Publicerat December 2, 201015 yr Samtalet kom vid 15.15 rådjur påkört på känd dovhjortsväxel.. Markerat med orange plastpåse. Skulle väl gjort annat ikväll men har jag o välja på att åka till stan med frun o nån av ungarna eller ge mig ut i skogen… När jag kom till olyckplatsen så mötte jag polaren som har jakten där, min granne förresten.. Vi trodde väl båda att det va dov de kört på. Han gick i förpass och jag följde löpan för hand i snön. De va riktigt jävligt o ta sig fram för de va blött som tusan och isen bar ibland o ibland inte eller så knakade det betänkligt.. De va i ett kärr o det såg ut som djuret haft det lite knepigt o ta sig fram första 50 m. Kunde inte följa spåret utan ringade det hela o hittar inget ut. Går ett varv till o då har jag stött djuret ut där jag va för nån minut sen.. Det går i alla fall mot polaren så jag går vidare men nu är det så mörkt att jag har svårt att avgöra om jag går på rätt löpa. Hämtar panlampan i bilen o går vidare, ser direkt några droppar blod så visst höll jag rätt spår.. Men djuret gick inte där vi tänkt så jag hämtar Alice i bilen för gå ifatt gör jag aldrig. Släpper henne lite slarvigt o hon drar nog iväg i tokfel löpa söder ut.. Hon vänder i alla fall o polaren har nu kört runt och plockar upp henne för hon va nära vägen. Han släpper ut henne på min löpa så hon kommer strax ifatt. Har under tiden konstaterat att det skadade djuret är över ett rätt rejält dike men de va fruset utom första metern. Tar mig över innan Alice kommer ifatt mig, pekar i löpan o säger hetsigt Spååår.. ja, ta han då! Hon försvinner i ett snömoln o nån minut senare så hör jag ångestskri en 100 m bort i planteringen. Inte ett skall va jag hörde utan pang på. Att ta sig fram i en denna täta oröjda plantering med panlampa, bössa o pejl o försöka få rätt riktning va ingen lek.. men visst hittar jag tiken med bocken i ett bastant grepp. Blev som det brukar när det handlar om rådjurseftersök. Det är hund o kniv som gäller… Tror inte jag använt bössan 10 ggr på rådjurseftersök sen typ 80 talet.. o då har jag ändå gjort rätt många sådana… Det rätta hade givetvis varit att gå på med hund direkt och släppt när bocken lämnade sårlegan. Då hade den inte kommit ens 100 m från olycksplatsen. Nu stötte jag den och tiken tog den 400m fågelvägen från olyckan. Det jag kunde se va att bakbenet va brutet ovanför hasen. Men sen tog de ju lite tid o dra ut den till bilen.. eller iofs gick den biten snabbt men Alice hade tydligen inte jagat klart utan hon reste dov o drev bra länge.. blev ungefär som att fara runt o försöka koppla tåget…. Han köra samma vända 2 ggr för o rädda henne från o bli påkörd på vägen.. Men hon vände ju efter en 40 min… o kom tillbaka i sina egna spår som sig bör.. de har tåget allridig gjort…
Publicerat December 2, 201015 yr Snyggt NS! De är en wachtel du har va? Hur har du tränat henne på att gå ifatt och dra ner skadade djur? Har själv en wachtelvalp här hemma som jag skulle vilja få att kunna dra ner skadade djur och hålla i tills jag kommer fram...
Publicerat December 2, 201015 yr bra jobbat.. fan börjar bli lite avundsjuk på alla eftersök.. länge sen man fick ut .. hur många eftersök har du haft i år? snödjup hos er? peter//
Publicerat December 2, 201015 yr Författare hur många eftersök har du haft i år? snödjup hos er? peter// Vet inte men de går väl räkna på. snödjupet är väl inte så farligt än men det kommer mer.. Sen så blir de ju djupt när de hänger på vegitationen.. då kan de jugå till midjan.. Annars är de väl en 25-30 cm kanske.
Publicerat December 2, 201015 yr Författare De är en wachtel du har va?Hur har du tränat henne på att gå ifatt och dra ner skadade djur? Jepp! de är en wachteltik. Tränat..... de ska ha mycket i sig. Men de som fyar hunden när den biter i dött vilt har inte fattat grejen.. Likaledes de som ger jaktförbud på en hund som en gång lyckats ta ett rådjur själv. Givetvis så ska det inte upprepas gång på gång men en gång är ingen gång.. Nu ligger inte wachtlar i riskzonen för att ta friska djur så sett. Va du kan göra är att uppmuntra hunden till att bita i rådjur men tillåt bara bett i halsen. Försök styra hunden dit. Så småningom så kommer du se hur hunden beter sig när den kommer fram till nyskjutet vilt. Kanske kan du till o med skjuta precis framför hunden. Första gången man "tvingas" släppa avslutningshund under ett eftersök är alltid en chansning... O nu sticker jag ut hakan en del.... jag anser inte att en wachtel ska driva spårnoga och få djuren o bukta i såten.. Wachtel är en såttömmare och ska snabbt tillbaka o köra ut nytt vilt. Drivare som djuren buktar för är tax o drever.. wachtel är nått annat i mina ögon.. Ska de dessutom användas som avslutare på eftersök så duger inget långsamt drivande.. Det ska gå undan..
Publicerat December 2, 201015 yr Hattlyft och massor av beröm till Alice, för det är hon värd. Mycket bra jobb av henne.
Publicerat December 2, 201015 yr Grattis till väl utfört arbete av er båda och alltid lika underhållande att läsa. Planerar du någon kull från Alice?
Publicerat December 2, 201015 yr Författare Grattis till väl utfört arbete av er båda och alltid lika underhållande att läsa. Planerar du någon kull från Alice? Nä. hon är väl en 8 år nu o haft 2 kullar men de blev bara totalt 5 valpar. J-kl trevlig jycken men har i år börjat jaga rätt länge ibland.. antar att hon är avis på Blackie.. Testade Alice i hägn häromdan eftersom hon fick en grisbete i sidan förra veckan men det kändes som hon faktiskt va bättre på grisarna nu. Men nån stjärna på det är hon inte trotts att vi skjutit, va de nu är, 3-4 grisar i år för henne. Hon är min favvo madam Den värdighet hon kan äntra en hundflock är slående... Hon ödslar inte en blick på andra hundar. Men hon har sin privat svär.. kommer andra hundar inom 50 cm o inte uppför sig så blir det smäll..
Publicerat December 3, 201015 yr Fint och bra jobbat av alla. Schysst berättat och ett lyckligt slut. Nice!