Publicerat December 6, 201015 yr Ett rådjur observerades i en trädgård som ligger inom mina marker men en skada på bakbenet. En utsänd kunde skjuta geten och tog denna bild. Vad tror ni det är för skada? mvh/Må
Publicerat December 6, 201015 yr Författare Gissar på en stickskada, orsakat av en torrkvist eller dylikt. Ok, tydligen var det en benpipa framme också. Vi jagade igår och det är nyhugget och allt ris ligger kvar. Kanske geten skadat sig under drevet? Taggtråd ? Tror all t-tråd är borta. Ska gå runt och kika vid tillfälle. /Må
Publicerat December 6, 201015 yr Ok, tydligen var det en benpipa framme också. Vi jagade igår och det är nyhugget och allt ris ligger kvar. Kanske geten skadat sig under drevet? När du säger nyhugget, menar du då att det var röjt med röjsåg ? Har sett otäcka stickskador på både vilt och hund, pga att många lämnar smala vassa stubbar på en par decimeter när de röjer, ett rent helvete för hunden att springa i, och för hundföraren att snubbla i.. Dock slipper man slipa klingan så ofta när man röjer högt..
Publicerat December 6, 201015 yr Författare När du säger nyhugget, menar du då att det var röjt med röjsåg ?Har sett otäcka stickskador på både vilt och hund, pga att många lämnar smala vassa stubbar på en par decimeter när de röjer, ett rent helvete för hunden att springa i, och för hundföraren att snubbla i.. Dock slipper man slipa klingan så ofta när man röjer högt.. Nej, slutavverkat (exkl fröträd) med skördare. /Må
Publicerat December 6, 201015 yr Nej, slutavverkat (exkl fröträd) med skördare./Må Okej, dock är min gissning att det är en stickskada. Bra att ni fick omkull den, kunde ju annars ha inneburit ett plågsamt slut i värsta fall.
Publicerat December 6, 201015 yr Författare Touch från kulbössa sätter jag mina dollars på. Min första tanke också, men det är mitt "hood" runt omkring, och där har det inte skadeskjutits något. Ligger några kåkar där, men jag har svårt att tro att någon av dem hade försökt damma på ett rå. Det borde jag fått reda på i sådant fall. /Må
Publicerat December 6, 201015 yr Nu har alla förståndiga redan talat så då kan jag skriva in min gissning, jag tror likt Bohman att det är frågan om en touch men inte av kula, utan av stänkskärm, kofångare eller annan del av bil/fordon som då enbart har nuddat djuret och således har "det klarat sig helskinnat" och "det sprang så fint från platsen" att det har tagit på ovansidan, framsidan av benen som jag ser det har helt enkelt att göra med hur rådjurs språng ser ut. Skälet till att skriver så här är att det krävs något med mycket energi i, riktat på en liten plats att krossa/knäcka benet på ett rå. /Christian
Publicerat December 6, 201015 yr Min första tanke också, men det är mitt "hood" runt omkring, och där har det inte skadeskjutits något. Ligger några kåkar där, men jag har svårt att tro att någon av dem hade försökt damma på ett rå. Det borde jag fått reda på i sådant fall./Må Bommats då
Publicerat December 6, 201015 yr Författare Bommats då Nähä du... Det har skjutits tre bockar med kula inom "räckhåll" för denna get. Alla i aug. /Må
Publicerat December 6, 201015 yr Författare Nu har alla förståndiga redan talat så då kan jag skriva in min gissning,jag tror likt Bohman att det är frågan om en touch men inte av kula, utan av stänkskärm, kofångare eller annan del av bil/fordon som då enbart har nuddat djuret och således har "det klarat sig helskinnat" och "det sprang så fint från platsen" att det har tagit på ovansidan, framsidan av benen som jag ser det har helt enkelt att göra med hur rådjurs språng ser ut. Skälet till att skriver så här är att det krävs något med mycket energi i, riktat på en liten plats att krossa/knäcka benet på ett rå. /Christian Hmm.. Det är område med mycket trafikincidenter.. Två åkte förra veckan bara.. /Må
Publicerat December 6, 201015 yr Alla teorier är bra här. Kan bara säga att jag sett betydligt värre skador på hästar orsakade av taggtråd.
Publicerat December 6, 201015 yr Alla teorier är bra här. Kan bara säga att jag sett betydligt värre skador på hästar orsakade av taggtråd. Ja fy tusan, det är inte att leka med. /Christian
Publicerat December 6, 201015 yr Inte lätt o gissa men det ser ut som det hänger en skinnflik i nerekant på såret. Såväl som att såret sitter på framkant av foten. Skadan borde kommit typ..lite uppifrån eftersom skinnfliken hänger kvar i nederkant.. Trafikskada är nog troligast. Men oxå möjligen att den i ett hopp slagit i något vass så kraftigt att det inte bara skurit genom skinnet utan skadat benet oxå. Den hade väl observerats på tomter? Finns mycket i mäniskans närhet ett vilt kan skada sig på. Staket, plåtar glas o i princip va faen som.... Avlivat rådjur som suttit fast i grindar o staket ett par gånger här i samhället.
Publicerat December 6, 201015 yr Författare Ok, tack för alla svar. Det finns en risk att hon hade killing/-ar. Frågan är om de klarar sig nu eller om man ska försöka hitta den/dem? /Må
Publicerat December 6, 201015 yr Eftersom skadan är på klövens framsida är jag liksom amakulu inne på taggtråd eller liknande,typisk hoppskada enligt mig. Killingarna får det nog kärvt om vi får en vinter liknande förra. /Mike