Publicerat December 4, 201015 yr Fick en liten brungris i natt. Känns lite efterlängtat då det var förra sommaren som jag knäppte den första grisen. Sen efter alla race i somras/höstas med grisar runt benen i veten som inte gick att komma åt, så var det verkligen dags... Kom upp till kojan/åteln strax innan 23. Spridarn hoppar i gång runt 21 men bilderna har indikerat att de kommer fram senare, ofta efter midnatt. Det verkar som det har varit grisar framme på åteln var och varannan natt nu senaste veckorna. Satt väl och halvsov gott i kronans m/90-värmeställ när jag hörde några svaga grymtningar och ett litet gäng rumlade in i ljuskäglan från belysningen. Vi kör med ett svagt grönt ljus som jag tycker är perfekt. Räknar till fem st och kan inte direkt se någon som avviker i storlek. Märkligt nog ställer sig alla grisar utom en med bak- eller framdelen mot mig. En placerar sig direkt under spridaren med en fin bredsida, men jag fick för mig att den kanske var lite större än de andra. Så jag fokuserar på den andra som syns bäst i ljuset. Efter ca 10-15 minuter vrider den upp bredsidan och jag skjuter ganska omgående. Grisen stupar på plats och sparkar ett tag. Ingången såg ut att vara mitt i bogen och utgången lite lägre och bakkanten på bogen. Jag sköt med en fabriks 180 gr Sako Arrowhead II (Nosler Accubond) i 308 win. Go natt!! /Må
Publicerat December 4, 201015 yr Författare Tack alla för det. Frågan är om man ska ha denna och helgrilla? Man ramlar ju över 40-sträcket nästa år och då lär det gå åt kött. När sambon fyllde för nått år sedan, glufsade min polare i sig vildsvinskött innan det hade hamnat på grillen.. /Må
Publicerat December 4, 201015 yr Grattis, man blir lite avis på er som har vildsvin att jaga ! Som tur är får jag jaga lite svin på skolans marker men skulle vara kul att ha dom på hemma marken också
Publicerat December 4, 201015 yr Grattis, man blir lite avis på er som har vildsvin att jaga ! Som tur är får jag jaga lite svin på skolans marker men skulle vara kul att ha dom på hemma marken också Äh gnällkärring, ni har ju varg
Publicerat December 4, 201015 yr Författare Fastnade tydligen på åtelkameran oxå... Kanske inte den mest combat-aktiga framryckningen man sett, men det kändes som gyltan inte skulle göra nått mer motstånd... /Må
Publicerat December 4, 201015 yr Äh gnällkärring, ni har ju varg Ja juste, glömde bort att jag är lyckligt lottad med massa varg
Publicerat December 4, 201015 yr Grattis till julegrisen! Härligt att få utdelning på sina insatser till sist. Det är riktigt nice att sitta och vänta och sedan höra dem komma gående genom skogen. Jag längtar uuuuut...blir nog imorgon. Har du någon aning om vad den vägde levande?
Publicerat December 4, 201015 yr Har du någon aning om vad den vägde levande? En icke kvalificerad gissning från mig med sista bilden som underlag, 20 kg +-2 kg. Dvs 5-6 kg halvan slaktad. Fast jag kan ha lurats att Jimpas storlek för han har ju inte "bröst och bringa som en cornflakeflinga" så att säga
Publicerat December 4, 201015 yr Författare En icke kvalificerad gissning från mig med sista bilden som underlag, 20 kg +-2 kg. Dvs 5-6 kg halvan slaktad.Fast jag kan ha lurats att Jimpas storlek för han har ju inte "bröst och bringa som en cornflakeflinga" så att säga 26 kg ca urtagen. Vet ej vad det blir för levandevikt. 29-30 pannor? /Må