Publicerat December 10, 201015 yr Har aldrig jagat tjäder men tänkte ge mig av en sväng någon gång.. Har en 22 wmr som jag skjuter kråkor och andra fåglar med. Fungerar den bra på tjäder också? Visserligen blir skotthåller inte längre än typ 80 meter, men undrar mest om det är en bra kaliber till tjäder? /David
Publicerat December 10, 201015 yr om du ska tro på dom som jagar med träskällare så är det nära på den ultimata tjäder klubban , men det blir ju alldrig längre håll än 100m
Publicerat December 10, 201015 yr 22wmr funkar ypperligt till skogsfågel, mången är de tjäderklubbor som är kamrade för den patronen, speciellt för trädskällargänget.
Publicerat December 10, 201015 yr 22wmr är en ypperlig kaliber till tjäder på korta avstånd (-100) blyspets är att föredra RWS och Winchester är väl beprövade och fungerande.
Publicerat December 10, 201015 yr har själv jagat toppfågel med magnumen, och fällt både tjäder och orre med den. dock som dom andra är inne på så är det avståndet då.
Publicerat December 11, 201015 yr 22 lr med lite kraftigare laddning användes förr till tjäder och ingen kaliber har väl fällt mera tjäder än den. En 22 magnum gör absolut jobbet på trädskällaravstånd. Skjut med blyspets eller hålspets när hållet närmar sig hundrametersstrecket.
Publicerat December 11, 201015 yr Författare tack för svaren:) blir ut någon gång och kolla läget. ska först skjuta in bössan på längre avstånd:) /David
Publicerat December 11, 201015 yr Träffar man dör de!Dock lite väl vindkänslig för min smak... Som alla .224 kalibrar och absolut ingen optimal kaliber för ändamålet men har man inget annat så går det om man får dom på rätt avstånd. Vet man var dom har matträd och har tur eller skicklighet så duger kalibern utan problem men sitter dom mitt ute på någon myr och käkar så får man nog lyfta på hatten och vänta på ett annat tillfälle.
Publicerat December 12, 201015 yr Författare Som alla .224 kalibrar och absolut ingen optimal kaliber för ändamålet men har man inget annat så går det om man får dom på rätt avstånd. Vet man var dom har matträd och har tur eller skicklighet så duger kalibern utan problem men sitter dom mitt ute på någon myr och käkar så får man nog lyfta på hatten och vänta på ett annat tillfälle. Som tur är finns det ingen myr på markerna där jag ska jaga. men fina tallar som de lär sitta i. Ännu en fråga: Är det så att de sitter uppe i träden bara när det är mycket snö? för att vara skyddade mot tex räv?
Publicerat December 12, 201015 yr Som tur är finns det ingen myr på markerna där jag ska jaga. men fina tallar som de lär sitta i. Ännu en fråga: Är det så att de sitter uppe i träden bara när det är mycket snö? för att vara skyddade mot tex räv? Har sin vinterföda där. Sitter även där regelbundet i träden när det börjar vara kallt och sämre med föda på marken. Dock en aning lättare att finna dem i träden när marken är rejält snötäckt då träden är istortsett enda födoplatsen.
Publicerat December 14, 201015 yr Tjädern äter ju i aspar på hösten och vet Du av något bra aspbestånd så kolla om det är spillning under av tjäder. Då har Du ett bra pass. Ett annat ställe är grusgropar där dom går ner och äter grus i gryningen. Det viktigaste är att vara ute mycket och ha ögonen öppna så att du lär dig var tupparna är.
Publicerat December 15, 201015 yr Författare Tjädern äter ju i aspar på hösten och vet Du av något bra aspbestånd så kolla om det är spillning under av tjäder. Då har Du ett bra pass. Ett annat ställe är grusgropar där dom går ner och äter grus i gryningen. Det viktigaste är att vara ute mycket och ha ögonen öppna så att du lär dig var tupparna är. Finns en grusväg genon marken just där som jag tror tjädrarna finns. kanske är de säkrast där om de ska äta grus?
Publicerat December 15, 201015 yr Har du mycket snö på marken så ska du nog inte lägga ner tid på att traska runt på vägen då dom flyttar till mer lätt tillgängliga ställen där snömängden är mindre. antingen sitter dom i frötallarna eller så sitter dom nog i tätskogen där maten är tillgänglig på marken och i träden. Sen så värkar en del fågel helt olika beroende på miljö och plats. talar för egen erfarenhet av vad jag uppmärksammat så det behöver inte va samma för dig men ett tips om fågeln kanske inte är där man tror den ska va mvh