Publicerat December 6, 201015 yr Hej allihopa. Sköt en galt i tisdags på 124 kg. och undrar vad man kan göra med den? Den förra jag sköt var jävligt seg bitvis. Känns som att det blir mer färs än jag behöver... Kom gärna med förslag. Lars.
Publicerat December 6, 201015 yr Ta väl hand om köttet, se till så det inte blir kallare än 12 grader första dygnet... sen kan det hänga svalare några dagar till. Vildsvin får man väl inga pengar för idag... det är ju fullt i varenda frys av vildsvin... men det är snart jul och då behövs det både skinka och revbensspjäll...
Publicerat December 6, 201015 yr Författare Har funderat på att sälja,nån som vet var man kan vända sig runt Arbogatrkten?
Publicerat December 6, 201015 yr Jag lämnar in skinkorna till rökning, blir riktigt bra även från stora galtar i den kalibern. Revbenspjällen hamnar också högt upp på "god smak listan". Däremot är köttfärs av vildsvin inte särkilt kul, men det duger att blanda ut annan färs med...
Publicerat December 7, 201015 yr Sådär spontant tycker jag att det finns mycket underliga fördomar (o okunskap) mot vildsvin, och deras kött. Bland det bästa viltköttet som finns. Och varför skulle en 124-kilos galt vara dålig? (Om den inte är i brunst förstås.) Den ska möras precis som annat kött, minst 40 dygnsgrader. I fredags åt jag en bit på en galt jag sköt o den vägde över 150 och köttet var supergott.
Publicerat December 7, 201015 yr Håller med Torkel! Galtkött är gott, doftar det brunst (känns tydligt) är det ingen höjdare. Men var noga med mörningen och i rätt temp sen bara upp på tallriken =) och grattis!
Publicerat December 7, 201015 yr Du kan lätt låta den hänga 60 dygnsgrader.. då blir den så mör den kan bli Tycker personligen att det är bäst att göra gryta på vildsvinet.. låta den koka minst 3 timmar, då brukar det bli mört. Personligen sätter jag inte tänderna i en så pass stor gris, den hade jag sålt direkt.. finns många som vil köpa vildsvin bara det är trikintestat.