Publicerat December 8, 201015 yr Jag och Stisse var ute och sköt gäss för ett tag sedan. Vi lyckades då nerlägga denna grågåsen (Se bild). Den var ringmärkt på vanligt sätt med den lilla metallringen på vänster ben. Den ska ju skickas in till Naturhistoriska riksmuseet. Men förutom denna lilla ring hade den två blå, typ "pvc" rör, ett på höger ben och ett på halsen. Någon som har koll på dess funktion? Och om de också skall rapporteras/skickas in någonstans.
Publicerat December 8, 201015 yr Du behöver inte skicka ngt, knalla in här http://www2.nrm.se/rc/rc-formular-se.php I formuläret finns ett fält för övriga upplysningar, där kan du skriva in att fåglen hade plastringar och dessa nummer/bokstäver. Pice of a cake! Mvh!
Publicerat December 8, 201015 yr Bokstäverna är förkortningar. DL= Down loaded ORU= Orust Med andra ord märktes och lades in i databasen den i Orust.............Eller inte //
Publicerat December 14, 201015 yr Författare Är det den vi ska äta nästa vecka? Imorgon ska den käkas ;=) Nu är i alla fall fågeln anmäld via Internet formuläret. Så får vi se hur gammal den är...
Publicerat December 14, 201015 yr kul, uppdatera oss när du fått svar. anmälde själv in en brevduva som strök med under duvjakt för några års sen. sköts utanför Borås och hörde hemma i Österlens Brevduveklubb.... den hade tydligen varit försvunnen från ägaren ett tag.
Publicerat April 24, 201313 yr Igår anmälde jag in en Gråtrut som strök med på skydsjakten. Inget märkvärdigt denna gång då den var Märkt med Riksmusets ring. FIck en ryskmärkt trut förra året =)
Publicerat April 24, 201313 yr Igår anmälde jag in en Gråtrut som strök med på skydsjakten. Inget märkvärdigt denna gång då den var Märkt med Riksmusets ring. FIck en ryskmärkt trut förra året =) Ja Ryssjäv-na invaderar oss på alla sätt. Är det inte stridsplan så är det trutar eller gråben...
Publicerat Maj 12, 201313 yr En till idag. Men int fasiken har ja fått nå info om den första trots att jag lämnat kompletta kontaktuppgifter. Hur länge brukar de ta?
Publicerat Maj 12, 201313 yr Det brukar ta ett tag speciellt om ringarna kommer från utlandet. De brukar iaf tacka för rapporten och lova att återkomma när de fått märkdata. Jag rapporterade en dansk gråtrut igår, gissar att jag får mail i veckan här. Har en massa mail liggandes på servern som jag inte orkat skriva ut ännu kanske dags att göra det.. Mvh!