Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur prägla på ett visst vilt?

Featured Replies

Publicerat

Hur gör ni när ni ska jaga in en hund på exempelvis vildsvin? Vid vilken ålder är det lämpligt att börja prägla en hund vid ett visst vilt?

Publicerat

Skitbra fråga Dahla, jag sitter inte på några patentlösningar utan har av olika anledningar misslyckats själv. Men det är en historia i sig och har mest mig själv att skylla.

Först bör man ju välja en ras där det naturligt finns bra möjligheter. Generellt är en ställare lättare att prägla än en drivande hund, däri är jag nog övertygad.

Tror att en bra grundlysnad är a och o. Har du inte den kontrollen över din hund så kommer den inledningsvis jaga det den själv tycker är roligast och enklast - läs rådjur/hjort för drivande och älg och grävling för en naturlig ställare.

Har en kompis som har 3 älg och grävlingsfria gråhundar, det har inte kommit av sig själv. Har en tysk kusin som har såväl TT som Wachtel som bara jagar gris. Men allt detta kom med valpprägling på endast 1 vilt, och inte flera med endast ett diskat.

Har man, som jag, misslyckats från början (med gråwachtel) så kvarstår utnötningstekniken. Den är omständigare, mer frustrerande och bygger på att positiva erfarenheter kopplas till ett speciellt vilt. Dvs att älg och gris skjuter vi och då kommer belöningen i fall han jagar det. Men trots att det skjutits 9 älgar för honom i år + några grisar så jagas det fortfarande rådjur när inget annat finns, detta delvis pga att grannarna skjutit 1 och att han också tog ett skadat själv. Det är jäkligt svårt många gånger att veta vad dom jagar innan det finns snö. Snö är en fantastisk hjälp vid själva injagningen bortom präglingen.

Min hund är inte 2 år förens i Februari. Han har egenskaper som inte finns i mjuka och lättmanagerade hundar heller och det är jag glad för samtidigt som det också försvårar. Har kommit så långt att han föredrar älg och gris, släpper jag på färska spår av gris eller älg så tar han alltid dem, frisöket är mer lotteri.

Valpprägling är ju ganska enekelt,i teorin. Dra skinn och uppmuntra, konfrontera med skjutna grisar, hägnträna etc. Fya allt som har med annat vilt att göra medans dom fortfarande är formbara och lyhörda. Detta kan man i olika steg börja med redan i valplådan.

Mina tankar, finns väl bara Kopovfolket här inne som egentligen har ambitionen till rena grishundar. Det bygger ju på stora marker, eller många marker.

Egendisciplin hos ägaren är den enskilt viktigaste ingrediensen tror jag. :blush: