Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad skulle du köpa om du fick fria händer?

Featured Replies

Publicerat

Om ni som har varit med ett tag fick börja om som nyblivna jägare, och hade vunnit säg 75kkr på spel, vad skulle ni med vad ni vet i dag köpa då? Ni har inte en pryl över huvud taget, bara beviset på jägarexamen, och ni skall få till en komplett utrustning (kläder, vapen, förvaring, optik och allt annat som behövs).

Ni ska efter inköp kunna jaga fågel, hare, räv, rådjur, dov, kron, älg och gris. Pürsch, drev och vak samt en god dos övningsskytte. Lite långhåll för nöjes skull och skjuta månadscupen.

Vad prioriterar ni, vilka överväganden görs, hur motiverar ni valen; eller väljer ni med den erfarenhet ni har att lägga pengarna på brudar och bärs i stället :rolleyes:

Publicerat

Vapenskåp, 6,5x55 och en hagelbock

resten av pengarna hade jag lagt på övningskytte :rolleyes:

Andreas

Publicerat
  • Författare

Baserar du den mängden övningsskytte på din egen erfarenhet :rolleyes:

Skämt åsido, om du fick "behålla" så som du skjuter i dag, skulle du då göra samma val?

Publicerat
Om ni som har varit med ett tag fick börja om som nyblivna jägare, och hade vunnit säg 75kkr på spel, vad skulle ni med vad ni vet i dag köpa då? Ni har inte en pryl över huvud taget, bara beviset på jägarexamen, och ni skall få till en komplett utrustning (kläder, vapen, förvaring, optik och allt annat som behövs).

Ni ska efter inköp kunna jaga fågel, hare, räv, rådjur, dov, kron, älg och gris. Pürsch, drev och vak samt en god dos övningsskytte. Lite långhåll för nöjes skull och skjuta månadscupen.

Vad prioriterar ni, vilka överväganden görs, hur motiverar ni valen; eller väljer ni med den erfarenhet ni har att lägga pengarna på brudar och bärs i stället -_-

• Ett stort vapenskåp med plats för cirka 10 vapen, för att inte det skall bli för litet. Litet kommer ett vapenskåp dock alltid vara.  :rolleyes: 5000 - 6000 kr.
  • En begagnad Sako eller Tikka i 6,5x55 och ett begagnat tyskt kikarsikte med belyst riktmedel 1-6x42 skulle vara min absolut bästa nybörjarkulbössa. 10000 - 15000 kr
  • En rejäl del ammunition samt enkla hörselskydd och betald medlemsavgift i en jaktskytteförening. 3000 kr
  • Ett licensfritt luftgevär för mängdträningens skull. 3000 kr
  • En hagelpump/hagelautomat, dödar allt från hare till gris (givetvis med slug) :D  5000 kr
  • Kläder från känt kvalitetsmärke samt kängor. 15000 kr
  • En hel del ammunition till hagelsprutan är också behövligt... 3000 kr
  • En kompis med kontakter och med roliga leksaker (t.ex. en lerduvekastare, hundar osv.) Pris: Ett par öl. :huh:  

Detta är vad jag hade valt från början om jag både fått "börja om" och haft rejält med pengar. 

Mvh

Publicerat

Utöver utrustning så hade jag avsatt en bra slant till skjutkurser med bra lärare. Detta av den enkla anledningen att om man lär sig rätt så blir allt så himskans mycket bättre och säkrare.

Publicerat

ett vapen skåp för minst 6 vapen

en begagnad drilling med klass 1 pipa

en sako eller en Tikka med ett ziess eller leupold 2-10x50

samt ett luftgevär eller en 22lr för mängd träning

samt annat smått o gott som behövs samtspart undan lite för att köpaen hund när man fått en vettig jakt mark

sen laggt pengar på amunition och övnings skytte med nån vettig skjutinstruktör.

Publicerat
Baserar du den mängden övningsskytte på din egen erfarenhet :lol:

Ingen är så bra skytt att han/hon inte kan bli bättre.

Publicerat
Baserar du den mängden övningsskytte på din egen erfarenhet :lol:

Tja, jag skjuter i dagsläget mellan 2 & 3000 skott / år med 6,5:an ett par hundra med hagelpangen kanske 1000 med .22:an

på detta tillkommer en 1500 skott med .22-pickadollen och har precis köpt 1000 skott till 9mm pickadollen

så klart det drar iväg med lite omkostnader.

vad jag ville säga är att 75k inte är speciellt mycket pengar egentligen om man ska köpa nytt.

Skåp: 5000:-

Kulvapen: 5000:- (6,5x55 till rådjur, räv, långhåll, Pürsh mm)

Kikarsikte(n): 10000:- (Till 6,5:an - du du ska skjuta långhåll så kostar det lite mer)

Kulvapen: 5000:- (Älg, björn mfl)

Kikarsikte: 4000:- (Här behövs inget superdupersikte, men det ska vara skottfast)

Hagelpang: 8000:-

22-pang: 4000:-

Redan här med denna "enkla" villha garderob är du uppe i 41 000:- och då har jag satsat på begagnade vapen och inga tillbehör som jaktkläder mm

ska du köpa nytt bara vapenkostanden kring 30000:-

Andreas