Publicerat December 5, 201015 yr Kan detta va nåt och ha? http://www.blocket.se/blekinge/Husqvarna_8...m?ca=22&w=3
Publicerat December 5, 201015 yr Försäkra dig om att det är en m98-mekanism och ingen m38/m96, så får du en potent älgdräpare.
Publicerat December 5, 201015 yr Helt klart, bra bössa att jobba vidare på och till ett pris som medger att man býgger vidare. Ser ut som att slutsryckshandtaget är anpassat för kikare redan. Kolla bara att det verkligen är en m98. innan du slår till. EDIT, förutsatt att du är ute efter ett driftsäkert gammalt spett till högviltjakt
Publicerat December 6, 201015 yr Med den kolven så är den nog från 1948 el senare, ser inte ut som att det är nåt tumurtag heller. Så då är det M98. Mycket bra vapen för pengarna.
Publicerat Februari 5, 201115 yr Författare Det har inte blitt nåt handlat änn sitter fortfarande med mina tankar om vad jag behöver. Jag har en 6,5a med ett schmith&bender 4-16x50 och när jag var med på en vildsvinsjakt så kändes det lite galet att man bara såg en liten grästuss på 50m. Så mina val som jag har tänkt ut är antinger ett Qr montage och ett Aimpoint som kompliment på 6,5an eller en 8x57 med ett Aimpoint eller öppna riktmedel just den kalibern har jag snöat in på för att jag vill gå upp lite ifrån 6,5 men inte riktig till 9,3 . 8x57 känns lagom liksom men som vanligt så är det ju kort med pengar så nån sauer blir det ju inte.
Publicerat Februari 11, 201115 yr Jag har 6,5 8,57 och 9,3. Först hade jag 6,5 och behövde en grov kaliber. Fick en gammal 8,57 med m/96 låda. 8,57 gick det tyvärr inte att få kikare monterad på för att lådan var härdad så in i h*lvete. Jag pröva och gkorde det själv eftersom bössan var så gammal. Så det fick bli en 9,3 nu på slutet med kikare. Så min slut satts av dessa vapen är. 6,5*55=Fin småvilt bössa för alla håll. Men den absolut sämsta rekylen. 8,57=Perfekt lagom kaliber som funkar till allt högvilt. Mjuk rekyl med lite mynings lyft 9,3= Vad skriver man stor kaliber. Normal rekyl med mycke mynings lyft. 6,5 är helt klart den bössan som sparkar hårdast, dom andra bara skjuver axeln.
Publicerat Februari 12, 201115 yr Köp du dig en 8x57, det är en i mitt tycke kanon kaliber för större vilt.
Publicerat Februari 13, 201115 yr Författare 8x57 it is Big Jim jag har kollat på din studsare och hör av mig när och om jag kan övertyga sambon om behovet.