Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Påkörd dovhjort.

Featured Replies

Publicerat

I fredags var jag på väg hem vid 23 tiden. Ser på avstånd en bil med varningsblinkers på, och när jag kommer närmare ser jag att det ligger en i stort sett fullvuxen dovhjort på vägen. Huvudet lyft och han försöker ställa sig upp.

Föraren av minivanen gick längs vägen o pratade med polisen i telefon samtidigt som han ställer ut varningstriangeln, när jag stannar och plockar fram stora fällkniven ur dörrfickan. Det här är en av två anledningar till att jag har den just där...

Går fram mot hjorten som försöker dra sig undan med hjälp av endast frambenen, sticker den i stickhålet och den blöder snabbt ur sig och somnar in.

PS. Anledning nr två till att kniven ligger i dörrfickan är inget våldsamt. Jag är bara tillräckligt glömsk far att kunna glömma jaktkniven hemma, och då kan det vara bra med en backup...

Glömskan gäller även bössan, men det kan jag väl inte ha en reserv sittandes i lastgallret... Även om jag skulle vilja... DS.

Publicerat

bra med snabba avslut på skadade djur, synd att inte fler bilister är kompetenta att göra det så hade man nog undvikit ett antal tråkiga eftersök.

Publicerat

Man vet aldrig när man behöver en kniv helt enkelt, alla borde ha en kniv liggandes i bilen.

Publicerat

Härligt, gott att höra att de gick så fort som de gjorde. hadde kunnat tänka mig att de hadde blivit ett onödigt eftersök o hjorten hadde behövt lididit i onödan!

ja härbrukar man oxå vara utrustad med en rätt vass morakniv i dörren då de kan hända sånnhär saker eller att jakt ledare på lilla marken har en förmåga att glömma kniven hemma.

Publicerat

kan man avliva så ska man göra det så djuret slipper lida i onödan!. är man osäker så invänta e-jägare...

så jag instämmer bra jobbat. ;)

//peter

Publicerat

Bra jobbat!

Gammalt ordspråk: en sjöman utan kniv är som en hora utan fi**a...

Publicerat
Man vet aldrig när man behöver en kniv helt enkelt, alla borde ha en kniv liggandes i bilen.

Läste om ngn för ett tag sedan som blev dömd för brott mot knivlagen då han hade en kniv liggandes i dörrfacket. Enligt hans utsago hade han haft den för att skala kablar när han installerade bilstereo men se det gick inte för sig.

Publicerat
Läste om ngn för ett tag sedan som blev dömd för brott mot knivlagen då han hade en kniv liggandes i dörrfacket. Enligt hans utsago hade han haft den för att skala kablar när han installerade bilstereo men se det gick inte för sig.

Ja för det är säkert hela historien eller hur?

Att ha en kniv med sig eller på sig om det är motiverat utesluter brott.

/Christian

Publicerat

va gjorde polisen i hans dörrfack då?

Publicerat
Ja för det är säkert hela historien eller hur?

Att ha en kniv med sig eller på sig om det är motiverat utesluter brott.

/Christian

Jag vet inte mer än det jag läste. Här är två artiklar om händelsen: Kniv i dörrrfack kan leda till åtal

Yngling döms för knivbrott

Publicerat

Han sprang på fel polis på fel dag kanske? Polisen har stoppat mig med både kniv, yxa, machete och kombibössa i bilen strax efter att någon lastbildschafför blivit rånad med en hagelbössa i närheten:P

Jag förklarade kniven med följande, bra att ha ifall bilen krånglar, ifall man kör av vägen och bältet fastnar, ifall man kör på/stannar då någon kört på skadat vilt, ifall man glömt jakt/fiskekniven hemma.

Yxan och macheten förklarades med att jag ofta kör i skogen på småvägar där det ibland ligger träd över vägen som blir mycket lättare att röja undan om man kan kapa det och det är jäkligt jobbigt med kniven:P Sedan kan det ju alltid vara bra om man stannar vid en olycksplats eller själv kör på något lite större djur som kanske kräver lite större tillhyggen än kniv att avliva.

Kombibössan sa jag att nyss hade köpt och att jag var påväg hem med den, vilket iofs var sant.

Dom köpte alla anledningarna, kollade körkortet och vapenlicensen. Konstaterade att min bil, jag och mitt vapen inte stämde in på signalement som rånoffret gett och släppte iväg mig. Jag kanske ser tillräckligt snäll ut elr något:P Dom "hittade" alla farliga föremål eftersom jag själv plockade fram dom på dera förfrågan efter att dom sett bössan genom fönstret och blev lite misstänksamma, jag hade 6 nervösa poliser som stod och såg på så jag tänkte att plockar jag inte fram allt lär jag aldrig komma härifrån. Dom genomsökte aldrig bilen men jag hade inte satt mig på tvären om dom hade velat göra det, kanske tyckte dom att jag hade för mycket skit i bilen för att dom skulle orka genomsöka den.

Nej, vi borde ha lag på att alla ska ha minst en kniv i bilen inte lag på att man inte ska ha det.

Publicerat

Henrik-

"Ärendet ska nu granskas av en åklagare som avgör om åtal ska väckas"

Från första artikeln

"Ronny Tärning poängterar samtidigt att 18-åringen kan överklaga strafföreläggandet. Det finns en chans att beslutet ändras.

Familjen har bestämt sig för att överklaga, om strafföreläggandet står fast kan 18-åringen driva ärendet vidare till tingsrätten."

Från andra artikeln.

Åklagaren har således efter ynglingen "erkännande" inte bara av de objektiva omständigheterna men även subjektiva meddelat ett strafföreläggande som det förefaller som om ynglingen valt att skriva på.

Dvs saken är inte prövad i domstol eller av en nämnd och domare.

Utan att vara elak eller förringa annan, men hur kan man vara så snål och passiv att inte se till att knata upp på Folke Filbyter torget och ta sig en advokat,

det finns ingen åklagare i världen, eller bör inte finnas som tror sig kunna vinna ett mål av detta slag, den info om att en bils inre är allmän plats är inte bara fel, det är rent av rättsvidrigt att påstå, även om det var en chefsåklagare som sa det,

polisen behöver skälig misstanke om brott för att gå in i din bil eller beslut om husrannsakan, den är således inte allmän plats och att göra steget över att se bilen som är på allmän plats som allmän plats är i bästa fall något som får tillskrivas journalisten.

I korthet, hade denna ynglings föräldrar brytt sig om sonen utöver att ömka sig i tidningen hade de tagit den bokstavligen fetaste och jobbigaste försvarsadvokaten i staden och knölat ner anmälan långt ner i halsen på polisen.

(Utöver detta kan nog noteras att ynglingen när han stoppades av polisen förmodligen inte uppträdde på något för honom gynnande sätt, det har en tendens att få poliser att gå igång rejält)

Nåja, om det nu inte gått 21 dagar från delgivning kan ynglingen se till att göra något annat än att vara "medialt offer" genom att köra målet i rätten.

Slutligen förvaring av vassa föremål i din bil, förvarar du dem i en försluten ask/låda väska i bilens bagageutrymme eller på annan plats där de inte uppenbarligen är placerade för att användas som tillhygge vid brott har polisen ingen rätt att dels ta sig tillträde till lådan/asken/väskan och du har inte haft föremålet på allmän plats.

Den springande punkten i allt detta är att man skall ta ett godtagbart syfte med att ha kniven, dvs till o från fiske, jakt, arbete som kräver kniv, hobbyverksamhet, osv.

Det den inte får göra att att "skräpa" i fordonet eller på din person.

Personligen är jag extremt mycket emot den rådande lagstiftningen avseende vassa föremål, inte bara är den trubbig, ie den tar inte de personer som beväpnar sig med avsikt att skada andra, den utsträcks även till att omfatta sådana som uppenbarligen inte skall lagföras.

/Christian

Publicerat
Henrik-

"Ärendet ska nu granskas av en åklagare som avgör om åtal ska väckas"

Från första artikeln

"Ronny Tärning poängterar samtidigt att 18-åringen kan överklaga strafföreläggandet. Det finns en chans att beslutet ändras.

Familjen har bestämt sig för att överklaga, om strafföreläggandet står fast kan 18-åringen driva ärendet vidare till tingsrätten."

Från andra artikeln.

Åklagaren har således efter ynglingen "erkännande" inte bara av de objektiva omständigheterna men även subjektiva meddelat ett strafföreläggande som det förefaller som om ynglingen valt att skriva på.

Dvs saken är inte prövad i domstol eller av en nämnd och domare.

Utan att vara elak eller förringa annan, men hur kan man vara så snål och passiv att inte se till att knata upp på Folke Filbyter torget och ta sig en advokat,

det finns ingen åklagare i världen, eller bör inte finnas som tror sig kunna vinna ett mål av detta slag, den info om att en bils inre är allmän plats är inte bara fel, det är rent av rättsvidrigt att påstå, även om det var en chefsåklagare som sa det,

polisen behöver skälig misstanke om brott för att gå in i din bil eller beslut om husrannsakan, den är således inte allmän plats och att göra steget över att se bilen som är på allmän plats som allmän plats är i bästa fall något som får tillskrivas journalisten.

I korthet, hade denna ynglings föräldrar brytt sig om sonen utöver att ömka sig i tidningen hade de tagit den bokstavligen fetaste och jobbigaste försvarsadvokaten i staden och knölat ner anmälan långt ner i halsen på polisen.

(Utöver detta kan nog noteras att ynglingen när han stoppades av polisen förmodligen inte uppträdde på något för honom gynnande sätt, det har en tendens att få poliser att gå igång rejält)

Nåja, om det nu inte gått 21 dagar från delgivning kan ynglingen se till att göra något annat än att vara "medialt offer" genom att köra målet i rätten.

Slutligen förvaring av vassa föremål i din bil, förvarar du dem i en försluten ask/låda väska i bilens bagageutrymme eller på annan plats där de inte uppenbarligen är placerade för att användas som tillhygge vid brott har polisen ingen rätt att dels ta sig tillträde till lådan/asken/väskan och du har inte haft föremålet på allmän plats.

Den springande punkten i allt detta är att man skall ta ett godtagbart syfte med att ha kniven, dvs till o från fiske, jakt, arbete som kräver kniv, hobbyverksamhet, osv.

Det den inte får göra att att "skräpa" i fordonet eller på din person.

Personligen är jag extremt mycket emot den rådande lagstiftningen avseende vassa föremål, inte bara är den trubbig, ie den tar inte de personer som beväpnar sig med avsikt att skada andra, den utsträcks även till att omfatta sådana som uppenbarligen inte skall lagföras.

/Christian

+1

Publicerat
  • Författare

Man får heller inte ha ett baseballträ i bilen, såvida man inte har en boll med också... :rolleyes:

• 2 months later...
Publicerat

Fast för oss i övrigt laglydiga medborgare spelar det väl ingen roll vad lagen säger? Vi får ju aldrig våra bilar genomsökta ändå. Så länge kniven inte syns utifrån vet ju inte polisen att den finns där.

Jag blev stannad av polisen förra helgen efter att ha missat att stanna vid en stoppskylt, inte fan passar jag i förbifarten på att berätta för fru länsman att det ligger en fällkniv modell större i hanskfacket...

Vad jag vill ha sagt är att jag tycker att lagen är bra, när polisen stannar det vanliga buset kan de passa på att sätta dit dem för brott mot knivlagen. Det tycker jag bara är bra, en kniv mindre hos buset bara. Eller yxa, baseballträ eller vad det nu är. Men när vi svenssons blir stannade utgör ju lagen inget hinder iom att vi aldrig får våra bilar genomsökta.

Publicerat

Fast för oss i övrigt laglydiga medborgare spelar det väl ingen roll vad lagen säger? Vi får ju aldrig våra bilar genomsökta ändå. Så länge kniven inte syns utifrån vet ju inte polisen att den finns där.

Jag blev stannad av polisen förra helgen efter att ha missat att stanna vid en stoppskylt, inte fan passar jag i förbifarten på att berätta för fru länsman att det ligger en fällkniv modell större i hanskfacket...

Vad jag vill ha sagt är att jag tycker att lagen är bra, när polisen stannar det vanliga buset kan de passa på att sätta dit dem för brott mot knivlagen. Det tycker jag bara är bra, en kniv mindre hos buset bara. Eller yxa, baseballträ eller vad det nu är. Men när vi svenssons blir stannade utgör ju lagen inget hinder iom att vi aldrig får våra bilar genomsökta.

Klart det kan hända att dom genomsöker bilen även hos hederliga personer. Fel plats vid fel tillfälle så kan det vara svårt för dom att se skillnad på dig och buset. Fast är man hederlig och har en bra förklaring så brukar dom inte vara så kinkiga med vapen, men fel plats, fel tid och en polis på dålig humör så vet man aldrig.

Publicerat

Sorry för OT:

Över huvud taget finns det mycket sällan anledning att skriva på ett strafföreläggande. Det gör man om man känner att man kom jäkligt lindrigt undan. Om man tycker att man blev tillklippt av detta strafföreläggande skall man aldrig skriva under. Domstolar är en ren samhällservice som är till för att reda ut tvister - inget att vara rädd för.

Jag begriper inte att man inte lär ut detta i samhällskunskapen, från Årskurs 9 och framåt.

Publicerat

Sorry för OT:

Över huvud taget finns det mycket sällan anledning att skriva på ett strafföreläggande. Det gör man om man känner att man kom jäkligt lindrigt undan. Om man tycker att man blev tillklippt av detta strafföreläggande skall man aldrig skriva under. Domstolar är en ren samhällservice som är till för att reda ut tvister - inget att vara rädd för.

Jag begriper inte att man inte lär ut detta i samhällskunskapen, från Årskurs 9 och framåt.

Det är väldigt mycket som man missar i samhällskunskapen BrB 24 kap vad är envars ingripande så slipper fröna tro att man bara får titta på.

Bara för att bli mera OT ;)

Publicerat

Om vi fortsätter på det spåret så är det ju också skrämmande att de flesta inte vet att väktare inte har större befogenheter än envarsgripande. Det enda som skiljer dem från allmänheten är en utbildning i att sätta handfängsel och svinga med batong (samt lite extra krydda vid hotelser emot dem, typ hot mot tjänsteman).

Publicerat

Om vi fortsätter på det spåret så är det ju också skrämmande att de flesta inte vet att väktare inte har större befogenheter än envarsgripande. Det enda som skiljer dem från allmänheten är en utbildning i att sätta handfängsel och svinga med batong (samt lite extra krydda vid hotelser emot dem, typ hot mot tjänsteman).

Det som är mer skrämmande är att Svensson inte vet att de har samma befogenheter!

Publicerat

Då kan man ju sammanfatta det såsom att Svensson bör agera mer och väktarna kanske bör tänka efter en extra gång när de tror att de har polisens befogenheter. :P

Publicerat

Klart det kan hända att dom genomsöker bilen även hos hederliga personer. Fel plats vid fel tillfälle så kan det vara svårt för dom att se skillnad på dig och buset. Fast är man hederlig och har en bra förklaring så brukar dom inte vara så kinkiga med vapen, men fel plats, fel tid och en polis på dålig humör så vet man aldrig.

Nej det har du självklart helt rätt i! Jag tror dock att sannolikheten är försvinnande liten att de ska ha såpass starka misstankar om brott att de väljer att söka igenom bilen, å andra sidan, om de skulle fråga och man säger nej så kanske det i sig leder till misstankar.... En av mina polisvänner har tipsat om att ha kniven (vilket även han tycker är ett viktigt säkerhetsredskap tillsammans med en ficklampa och en varningstriangel i bilen) tillsammans med ett par blåbyxor alt ett par jaktbyxor för att på så sätt undvika strul om man nu skulle vara på fel plats vid fel tillfälle, eller då man som trådskaparen använt kniven och kanske förväntas förklara varför man hade den med sig.

Förövrigt klippte jag ett rådjur med bilen för ngt år sen, då hade jag ingen kniv och fick ta med mig domkraften då jag letade efter det stackars rådjuret i diket, det kändes inget vidare alls... Jag hade dock tur och rådjuret låg redan dött i diket.

Publicerat

Killen med kniven i dörrfacket blev friad i tinget såg jag för ett tag sen. Ngt annat hade känts mkt märkligt...