovet även vara för annat klövvilt så hade valet fallit på en wachtel. Diverse spets korsningshundar brukar i de flesta fall kvala in som ställande alt drivande med vad det innebär. Stora flertalet av dessa blir för snabba för att driva rådjur, enligt min erfarenhet. Ska jakten vara effektiv så är ju vakjakt det som gäller, men hur kul är det? Den jakt som jag tror är effektivast här i de småländska skogarna är med en ställande hund och två skyttar. Jäklar va skoj man kan ha då!
Publicerat December 2, 201015 yr Är ju många frågor du kan ställa dig själv först. Hur vill jag jaga? Ska jag bara använda hunden till gris? Om inte. Vilka fler vilt ska den användas till? Och framförallt har jag tillräckligt med grisjakt för att hunden ska få en chans att bli bra? Är allt för många som skaffar hund för att jaga gris och sen inte har tillräckligt med grisjakt för att hunden ska få en ärlig chans. (har nog själv gjort det misstaget ) För halvdana grishundar finns det i varje buske, men det är längre mellan de bra.
Publicerat December 2, 201015 yr Beror väl på vad som passar markerna och dig själv, en ställare och en drivare är ju inte så dumt!
Publicerat December 2, 201015 yr beror på hur stormarken är och om du bara ska jag gris? ensam eller med´en del passskyttar hadde ja valten spets hadde deblivit en laika elleren karelare drivancde stötande Wachtel eller en Grå/wachtel eller plott/laika
Publicerat December 2, 201015 yr Med överhängande risk för att vara glädjedödare: Om ni precis har fått er första föryngring av gris på markerna så är det INTE läge att börja jaga med hund. Det är klart om målet är utrotning och störning så är det ju bara att köra på. Men det känns inte realistiskt att köpa en hund där främsta villebrådet är vildsvin med den svaga grisstam du beskriver. Har du tillgång till grisjakt på andra marker med tätare grisstam så är det möjligt att få fram en duglig vildsvinshund, om inte så skulle jag absolut avråda. Många köper "grishund" när dom har fällt första grisen på åtel men den bistra sanningen är att det krävs mycket tid och framförallt vildsvin för att hunden ska bli en användbar grishund. Jag vill inte hindra dig från att köpa en hund till vildsvinsjakt utan snarare försöka få dig att inse vad som krävs för att köra fram en hund på detta vilt.
Publicerat December 2, 201015 yr Min röst blir på en generalist, Wachtel, terrier etc. Viktigt att söka vildsvinsindivider dock.