Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Östergötland

Featured Replies

Publicerat

Jag har försökt få tag på människorna som håller i sidan http://www.jagareforbundet.se/ostergotland/ då jag tycker att uppdateringen av sidan är lite klen.

Har människorna gett upp sidan eller har dom inte tid med den för all jakt?

Publicerat

Ingen aning... Vi kan omöjligt hålla koll på de cirka 500 hemsidor för Länsföreningar, Jaktvårdskretsar och andra konstellationer som ligger under oss (SJF). Alla sidor utom vår nationella och Svensk Jakt är bemannade av förtroendevalda och det gör att vi omöjligt kan ställa några krav på dem annat än att de ska följa våra överenskomna policies i stora drag. Bara det är ett hästjobb. Varje Länsförening är också en fristående enhet och styr själv över sina prioriteringar.

Du måste således ta kontakt med dem själv och framföra dina synpunkter vilket regelmässigt brukar leda till att du blir ansvarig, sätter en jäkla fart och tröttnar efter ett drygt år, sedan kommer nästa... :D

Publicerat
  • Författare

Det är ingen av dom som svarar när jag försöker kontakta dom så det är ju svårt... :D

Publicerat

Ta det med någon från Länsföreningens styrelse...

Publicerat

"Du måste således ta kontakt med dem själv och framföra dina synpunkter vilket regelmässigt brukar leda till att du blir ansvarig, sätter en jäkla fart och tröttnar efter ett drygt år, sedan kommer nästa... "

Det är ju också ett sätt att mitigera kritik...

Borde inte förbundet, även om man inte kan lägga tid på att kontrollera, ändå ha någon form av minkrav på sina länsrepresentanter? Eller finns detta redan?

// Henrik

Publicerat

Om vi ska ha minkrav på en webansvarig så finns det nog ungefär ett tjog andra ansvarsområden som skulle ha minkrav. VÖV-ansvarig, klövviltsansvarig, ungdomsansvarig, kvinnoansvarig, utbildningsansvarig, skytteansvarig, rovdjursansvarig, mm mm. Det är ogörligt, tro mig. Särskilt som vi idag har svårt att hitta ideell kraft att fylla alla våra funktionärsstolar med.

Sedan, återigen, våra Länsföreningar är fristående enheter och vi kan omöjligt styra deras prioriteringar. Man vill säkert ha en väldigt aktiv webansvarig i Östergötland som jobbar gratis men det är inte alltid lätt att finna. Vi ska dessutom befolka våra jaktvårdskretsar och många älgskötselområden med gratis och kompetent arbetskraft.

Det här är ett problem som alla folkrörelser brottas med idag och det finns inga enkla lösningar. Vår erfarenhet är dock väldigt entydig, ställ krav och klaga så slutar garanterat så gott som alla... Det är nog delvis därför som den som klagar regelmässigt blir den nye ansvarige och så är karusellen igång.

Sedan kan man också fundera över om vi behöver 500 harcoreuppdaterade hemsidor. Nationellt jobbar vi en del med "sociala medier" men vi ska komma ihåg att även det sker mer eller mindre ideellt. Det är en ständig avvägning med våra knappa resurser och i de fall de är ideella måste man ganska ofta fråga sig om vi ska göra något halvdåligt eller inte alls...

Publicerat
"Du måste således ta kontakt med dem själv och framföra dina synpunkter vilket regelmässigt brukar leda till att du blir ansvarig, sätter en jäkla fart och tröttnar efter ett drygt år, sedan kommer nästa... "

Det är ju också ett sätt att mitigera kritik...

Borde inte förbundet, även om man inte kan lägga tid på att kontrollera, ändå ha någon form av minkrav på sina länsrepresentanter? Eller finns detta redan?

// Henrik

Det är ju "vi vanliga medlemmar" som är jägareförbundet. Tjänstemännen ärju "bara" anställda. Alltså ligger kontrollenn i just det som händer. En medlem för fram kritik och löser problemet! Men jag hoppas att det blir mer långsiktigt än ett år :blink:

Publicerat

Helt riktigt Lindberg.

Tyvärr är nog "medeltiden" för just webansvariga och bl a ungdomsansvariga inte så mycket längre än ett år... Jobbiga uppdrag som granskas av alla men inte alltid får de resurser som krävs, men även där är det ytterst medlemmarna som prioriterar...

Publicerat
  • Författare

Jodå, fick tag på några som besvarade mina frågor idag... :)

Än så länge har jag inte fått förfrågan om att ta över websidan eller ungdomsdelen dock... men en önskan om att jag ska kliva in som skjutledare på en skjutbana fanns... jag och min stora trut... :D

Publicerat

Linkis.

Felformulerat av mig. Jag menar inte krav på representanten i sig. Utan på jobbet de gör.

Om länsföreningarna inte uppdaterar sina hemsidor så kanske de borde bantas.

När jag surfar runt lite på de olika hemsidorna så känns det som om man gapat över lite väl mycket. Och kanske är det därför arbetet blir lite väl betungande. Känner igen det här från en del andra verksamheter där jag själv varit inblandad.

En hel del information finns dessutom på flera ställen. Det finns väl ingen större anledning att på en länssida ta upp information som även finns på förbundets sida. Framförallt inte om man har resursproblem som gör att man inte håller länkar uppdaterade...

Fast å andra sidan så förstår jag problematiken. Ni har nog helt enkelt skämt bort oss med förbundsnivå och fått oss att förvänta oss samma proffsighet på länsnivå. Vilket kanske inte är helt juste...

Publicerat

Henke,

något som komplicerar bilden är att det delvis är olika besökare på sidorna. Vi är medlemmar i en länsförening, och SJF är en paraplyorganisation för länsföreningarna. En del saker sköts nationellt och en del saker sköts regionalt i länsföreningarna eller av tjänstemännen inom fältorganisationen. Sedan kommer kretsarna, för att komplicera bilden ytterligare. Personligen är jag sällan inne på någon länsförenings hemsida, men besöker av naturliga skäl ofta den nationella sidan eftersom jag jobbar nationellt. Så var det dock även innan jag började på förbundet. Många av de förtroendevalda har ett precis motsatt mönster och de tjänstemän som jobbar i fält besöker också naturligtvis de regionala och lokala sidorna (där de finns) i större utsträckning än vi som jobbar på nationell nivå. Självfallet finns det även medlemmar som inte är förtroendevalda som har samma besöksmönster, exempelvis om man mest är intresserad av lokala och regionala aktiviteter. Det finns därmed ett visst behov av dubblering av information, eftersom inte alla besöker de olika nivåerna.

Publicerat

Outdoorsman har helt rätt och jag skulle vilja lägga till ett par aspekter. För bara 5 år sedan, när jag började på förbundet, fanns inte så mycket mer än en nationell hemsida. Medlemmarna fick fortfarande mycket av sin info på kretsårsmöten och i särskilda fall på bygdegårdsmöten.

Idag har vi hemsidor på en handfull nivåer, vi finns genom SJF och Svensk Jakt på Facebook, vi Twittrar, vi finns här, vi debatterar på minst en handfull andra internetforum, vi har en handfull bloggar, vi skickar flera olika nyhetsbrev i månaden, vi skickar säkert ett par pressmeddelanden i veckan, vi jobbar med Newsmill, vi jobbar med flera olika PR-byråer och Tankesmedjor, listan kan göras rätt lång. Givetvis blir det rätt skiftande kvalitet på de olika forumen och jag tror Henke slår huvudet på spiken när han identifierar den svåra avvägningen mellan ambition och kvalitet. Vi har rätt bra koll på vad folk söker på våra hemsidor och söker man nyheter eller uttalanden så letar man inte hos en Länsförening. Vår nationella sida och vensk Jakt växer också så det knakar. Ska man däremot ringa någon eller vill ha lokal kontakt eler info, särskilt om t ex skjutbanor, så letar man på Länssidorna. Dessa fakta är ju relativt statiska och då behövs kanske inga jätteambitioner med uppdateringarna...

Det intressanta är att jag tror att bygdegårdsmötena är sakta på väg tillbaka. Idag är många frågor så svåra att de inte enkelt låter sig förklaras på nätet. Ta t ex vargflytten. ALLA jägare är emot tills de fått det hela förklarat för sig, då är ALLA jägare för. Men det kräver några timmars förklarande, debatterande och diskussion, vilket man inte kan få varken här eller på Fejjan...

Publicerat
  • Författare

Jag har som sagt fått svar från högsta ort i Östergötland, dom är medvetna om att uppdateringen av sidan varit bristfällig men det ska tas nya tag efter nyår med den biten och jag är nöjd med det svaret.

Saker jag önskar uppdateringar om på lokal nivå är sånna där småsaker som lokala utbildningar, skjutbanors öppettider och liknande saker som inte rör andra län eller områden. En levande och bra websida besöks oftare av flera människor... synd att det ska behöva vara så mycket reklambanners på en föreningssida bara... jag kan tänka mig att många äldre besökare får svårare att hitta rätt bland bland blinkande lottoreklam och annat junk.

I det stora hela är jag dock nöjd med förbundets sida.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.