Publicerat December 9, 201015 yr Har börjat leta ny eller beggad 308win. Kan inte riktigt bestämma mig om jag ska köpa en ny T3a, remmington, Browning eller nått helt annat och köra med ett billigare sikte som jag har i dag(Tasco). Eller om jag ska köpa en äldre bössa och lägga lite mer pengar på ett bättre sikte. Har en Winchester 30.06 featerwight som jag vill byta in och kan tänka mig att lägga in 10t till. Eller får man inget vettigt för dom pengarna (jag vill tro det i alla fall) Är det nån som har nå tips på bra beggade som står hos nån handlare? Mvh Stefan
Publicerat December 10, 201015 yr a och o är väl att hitta en bössa du trivs med och som passar din kropp..... Då kommer man knappast runt att man måste åka runt och klämma på en massa vapen innan man bestämmer sig. Begagnat i OK skick brukar jag prioritera framför nytt, gäller såväl optik som vapen.
Publicerat December 10, 201015 yr En ok bössa med ett bra sikte är bättre än tvärtom glöm inte att köpa bra fäste till kikaren, en kedja är aldrig starkare än den svagase länken... /Håkan H
Publicerat December 10, 201015 yr Kolla Vildmark och Fritid i Piteå. De har ett par beggade/demo T3:or i 308 win. http://www.fritidvildmarksliv.se/vapenlage...kka&start=0 Annars Torsbo och/eller Jakt och Trofé i Boliden. De verkar i bland vara behov av snabba cash. . Så håll utkik där.... Tikkan är ett säkert kort. Trots många belackare har T3:orna visat att de levererar, ingen tvekan om det. Syntetkolven kanske är lite plastig, men de funkar bra. Och det är inga problem att skjuta med benstöd. Jag har fyllt kolven med gullfiber, klistrat dit lite bitar av halkskyddstejp vid pistolgrepp och vid greppet fram samt en neoprenstrumpa med en tunn bit liggunderlag under på kolven. Har även en gummiboll på slutstyckskulan. Detta med ett par olika kikare i Warne:s snabbfästen, så har man en skjutmaskin utan dess like... /Må
Publicerat December 10, 201015 yr Standardsvar: Kolla efter Tikka m/55 eller en Äldre Sako i 308. Bägge har lådor anpassade efter kort patroner vilket alltid är en fördel,även Remington har det, mfl. Håller helt klart med ovanstående, satsa på så bra sikte du kan och fästen!!!!!!!!!!!!! Bättre med en billig bössa med bra sikte än tvärtom. Inget fel på T3 men dom är dyrare, dessutom slipper du plastdetaljer på äldre Tikka/Sako.
Publicerat December 10, 201015 yr Gör som jag, köp en billig studsare( i mitt fall en hva 1640 i 9,3x62) och lägg pengar på riktigt bra optik. Jag betalade 500 kr för bössan, han hade fällt 15 älgar med den, inget övningsskytte. knappt använd, men så köpte jag en kikare för 20 ggr mer pengar,
Publicerat December 10, 201015 yr Jag köpte nyss en splitt ny Howa Ranchland i 308. Har inte hunnit testskjuta ännu så egenligen kan jag inte rekomendera den. Men Många verkar nöjda med den och du får pengar över till en kikare.
Publicerat December 10, 201015 yr Författare Tack för alla synpunkter. Har fått en offert på Tikka T3 lite308win. med olika sikten(prisklasser) till. Dessutom riktigt bra pris på en ny 9995:- Skulle ju vara kul att köpa en helt ny studsare med Men står fortfarande och väger om jag ska gå på en beggad äldre bössa. Tikka/sako/Hva/Cg1900/2-3000 Och kunna lägga mer pengar på ett bra sikte. Vart erbjuden en Antoli Zoli 1900 av far min idag och den skulle nog bli det billigaste jag kan komma undan med. Dock är den i behov av att fixa patronläget. Men det var ingen jätte utgift, iövrigt är bössan i bra skick och skjuter riktigt bra. Antoli Zolin verkar ju både få ris och ros så jag vet inte hur jag ska göra. Mycket funderingar.. Stefan
Publicerat December 19, 201015 yr Författare Har nu lånat hem en Tikka M558 och provskjutit. Den skjöt riktigt fina träffbilder och är i riktigt fint skick, så det blir nog affär på den tror jag. Blir lite mer pengar över till sikte mot om jag skulle gått på en ny T3 Lite. Nu måste man bara hitta ett vettigt sikte inom min budget. Har en annan tråd om det om det är nån som har nå tips. Mvh Stefan
Publicerat December 20, 201015 yr Jag tycker du gör rätt som satsar på en äldre Tikka och får penningar över till bättre optik än Tasco. Trivs med 558:an så köp den och montera sedan en begagnad kvalitetskikare på den i bra fästen. Warnes fästen är fula men funkis såtillvida du inte hittar Tikka original som har mycket hög kvalité och finish. Köp en begagnad 1,5-6X42-glugg som Zeiss Diavari Z, Swarovski Habicht Nova, S u B el. dyl. via eGun för 250-280 euro så har du ett paket du klarar det mesta med..
Publicerat December 20, 201015 yr Jag tycker du gör rätt som satsar på en äldre Tikka och får penningar över till bättre optik än Tasco. Trivs Du med M558:an så köp den och montera sedan en begagnad kvalitetskikare på den i bra fästen. Warnes fästen är fula men funkis såtillvida du inte hittar Tikka original som har mycket hög kvalité och finish. Köp en begagnad 1,5-6X42-glugg som Zeiss Diavari Z, Swarovski Habicht Nova, S u B el. dyl. via eGun för 250-280 euro så har du ett paket du klarar det mesta med..
Publicerat December 21, 201015 yr Bra val av bössa! Jag håller med ovanstående om att begagnade europeer i 1,5-6x42 är det bästa allroundsiktet. Har själv valt den linjen. Vill du ha nytt sikte så kolla denna. Jag tycker det är ett riktigt, riktigt bra pris på en ny, belyst kvalitetskikare! http://www.racerback.se/bushnell-elite-4200-belyst-p-1557.html
Publicerat December 22, 201015 yr Författare Bra val av bössa! Jag håller med ovanstående om att begagnade europeer i 1,5-6x42 är det bästa allroundsiktet. Har själv valt den linjen. Vill du ha nytt sikte så kolla denna. Jag tycker det är ett riktigt, riktigt bra pris på en ny, belyst kvalitetskikare! http://www.racerback.se/bushnell-elite-4200-belyst-p-1557.html Tack tror m558an blir bra den var i riktigt fint skick och inte mycket skjuten. Beställde nyss ett nytt Trijicon 2,5-10x56. Var i väg igår och tittade å kände på ett sådant igen och bestämde mig. Sen när man läser runt lite så verkar ju dom flesta vara väldigt nöjda över sina. Blev ett med triangeln Sen så vart det så bra pris så det var bara att slå till. Nu vill man bara ha hem nyförvärven