Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Take down har börjat sprida något kopiöst

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Jag köpte tillsammans med min svåger varsin kopia av brownings 22lr takedown.

Min funkar bra. Svågerns funkade bra ett tag. Nu efter ca 200 skott började den plötsligt sprida som satan. Vi snackar 2-3 dm på 5 meters håll.

Kikaren är det inte. Har inte bössan här, utan bara svågern via telefon så det blir ju lite svårare. Fästena sitter tydligen som de ska så där borde inte felet vara. Han skall testa skjuta lite med öppna riktmedel för säkerhets skull för att utesluta alla kikar/fästesproblem.

Återstår en trolig felkälla i infästningen, själva takedownfunktionen.

Just det, han tyckte sig se att hålen inte var runda efter kulorna. Lite svårt att se då 22lr är så små, men om de tumlar är det ju såklart ett jävla problem.

Alla skott sprider, men med en tendns att sprida långt ned åt höger till det extrema.

Tankar på vad nu detta kan vara? Infästningen såklart. Men den ska se ut att vara ok, Sitta ihop bra. Kan det vara så att kulorna hamnar fel i patronläget och får friflykt innan pipan? Osannolikt förvisso men?

Vad kan han kontrollera mer? Vad i hela friden kan plötsligt gått fel så den börjar kasta skott värre än en hagelbrakare?

Pipan är rengjord.

Publicerat
  • Författare

Mer info. Han testade nu och de sprider typ 30 cm på 5 meters håll. Han drog på ett lasersikte på pipan och testade skjuta med laserpricken som riktpunkt. Den spred ändå 30 cm!

Pipan är ju inte utskjuten. Oavsett så borde den hålla ihop på 5 meter… Även om kulorna kantrar så borde den hålla ihop på det avståndet.

Något måste vara glapp så att pipan flyttas just i skottet, av rekylen så den sprider. Tänker jag rätt?

Men pipan sitter tight gängad mot lådan, fastsatt med en låsspärr... Mekanismen går inte fram i rätt läge om inte pipan är vriden i rätt position...

Blir fan snurrig på detta? Förslag? Vilka som helst?

Publicerat

Har han testat att prova annan ammunition?

Är pipan friliggande?

mvh

Publicerat

Är bössorna nyinköpta så är det ju ett garantiärende i allra högsta grad.

Nått måste ju vara kopiöst galet om den sprider ett A4 på 5 m. ;)

Publicerat
  • Författare
Har han testat att prova annan ammunition?

Är pipan friliggande?

mvh

Testat olika ammo ja. Pipan är väl inte friliggande i normal mening, är ju lite speciell konstruktion på takedowns. Men oavsett, 30 cm på 5 meter?

Ska be han kolla fri trät VS pipa dock.

Publicerat

Dags att lämna in till vapensmed

det är uppenbart.

Ja något är fel på pangen och jag måste säga att jag har extremt svårt att se att det skulle häröra från någon annan stans,

än pipa/patronläge.

Sen hör till saken att jo pipan kan vara slut, för att det var fel dimensioner på den från början så man får inte utesluta något på det sättet.

Men för att göra det enkelt, jag hade börjat med att byta ammo o prova den för att se så att det inte är ammo fel.

Att sprida inom 30 cm på 5 meter är extremt extremt mycket.

/Christian

Publicerat

oavsett om den inte är friliggande så låter detta väldigt konstigt? ;)

Lämna tillbaka bössan om det är möjligt är mitt råd då det värkar va nåt större fel.

mvh

Publicerat

Jag vet inget hur dessa bössor sitter ihop men sprider det 30cm på 5meter borde felet vara så extremt stort att man lätt skulle hitta det tycker jag nästan otroligt att det kan sprida så mycket ända jag kan tänka mig är att pipan är lös på något vis. Ammunition,bäddning,anliggning på pipan, instabila kulor mm. kan knappas ska den extrema spridning.

Publicerat
  • Författare

Nä jag håller med er, det är ju så extremt mycket den sprider. Kikaren borde det inte vara, testat tre olika. QRW fästen som sitter fast. För ett sånt stort fel borde man ju fasiken känna att de satt lösa?

Samma sak med instabila kulor, kolvträ som klämmer, ja tom en lös pipa. sprider den så fruktansvärt borde man ju kunna känna om det glappar någonstans.

Det kan ju vara så som Christian N skrev, att pipan var slut redan från början.

MEN en stor fundering mot detta är ju att den funkade bra i helgen när jag var där uppe. Sen har något hänt nu och den sprider.

Över en natt... Mycket skumt. Han hade isär och rengjorde den, så något kan väl gåt fel där... Men som sagt sprida så mycket? Något måste ju vara sjukt glapp?

Man skulle väl få ihop serien bättre UTAN pipa i princip, om man lyckades avfyra på det viset.

Tack för tips, fortsätt med dem. Jag återkommer med mer info när det kommer.

Publicerat

Att pipan skulle vara slut tror jag inte för det första är det nästan omöjligt att skjuta slut på en 22lr och även om du skjuter ur en slätborrad pipa sprider det inte så mycket. Tänker jag rätt borde 30cm på 5meter vara närmare 2grader åt vardera håll från centrum så felet borde synas med blotta ögat.

Hur ser tomhylsorna ut efter att dem avlossats?

Visst är det en halvautomat och går det i så fall att mantla manuellt och skjuta?

Testa att håll ett finger mellan pipa och stock när du skjuter en stor rörelse borde gå att känna då det saknas rekyl

Är det någon typ av dämpare eller annat monterat på pipan som kan ta i kulorna?

Publicerat

Om ett fel uppstår efter en isär och ihop av en pang,

är det absolut läge att sluta skjuta med den.

Ta ett par stillsamma steg tillbaka från den och fundera lite.

Åtgärdspaket

Inse att man har monterat något/någon del fel och att man inte vet vilken

riva bössan

ev hitta felet om inte till vapensmeden med den

om hitta felet, kan det åtgärdas, om inte till vapensmeden

kan felet/bristen åtgärdas och pangen inte har tagit skada, (vilket för övrigt kan vara en reel risk för)

montera och skjut för att kontrollera om man har fått allt rätt igen.

Nåja ovanstående är lite slentrianmässigt sammantällt men, andemeningen är nog klar eller hur?

Sluta skjut med pangen o ta reda på vad som är fel med den.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Hej igen.

Problemet är löst. Tyvärr lite oklart vad som faktiskt var felet. Men Marcus tog isär den i molekyler, rengjorde och satte ihop den ordentligt igen. Nu skjuter den tre skott på en femkrona på 30m.

Svårt att säga när jag inte såg den själv, men han måste ju helt enkelt ha gjort något konstigt fel när han satte ihop den. Kanske mekanismen hamnade någon mm fel så det läckte krutgaser eller kulan slog i patronläget? Svårt att veta. Det var inte något som var uppenbart för honom iallafall. Som sagt svårt att säga när man inte själv såg den.

Tack för era synpunkter iallafall!

Publicerat

Skönt att det löste sig i alla fall ;)

mvh