Publicerat December 9, 201015 yr Har hittat en liten kamin som jag stoppade in i vakkojan för att få värme. En riktigt liten kamin är det. Namn:- Viking. Den har ett skorstens utsläpp på 100mm. Jag prov eldade den ute på backen med en 2m långt spirorör 100mm. Gick skit bra! För att undvika göra nytt hål i taket på kojan använde jag skorstensröret från gasolkaminen som stod där tidigare. Med en förkrympning ner till dess 50mm. När jag nu prov eldade rök det in från diverse ställen från kaminen i kojan. Ända tills jag ströp draget "inluften" till kamin , då funkade det. Men drog man på fullt rök det in. Nu till den egentliga frågan. Är rör diametern 50mm för klent ? Eller måste skortstenen va längre än den är nu ? (ca 2m med 30cm över tak.) Nån som är haj på sånt här ?
Publicerat December 10, 201015 yr Prova att gå upp till 100 mm utanför väggen, även om det är en förkrympning genom väggen så minskar motståndet om du går upp till grövre dimension igen!.. märker du ingen skillnad när skorstenen blir varm?
Publicerat December 10, 201015 yr Eldar du med ved är nog 50mm för klent kanske fungerar med väldigt torr ved som är kluven till tunna stickor, är det inget alternativ att elda med sprit som brinner tyst då räcker nog 50mm
Publicerat December 10, 201015 yr Författare Det blir ju bättre när röret blir varmt ! Testade för andra gången idag. Ska prova att lägga in briketter när jag fått eld. De borde generera mindre rök eller hur ?
Publicerat December 10, 201015 yr jag jobbar med detta...... öka diametern. sitter med telefon och skriver så orkar inte har fysiklekton. öka till 100mm. mvh
Publicerat December 10, 201015 yr jag jobbar med detta...... öka diametern. sitter med telefon och skriver så orkar inte har fysiklekton. öka till 100mm. mvh +1
Publicerat December 11, 201015 yr Författare jag jobbar med detta...... öka diametern. sitter med telefon och skriver så orkar inte har fysiklekton. öka till 100mm. mvh Ok du har säkert rätt. Men en fråga. Stora eldstäder som har 100mm skorstens rör funkar ju. Då tyckte jag att denna lilla sak borde klara sig med 50mm efter som den inte ens rymmer en vedklabbe. Men det kanske måste va 100mm för det ? Hur stor inverkan har längden på skortstenen med det hela att göra ? /mvh.
Publicerat December 11, 201015 yr Man ska betänka att ett 50mm som är 50% av diametern på 100mm inte klarar 50% mindre flöde, arean skiljer nästan 4ggr och det är den som är avgörande längden har liten inverkan.