Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ultimata jakt choken?

Vilken choke tycker du är den bästa till jakt? 67 röster

1. 1.

• Skeet
      5%
      4
    • 1/4
      50%
      37
    • 1/2
      23%
      17
    • 3/4
      13%
      10
    • Full
      1%
      1
    • Extra Full
      5%
      4

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Tjenixen!

Medans jag satt och gjorde vapenvård på Hageltuggen, så kom jag att tänka på vilken som var den ultimata choken för jakt.

så vad tycker ni? Skriv gärna en rad om vilken ni valde och varför, och gärna också era erfarenhet med diverse olika choker.

Mvh Fredde

Publicerat

Alla eniga hittills  :D

Publicerat
  • Författare
Alla eniga hittills  :D

Verkar så ;D...

Publicerat

I min jakt (kråkor och trut) vilket är vad jag jagar till 99.95% så är full den bästa, men ska man se det över lag så blir det 1/4 då den även går att skjuta slugs och buckshot i.

Så till alla typ av jakt 1/4 bara man håller hållen nere

Publicerat

Kvarts borrning funkar till allt från kanin till rådjur om man stoppar i lämplig hagel storlek och skjuter på rimligt avstånd dvs under 30m.

• 2 weeks later...
Publicerat

Linus du har tveklöst rätt.. Jag har dock experimenterat likt Dp fast tvärtom, jagat enbart med cylinderborrning. Måste säga att jag vart gruvligt förvånad och begriper det inte riktigt fortfarande men jag plockar ned höga trutar i samma utsträckning som kompisar som skjuter med full choke. Den enda skillanden som jag upptäckte snabbt och konkret var att det var svårare att tex mula en kaja som man fick in på väldigt nära håll, kärven var helt enkelt för liten så man sköt med full choke.

Nu skjuter jag mest med halv-kvart alt halv-cylinder. Funkar finfint!

Mvh!

• 2 weeks later...
Publicerat

Vet flera äldre jägare som gått över till öppnare borrningar efter att dom märkt att det är lättare att träffa med en öppen borrning samt att viltet inte blir förstört lika mycket....

Publicerat
Linus du har tveklöst rätt.. Jag har dock experimenterat likt Dp fast tvärtom, jagat enbart med cylinderborrning. Måste säga att jag vart gruvligt förvånad och begriper det inte riktigt fortfarande men jag plockar ned höga trutar i samma utsträckning som kompisar som skjuter med full choke. Den enda skillanden som jag upptäckte snabbt och konkret var att det var svårare att tex mula en kaja som man fick in på väldigt nära håll, kärven var helt enkelt för liten så man sköt med full choke.

Nu skjuter jag mest med halv-kvart alt halv-cylinder. Funkar finfint!

Mvh!

Kan ju vara en kombination av hästsvansen, slipsen, pipan, tweedkostymen och att du skjuter med cylinder som gör att de dyker ner asgarvandes och slår ihjäl sig i backen  ;D :-* :P (Med risk för att bli bannlyst hehe) Sorry hippen kunde inte hjälpa de  ;)

Publicerat
Kan ju vara en kombination av hästsvansen, slipsen, pipan, tweedkostymen och att du skjuter med cylinder som gör att de dyker ner asgarvandes och slår ihjäl sig i backen  ;D :-* :P (Med risk för att bli bannlyst hehe) Sorry hippen kunde inte hjälpa de  ;)

Så ja, lugn o fin nu.. har aldrig haft slips på jakt, ska eventuellt ha det på EN jakt kommande höst, that´s it. Äger ingen Tweedkostym.. fan detta är ju ett rejält påhopp! Skärp dej nu gubben annars åker du ut  ;D ;D ;D

Mvh!

Publicerat

Fan lika kul å retas nu när man e 33 som när man var 8  ;D

Ok vi skiter i tweed och slips det var ett påhopp jag håller med, fanns ingen förankring alls. Men som sagt hästsvans, pipa, brytvapen och dessutom cylinder choke kan ju som sagt göra sitt  ;D

När ja kommer i cammo, snaggad som värsta busen, med en fet prilla å de trillar ur tomma Norrlands Guld burkar ur bilen då ja öppnar dörren behöver jag i princip bara visa pumpen och att ja har ful choke så ger trutarna upp. en del svimmar, trillar ner å bryter nacken, andra ger baa upp å landar fint å sträcker upp vingarna och de stackarna som inte förstår bättre å försöker fly hinner knappt vända så blir de små paket i skyn  ;D

Faktiskt rätt skumt detta med att du lyckas så fint på långa håll med öppen choke mot trutar. Jag har testat det mesta och oftast när jag får ner trut från lite högre höjd med tex imp cyl/mod så är det för att man tar ett vingben och man måste snabbt skjuta ett andra skott för att paketera. Med full så har det oftare blivit paket, och på avstånd upp till 30 meter och full så är det oftast knall å fall som gällt. Däremot är kajorna knepigare med full och det mest skumma där har varit att många kajor faktiskt levt efter en träff med full men jag gissar att då avståndet på kajorna oftast varit under 30 meter så kan det varit nått randhagel som tagit. men jag vill ändå vidhålla att för kråk/trutjakt är full eller till å med xtra-full i kombination med mycket hagel fruktansvärt effektivt om det tar som de ska så är man van sin bössa å skjuter bra så finns det nog inget bättre. Såg på crowbusters lite testskjutningar och efter att ha sett att en kråkfågel kan i princip smita igenom en svärm med 6:or på 30 meter så har ja mer å mer börjar laborera med finare hagel typ 7,5 - 8 och minst 30 gram i kombination med full borde den dra ner de mest sega trutar men ja återkommer efter våren med lite mer på fötterna i den frågan.

Förresten, har det börja på å komma nå kråksträck nere hos er? Det verkar så smått börja röra på sig här faktiskt men de flesta är nog hemmakråkor än så länge. Har ni trut där nere året runt?

Får du jaga på tippen för frun (fågelinfluensa)? Min goda hälft e lite tveksam men nog kommer jag att jaga. Däremot kanske handskas lite mer försiktigt med fågeln och kanske skippa kasttrut om influensan utvecklar sig mer. sen är ju handskar, handsprit obligatoriskt och kanske hänga jaktkläderna ute man har ju son å fru å tänka på  :-

Publicerat
  • Författare
Faktiskt rätt skumt detta med att du lyckas så fint på långa håll med öppen choke mot trutar.

jag vet varför hipshot lyckas så bra...ett ord : BENELLI 8).... ;) ;D :-*

Mvh Fredde

Publicerat

Fan han skjuter ju bock, e u jag som skjuter Benelli...

Druckit lite för mycket pilsner i helgen fredde???  ;D

Publicerat
  • Författare
e u jag som skjuter Benelli...

var de så de var ;D....men då ére ju inte så konstigt att du lyckas så bra med din x-tra fulla choke... ;D :-*