Publicerat December 6, 201015 yr Fick ställa in en planerad jakt i söndags pga snödjupet. Tänkte man kunde samla lite poäng och hålla sig hemma med familjen, men vid tio tiden på förmiddagen började suget efter skogen bli för stort. Bestämde mig för att göra ett litet släpp på hemma markerna. Släppte Ninja halv tolv och vid tolv hade vi ett upptag 800m ut. Stod Rätt bra en 10min innan det blev en resa på en km in på grannens. Efter ett samtal med en av grannarna som jagar på marken fick vi Ok att gå in på deras. Hade rört sig på en mindre yta i ca 30min. Men när vi står där och läggger upp planen så går de loss igen och rör sig sakta under nästan en timma innan det blir fast igen ca 2km längra in på deras mark. Naturligtvis har grisen letat upp ett riktigt jävligt ställe utmed en myr med en massa små granar att parkera sig under. Tar mig in och som vanligt möter Ninja upp mig när jag är ca 40m från ståndet får en blick som talar om att nu ska vi avsluta det här Hittar ett bra ställe 2-3 meter från hund och gris sen börjar spektaklet med att lura ut grisen står och tittar på hur Ninja byter taktik gång på gång för att lura ut grisen i luckan, men den är inte så sugen utan står blickstilla under granarna det tar nästan 30min innan den tröttnar och gör en ansträngning och blottar huvud och hals. Faller i skottet och efter närmare undersökning visar de sig att ena bakbenet är avskjutit sen ganska länge tillbaka. 3timmars jakt och 3km från upptaget fick lidandet ett slut. Grisen var en sugga på ca 80-90kg.
Publicerat December 6, 201015 yr Fick ställa in en planerad jakt i söndags pga snödjupet. Tänkte man kunde samla lite poäng och hålla sig hemma med familjen, men vid tio tiden på förmiddagen började suget efter skogen bli för stort. Bestämde mig för att göra ett litet släpp på hemma markerna. Släppte Ninja halv tolv och vid tolv hade vi ett upptag 800m ut. Stod Rätt bra en 10min innan det blev en resa på en km in på grannens. Efter ett samtal med en av grannarna som jagar på marken fick vi Ok att gå in på deras. Hade rört sig på en mindre yta i ca 30min. Men när vi står där och läggger upp planen så går de loss igen och rör sig sakta under nästan en timma innan det blir fast igen ca 2km längra in på deras mark. Naturligtvis har grisen letat upp ett riktigt jävligt ställe utmed en myr med en massa små granar att parkera sig under. Tar mig in och som vanligt möter Ninja upp mig när jag är ca 40m från ståndet får en blick som talar om att nu ska vi avsluta det här Hittar ett bra ställe 2-3 meter från hund och gris sen börjar spektaklet med att lura ut grisen står och tittar på hur Ninja byter taktik gång på gång för att lura ut grisen i luckan, men den är inte så sugen utan står blickstilla under granarna det tar nästan 30min innan den tröttnar och gör en ansträngning och blottar huvud och hals. Faller i skottet och efter närmare undersökning visar de sig att ena bakbenet är avskjutit sen ganska länge tillbaka. 3timmars jakt och 3km från upptaget fick lidandet ett slut. Grisen var en sugga på ca 80-90kg. Grattis! Ett jävla bra jobb av hunden. Alltid skönt att komma till avslut på skadade djur.
Publicerat December 6, 201015 yr J-vla gott jobb! Grattis! Man kan ju fundera på hur många grisar det går i våra skogar som har gamla skador... Tror nog det är en hel del, tyvärr.. Men det kommer ju fram fler o fler grishundar som duger så det blir förhoppningsvis bättre framöver.
Publicerat December 6, 201015 yr Riktigt bra jobb av dig och din hund Danno! Vad är Ninja för hund? / ekebo
Publicerat December 6, 201015 yr Författare Ja tyvärr är det nog allt för vanligt att grisarna springer omkring med skottskador efter antingen misslyckade eftersök eller avskrivna som bom skott. När vi korsade löpan efter gris och hund första gången var jag och kollade på slagen på en skottad bilväg och då kunde man inte se något tecken på att grisen var skadad. Den sprang ju på riktigt bra tror jag hade 13km på garminen när grisen var skjuten men då var det ju några sökrundor innan hon hittade den. Ekebo: det är en västlaika heter Hanna i tavlan. Daniel
Publicerat December 6, 201015 yr Riktigt bra jobb av dig och din hund Danno!Vad är Ninja för hund? / ekebo Sån dum fråga.
Publicerat December 6, 201015 yr Nu ramlade polletten ner Inte nog med att man använder eget namn på sig själv utan även hundar gör att det blir lätt snurrigt. Men nu vet jag vem du är och ska komma ihåg ditt "nickname" Har du hunnit med att visa Ninjas talanger officeltt ännu? / ekebo
Publicerat December 6, 201015 yr Faller i skottet och efter närmare undersökning visar de sig att ena bakbenet är avskjutit sen ganska länge tillbaka. Suveränt att ni knep just den grisen med tanke på omständigheterna.... Har du något foto? Hade skadan hunnit läka ihop, eller var den på gång att läka? Har du någon uppfattning om hur gammal den var? Ibland blir man förvånad över vad djur kan klara av att leva med.... Min farbror fick en gång en hyfsad gädda (2 kg, inte pinnsmal heller) utan stjärt...
Publicerat December 6, 201015 yr Författare Tyvärr blev de inga foton på just skadan endast på hund och gris när vi äntligen hade lyckats dra ut den handlade de mest om att komma hem pga av mitt smarta löfte om att endast vara ute ett par timmar som istället blev 6timmar Just att bedömma tiden på skadan är inte min grej hade nog NS skött bättre. Men benet som petade ut var rätt så brunt och köttet runt hålet ganska mörkt nästan svart. Just inne i benet var köttet det rätt normal färgat men det har väl och göra med den promenad grisen fick under dagen.. Ekebo: Nej hon är anmäld till 2st men snön är oroande får väl se om det lyckas lösa sig...
Publicerat December 6, 201015 yr Ja detta med snön ställer till det. Nu får det inte komma mer här heller för då är det risk att våra kvarstående prov "snöar" in. Hoppas ni kommer till start! / ekebo
Publicerat December 6, 201015 yr Bra jobbat. Och en bonus att en skadad gris fick lida mindre. Funkade det som förklaring när du kom hem 6 timmar senare?
Publicerat December 6, 201015 yr Kom på att jag hade en liknande grej för nåt år sedan. Stjäl lite plats här. Idag har jag och tjejerna varit i H-torp. Vi var bara fyra man, en gick med mig och två passade. I första såten fanns inga grisar. Lina hittade 3 älgar men hon höll inte på så länge. I andra området så tog det en stund sen hittade hon älg igen men det blev ännu kortare jobb. Passarna ställde då om och vi fortsatte. Nu drog Lina iväg direkt rakt ut ur marken och efter en stund kommer upptaget 800m bort. Står rätt still en stund men otäckt nära järnvägen. Så vi bestämmer oss för att försöka stöta det eftersom jag vet att det inte går att kalla av henne. Så min vägvisare går in och stöter men det blir bara gångstånd? Kommer rätt mot mig där jag står och väntar i en ledningsgata. Kommer då en vuxen gris och Lina ligger på rätt bra. Men ser då att grisen haltar rätt mycket på ett bakben. Ropar då på vägvisaren och han har också sett att den haltar. Vi bestämmer skjuta den om vi får läge men den går undan lite sakta men rakt in på våra marker. Vi hänger på men det går undan sakta hela tiden. Så jag förstår att jag måste hinna före och genskjuta. Efter ett par misslyckade försök där grisen märker mig så lyckas det. Den kommer rakt mot mig men 20m bort så nyper Lina till den så den gör ett utfall och då får jag läge och grisen rasar ihop. Rätt skönt när Lina jobbat bra i 1,5 timme. Visar sig vara ett hondjur i 70-80kg klassen. Vet inte vad det var för fel på benet men det var ingen ny skada. Skinnet var rejält slitet hasleden. En gissning är att den blivit påkörd. Var väl kanske inte så snyggt att gå in och stöta på grannmarken, men när det stod så nära järnvägen så vågade vi inte chansa. Och med facit i hand så var det ju tur.