Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Spårträning

Featured Replies

Publicerat

Tjabba.

Har som ni kanske läst i andra trådar en wachtel valp hemma på 7 månader.

Har lakt några väldigt enkla spår med henne på ca. 50m än bara, dock utan blod men de har gått bra i alla fall B)

Nu till våren tänkte jag börja spåra lite mer seriöst med henne och jag har lästa att man inte ska spåra för ofta för då kan man trötta ut dom på spårning...

Hur ofta kan man spåra med en då 11 månaders valp ungefär?

En gång i veckan?En gång varranan vecka?

Tacksam för svar så jag inte tröttar ut henne B)

//Martin

Publicerat
Tjabba.

Har som ni kanske läst i andra trådar en wachtel valp hemma på 7 månader.

Har lakt några väldigt enkla spår med henne på ca. 50m än bara, dock utan blod men de har gått bra i alla fall B)

Nu till våren tänkte jag börja spåra lite mer seriöst med henne och jag har lästa att man inte ska spåra för ofta för då kan man trötta ut dom på spårning...

Hur ofta kan man spåra med en då 11 månaders valp ungefär?

En gång i veckan?En gång varranan vecka?

Tacksam för svar så jag inte tröttar ut henne :huh:

//Martin

När min hund var valp så körde jag spårträning både med blod och spår i snön typ tre grr i veckan och den hunden har funkat väldigt bra nu i jakterna B) Men jag har dock aldrig hört att en hund kan tröttna på spår! Så länge dem tycker det är roligt och får mycket beröm så kan dem nog aldrig tröttna!

MVH URJ

Publicerat

la väl spår till våran hund ca 2ggr i veckan när han var runt 11 månader sen istortsätt på ala synobbsar spårade vi oxå en bit o berömde. de blev väll ca 2-3ggr varannan vecka

och han värkar att tycka de är kul att spåra fortfarande

Publicerat
  • Författare

Okej det var dehär jag ville få bekräftat!

Då är de som jag trodde okej att köra ca 1-2 gånger i veckan ;)

Publicerat

Går spår minst 1 ggr i veckan och har gjort sen valpen var 4 månader.

Är det snö så letar vi upp rådjur/gris/älg spår, han får undersöka legor. Har stött rådjur några gånger och drivit 1 gång. Innan snön så la vi spår på 150-200m. Personspår på valpkursen och klöv+blod när vi la privat.

Han spårar upp mig när vi går i skogen.

Publicerat

Rätt normalt med ett spår i veckan.

Går det sämre så gör uppehåll o testa några veckor senare osv.

Undvik att lägga spår i snö till o börja med.

Iallfall där det är ospårat.. alltså inga andra spår än de du lägger.

Man lär snabbt hunden ovanan att använda ögonen för att följa spåret.

Men är där massor av spår i sön så funkar det ändå.

När så jycken fått en del träning så är det viktigt att träna i alla förhållanden. snöstorm o 20 minus lik väl som solsken o +25..

En sak man gärna missar är att göra spåren lite svårare o intressantare för varje gång.

Ha som delmål att klara anklass rätt omgående.

Det är en skitsak för en hund att spåra 600m, fyra vinklar o ett bloduppehåll o spåret mellan 2-5 timmars liggtid.

Om de är motiverade att följa spåret så fixar de det lätt innan de är 10 månader...

Ett hett tips är att försöka få det spårprovet avklarat rätt snart.

Gör man det innan man jagar in hunden, eller man börjar gå skarpa eftersök så går det betydligt enklare...

Sen blir det svårare.. när jycken insett att det finns vilt som lever i skogen oxå o kan jagas.. inte bara en klöv o hitta.

Varför ska man då gå anklass viltspårprov.

Jo.. det är det enda absolut säkra sättet att bevisa att hunden är särskilt tränad i att följa spår.

Dessutom kommer det efter 2012 att krävas av nya hundar som ska in o göra trafikeftersöken åt polisen o NVR.

Lika bra o förbereda sig för det i tid om man nu har unghund.

Risken.. eller man kánske ska säga chansen.. finns ju att det blir en skärpning på alla plan va det gäller eftersök o vad som kommer krävas enl lagen för att få göra eftersök framöver.

Då är det ju bra o va förberedd..

O andra sidan så vet vi allihop att ett godkänt anlklass viltspårprov inte gör en eftersökshund....

o så va vi tillbaka på ruta ett.. :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Tack Bom skott och NS!

Men jag tänkte inte börja spåra innan snön försvinner pga att hon då kanske kommer spåra med ögonen istället...

Hur långa spår brukar ni lägga?

Ett par hundra meter till och börja med?

//Martin

Publicerat
Tack Bom skott och NS!

Men jag tänkte inte börja spåra innan snön försvinner pga att hon då kanske kommer spåra med ögonen istället...

Hur långa spår brukar ni lägga?

Ett par hundra meter till och börja med?

//Martin

I början la vi ca 50 meter men utökade de ganska snabbt. Vi tränade personspår på valpkursen så då var det 25 m sen en markeringspinne och så 25m och godis.

Nu innan snön blev allt för djupt la kursledaren (som tävlat och vunnit massa priser i spår) 250m med 30m bloduppbehåll och det var inga problem.

Han gick i blodspåret, vid uppbehållet vädrade han vart de fortsatte och så kom han fram till klöven. Lekte och tuggad på den och tyckte vi skulle fortsätta och gick sen i spåren från klöven tillbaka till samlingsplatsen.

Det syns på honom när han spårar person eller blod. Är det blodspår så går svansen på honom :P

Går han på personspår så är svansen stilla.

I början gick vi rätt så tidigt efter vi lagt spåren, sen har vi utökat den tiden till flera timmar.