Publicerat December 7, 201015 yr ska å hämta en rundbal (traktorägg) som ska användas till rådjursfoder. kan man dela klyva en sådan på ett smidigt sätt??..ska dela en bal med farsgubben..tänkte om dom går att typ såga mitt itu?
Publicerat December 7, 201015 yr Några varv pentylsubin gör nog jobbet! Och det är ju alltid kul när det smäller. Annars tror jag du får räkna en extremt låg timpeng på din egen tid för att du skall tjäna på att dela på en bal jämfört med att köpa två...
Publicerat December 7, 201015 yr Kan enbart delas med seriöst grovt våld, vet att det finns någon maskin, har sett dem på lite större hästgårdar som nyper isär balen, men om man bortser från det så är den enda lösningen att hugga upp dem med yxa, om man föredrar våld, eller så rullar man helt enkelt av lager på lager av dem såsom det är avsett att serveras till djuren. /Christian
Publicerat December 7, 201015 yr Det går utmärkt att såga upp rundbalar, finns tom gamla sågar enkom för det ändamålet. Min pappa använde såna hemma på gården ett tag i liten skala med det var i början av rundbalens karriär innan riktigt bra upprullare fanns till överkommlig peng. Har du bara en ser jag inget problem i att klyva den med en vanlig fogsvans. Ställ dig uppe på balen och kör igång så kan du "vika isär" den sen.
Publicerat December 7, 201015 yr Sidlock, hur har ni hanterat div nät/snören osv då? Har det verkligen gått så där bra att såga? Nåja det är säkert roligt arbete... /Christian
Publicerat December 7, 201015 yr är bara balen rejält frusen så går det att såga isär den. men kan ni inte be den ni köper av att skaka isär den åt er på kärran. jag brukar ta kran på huggarvagn o vrida isär balarna. det brukar gå rätt bra det också
Publicerat December 7, 201015 yr Författare Några varv pentylsubin gör nog jobbet!Och det är ju alltid kul när det smäller. Annars tror jag du får räkna en extremt låg timpeng på din egen tid för att du skall tjäna på att dela på en bal jämfört med att köpa två... ah hann inte ens köra hem innan ja insåg vilket jobbet de skulle bli..ringde tillbaka å köpte en till å gladast blir nog rådjuren som får dubbelt med mat
Publicerat December 7, 201015 yr Jag hade köttdjur i mindre skala förut, för att dela balarna tog jag motorsågen och plockade bort kastskyddet (vilket man naturligtvis inte ska göra) Sen hade jag Bio olja i tanken för kedjesmörjningen. Sen var det bara att gasa och köra. Sitter bromsen för kast skyddet kvar så trasslar gräset in sig och det blir stopp.
Publicerat December 9, 201015 yr Om man vill investera i utrustning finns det speciella knivar för att dela ensilage/hösilagebalar. Kolla på nordpost eller liknande ställen. Kostar lite, men är i vissa fall guld värda. Fogsvans funkar annars ganska ofta, och även vissa modeller av isoleringsknivar.
Publicerat December 9, 201015 yr några av förslagen funkar säkert jätte bra på små fyrkantsbalar men nu snackar vi stora rundbalar. jag är för lat så jag skulle då inte börja skära isär den.
Publicerat December 9, 201015 yr Sidlock,hur har ni hanterat div nät/snören osv då? Har det verkligen gått så där bra att såga? Nåja det är säkert roligt arbete... /Christian Roligt är ju synd att säga att det är men nog funkar det om man vill dela en bal. Nät, snören, plast skäres av med morakniv och dras åt sidan innan sågningen. Notera att balen inte ska ligga på den platta sidan. Den ska ligga på den rundade ytan så man bara behöver såga halva och sen "viker" ut den.
Publicerat December 9, 201015 yr Rundbalsknivar är specialanpassade för just rundbalar. Motordrivna dessutom.
Publicerat December 9, 201015 yr Varför inte bara rulla av några varv ? om den inte är tokfrusen vill säga. Ahh, du gjorde ju det bästa å köpte två.
Publicerat December 21, 201015 yr Är lite i samma dilemma då jag vill dela upp balen i flera delar. Vill utfodra rådjuren på kanske 10 ställen så att lodjuren inte kommer och gör rent hus på några få ställen. Tror ni det går att spräcka dom med en lastmaskin och vanlig skopa på?
Publicerat December 21, 201015 yr Jag röstar på pentylen, det låter mest roligt! +1 Med Pentyl kan man göra en massa roliga saker. Bla spränga sina egna trumhinnor... Det går även bra att använda som "rep" vid övergång av vatten i brist på annat.