Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Guest Ronnie

Vad för skidor!

Recommended Posts

Guest Ronnie

Vad åker ni på för skidor under ripjakten?Kör själv med ett par ALPINA tur skidor försedda med stighudar under,men har svårt att lämmna mina OLSKOGEN hemma.

Seger

Olskogen är jäkligt fina, har sådana själv under toppjakten.

På fjället använder jag nästan bara snöskor med inbyggda stegjärn " Lundhags".

Tycker dom är helt överlägsna skidor då man kan gå på väldigt besvärliga marker.

Eftersom dom har stegjärn är isigt underlag inget hinder + att dom fungerar bra i lössnö också.

Nackdelen med dessa är om du ska färdas långt innan du når jaktstället, då du inte är lika snabb som med ett par skidor.

Men jag brukar då spänna upp dom på ryggsäcken och åka skidor för att sedan byta när man ska börja jaga.

De skidor jag då använder är ett par telemarksskidor som jag har monterat fast en tegsnäsbindning, jo det fungerar bra. :)

Snöskorna är också perfekta när man jagar över hund, då man har bra balans vid skotten.

Jonas

Jag har använt Lundhagssnöskorna i vinter och de är kanonfina, rekommenderas helt klart, specielt om man jagar i komplicerad terräng.

En test med bilder kommer upp inom kort.

Guest Ronnie

Tycker faktiskt att OLSKOGEN är överlägsna TEGSNÄS för dom är lättare och mycket följsammare.Sådana där snöskor har jag funderat på länge,men kör nu med skidor med stighud och stålkant och när det kniper så tar jag på mig stegjärnen.Men jag försöker hålla mig på skidor så mycket som möjligt,hade ett tillbud med en lavin för nått år sen,rädslan sitter i än i dag.Blir inte snöskorna där klummpiga?

Jonas

Det finns inget klumpigt med Lundhags snöskor, de bara finns och gör sitt jobb.

Vad gäller skidor kör jag med Rossignol turskidoror med stålkant och Riva III telisbindningar + Scarpa T2 tur/pist-pjäxor och när terrängen är riktigt jobbig använder även jag stighudar.

Pjäxan och bindningen är exat samma som jag har i pisten när jag åker utför så skidorna blir grymt stabila, jag tycker det är en perfekt kombination för jakt.

Tycker faktiskt att OLSKOGEN är överlägsna TEGSNÄS för dom är lättare och mycket följsammare.Sådana där snöskor har jag funderat på länge,men kör nu med skidor med stighud och stålkant och när det kniper så tar jag på mig stegjärnen.Men jag försöker hålla mig på skidor så mycket som möjligt,hade ett tillbud med en lavin för nått år sen,rädslan sitter i än i dag.Blir inte snöskorna där klummpiga?

Micke

Väntar på ett par åsnes skarven utan stålkant (pga att hunden alltid är med) som jag skall montera stighudar på.

Äntligen en test av snöskor gjord av nån som använt dom till jakt.

Guest Ronnie
Väntar på ett par åsnes skarven utan stålkant (pga att hunden alltid är med) som jag skall montera stighudar på.

Äntligen en test av snöskor gjord av nån som använt dom till jakt.

Det är som grejer med stighudar..

niak

Åker på Alpina Explorer med stålkant försedda med hudar.Tänk på att det är en himmelsvid skillnad på glidet mellan en dyr och en billg hud.Kan rekommendera Acension Black Diamond, superfäste,bra glid och fantastiskt klister.Kostar dock en slant...

Guest widman
Vad åker ni på för skidor under ripjakten?

Använder ett par gamla hederliga Vita blixten.....

Guest Ronnie
Vad åker ni på för skidor under ripjakten?

Använder ett par gamla hederliga Vita blixten.....

Är faktiskt beredd att betala en slant för att få se dig på dessa i slitavagge i tarra dalen. ;D