Publicerat December 10, 201015 yr Var ute en sväng idag, faktiskt Såg ett 10-15tal orrar som satt i dn björk. Hade 30-30:n och känner mig inte bekväm med att skjuta längre än 100m med den. Det knarrade nått djävulskt i snön under kängorna idag så de lättade när jag var en 5-600m ifrån. Vet inte om det berodde på mig, men det är väl troligt? Jag har några frågor, eftersom jag inte är så bekant med orre Hur gör ni vid en sådan situation? Kommer de tillbaka till trädet så att man kan sätta sig på pass? Har de favoriter bland träden så man kn förvänta sig att de sitter där en annan dag?
Publicerat December 10, 201015 yr Jag skulle i den situationen gå på det håll orrarna flög åt, sitta kvar är inte lönt den flocken kommer ej tillbaka den dagen. Du kan med största sannolikhet hitta dom på samma ställe dagen efter eller åtminstone i närheten så har det då funkat hemma, har vid nått tillfälle skjutit orre tre-fyra dagar på raken vid samma ställe och det verkar ha varit samma flock. Knarrande snö är inte mycket att göra åt. heller inte orrarnas beteende, vissa dagar är dom jättetrygga andra far dom på långt håll.
Publicerat December 10, 201015 yr Författare Jag skulle i den situationen gå på det håll orrarna flög åt, sitta kvar är inte lönt den flocken kommer ej tillbaka den dagen. Du kan med största sannolikhet hitta dom på samma ställe dagen efter eller åtminstone i närheten så har det då funkat hemma, har vid nått tillfälle skjutit orre tre-fyra dagar på raken vid samma ställe och det verkar ha varit samma flock. Knarrande snö är inte mycket att göra åt. heller inte orrarnas beteende, vissa dagar är dom jättetrygga andra far dom på långt håll. De satt högt upp i en björk, på en kulle i mitten av ett hygge. Skulle tro att de hade hyffsad koll på läget
Publicerat December 10, 201015 yr Det skulle jag oxå tro, det du kan prova i ett sånt läge är att gå ut strax före du tror/vet att orrarna börjar röra på sig och sätta dig i förhåll.Skulle kunna tänka mig vid niosnåret är lämpligt.
Publicerat December 10, 201015 yr Författare Det skulle jag oxå tro, det du kan prova i ett sånt läge är att gå ut strax före du tror/vet att orrarna börjar röra på sig och sätta dig i förhåll.Skulle kunna tänka mig vid niosnåret är lämpligt. Ja precis, då tänker vilika Sen hittade jag i efterhnd en väg jag skulle kunna gå i skydd och komma upp på en 150 - 200m. Behöver den andra bössan för det avståndet dock
Publicerat December 10, 201015 yr Var ute en sväng idag, faktiskt Såg ett 10-15tal orrar som satt i dn björk. Hade 30-30:n och känner mig inte bekväm med att skjuta längre än 100m med den. Det knarrade nått djävulskt i snön under kängorna idag så de lättade när jag var en 5-600m ifrån. Vet inte om det berodde på mig, men det är väl troligt? Jag har några frågor, eftersom jag inte är så bekant med orre Hur gör ni vid en sådan situation? Kommer de tillbaka till trädet så att man kan sätta sig på pass? Har de favoriter bland träden så man kn förvänta sig att de sitter där en annan dag? Chansen är inte borta när man jagar just orre. När man stöter dom,brukar dom inte flyga så långt. Det är bara att gå efter. Sticker dom är det bara att knalla efter igen. Mvh!/
Publicerat December 10, 201015 yr Författare Chansen är inte borta när man jagar just orre. När man stöter dom,brukar dom inte flyga så långt. Det är bara att gå efter. Sticker dom är det bara att knalla efter igen.Mvh!/ Ska få den andra bössan skjutklar, sen blir det returmatch
Publicerat December 12, 201015 yr Idag var jag ut och stakade mig fram:) Sköt en orre och kompisen och hans grabb bommade:) Såg mycket orre, har inte sett så mycket på samma ställe någon gång, jag sköt min på 220-250m Orrarna var otroligt skygg idag men det kanske berodde på dom som jag jagade med, gröna kläder i vit snö på ett hygge och gå rakt på, inte riktigt min taktik jag föredrar rejält med cammo men det brukade funka bra för dom.MVH
Publicerat December 15, 201015 yr Författare Nu är korrekt klädsel inhandlat, nya 222:an inskjuten, en hel dag framförhandlad att lägga på jakt och jag är taggad tänkte köra förmiddagen 8-12 vid det hygget jag såg orrarna, sen blåser jag upp till ett delta av myrar på eftermuddagen 12-16. Är lite osäker på myren dock, känner inte till markerna så väl, och det är väl säkert inte ordentligt fruset än Man vill ju inte klampa iväg där det är blött och djupt
Publicerat December 15, 201015 yr Nu är korrekt klädsel inhandlat, nya 222:an inskjuten, en hel dag framförhandlad att lägga på jakt och jag är taggad tänkte köra förmiddagen 8-12 vid det hygget jag såg orrarna, sen blåser jag upp till ett delta av myrar på eftermuddagen 12-16. Är lite osäker på myren dock, känner inte till markerna så väl, och det är väl säkert inte ordentligt fruset än Man vill ju inte klampa iväg där det är blött och djupt kl 16??? Då har vi haft mörkt i 2 timmar!!
Publicerat December 15, 201015 yr Författare kl 16??? Då har vi haft mörkt i 2 timmar!! 16 ärgränsfall här.