Publicerat December 1, 201015 yr Styckade upp rådjuret direkt efter skottet p g a vissa adminstrativa begränsningar och hängde bogar, bakben, inner- och ytterfiléer i en temperatur på ca 5grader Nu har fileérna fått en svartliknande ton och blivit stela. Vad beror det på? Rävåteln nästa? En av bogarna som visade tecken på blodsutgutelse har dessutom blivit rödare. Är det viktigt att få bort alla blodrester innan hängning?
Publicerat December 1, 201015 yr Raka spåret till rävåtlen och om det inte lockar så kan jag ta det, säkert skitäckligt Skämt osido, tror inte det är några problem. Dumt att hänga utan päls och styckat, blir en trist yta speciellt där du skurit bort hinnor. Mvh!
Publicerat December 1, 201015 yr Helt normalt med oxidering av hängytorna. Detta putsar man bort innan tillagning.
Publicerat December 1, 201015 yr Risken med att hänga i endast +5 grader är ju att likstelheten aldrig går ur köttet så det blir segt och tråkigt att äta. Första dygnet försöker jag hålla mig över +12 grader för att vara på den säkra sidan.
Publicerat December 1, 201015 yr Precis som hippen säger Säkert inget fel. Det brukar mörkna en del när man hänger utan hud. Jag gör så tycker det är mer hygieniskt utan skinnet. Men då får man en torrare mörkare hinna på köttet. Putsas bort innan tillagning. Nåja jag hänger inte rådjur så länge som vissa gör, tycker köttet är så mört ändå. Ska du hänga läääänge så ska du nog ha skinnet på så det inte torkar för mycket. Om du skär nu i köttet så kommer du att se att det mörka bara är en hinna och under har du underbart rött kött. Blod ska man avlägsna direkt, ALLT, för det surnar snabbt. Lukta på köttet, luktar det surt/illa så släng. Luktar det kött så slå igång grytan
Publicerat December 2, 201015 yr Precis som hippen sägerSäkert inget fel. Det brukar mörkna en del när man hänger utan hud. Jag gör så tycker det är mer hygieniskt utan skinnet. Men då får man en torrare mörkare hinna på köttet. Putsas bort innan tillagning. Nåja jag hänger inte rådjur så länge som vissa gör, tycker köttet är så mört ändå. Ska du hänga läääänge så ska du nog ha skinnet på så det inte torkar för mycket. Om du skär nu i köttet så kommer du att se att det mörka bara är en hinna och under har du underbart rött kött. Blod ska man avlägsna direkt, ALLT, för det surnar snabbt. Lukta på köttet, luktar det surt/illa så släng. Luktar det kött så slå igång grytan Jag tycker också att det ser klart ätbart ut. Mitt enda tips är att om du behöver göra samma procedur igen så bena inte ut ryggen utan låt den hänga hel. Det är snittytorna som blir trista, resten skyddas av hinnorna på ett finurligt och naturligt sätt.
Publicerat December 3, 201015 yr Gör som en veterinär gjorde med en skum älg vi sköt en gång. Ta en bit kött och koka det. Luktar det illa så ät det inte.
Publicerat December 3, 201015 yr Styckade upp rådjuret direkt efter skottet p g a vissa adminstrativa begränsningar och hängde bogar, bakben, inner- och ytterfiléer i en temperatur på ca 5graderNu har fileérna fått en svartliknande ton och blivit stela. Vad beror det på? Rävåteln nästa? En av bogarna som visade tecken på blodsutgutelse har dessutom blivit rödare. Är det viktigt att få bort alla blodrester innan hängning? Det beror på att djuret hängt utan skinn. Allt kött torkar o får en mörkare färg utan skinn.Vad jag kan se utav dina bilder skulle jag lagt det i grytan utan tvekan
Publicerat December 3, 201015 yr Har du haft ngn form av fläkt eller kupévärmare i rummet? Det ger en tråkig yta men påverkar inte smaken när det är tillagat.
Publicerat December 3, 201015 yr Ser helt ok ut. Den torra hinnan skyddar dessutom mot bakterie angrepp. Vi hänger allt vårt vilt flått och helt i stor kyl,+8, vi snackar kylrum dårå men första dygnet hänger de ute i slaktrummet för att slippa en hel del fukt i kylen. Vi hanterar iofs rätt mycket men det blir jäkligt bra. Säger jag då som precis satt i mig en älgkalvsrygg eller om vi vill kalla det älgkalvsytterfile.. urbenad med hasselbackspotatis och kantarellsås... faen jag e nog bäst på o brassa käk o dricka dålig wisky Jisses va mätt jag e