Publicerat December 11, 201015 yr Ingen som sysslar med det? Skjuter Kråkor, Nötskrikor, trut, skata osvosv med varmintkulor? Jag har fastnat väldigt för det nu när jag köpt en 222a, riktigt roligt att ligga och skjuta kråkor på 250m och se dom stendö Och sitta hemma och ladda olika varmintkulor och sen åka på banan och testa laddningar på 200 till 300 meter:) Skjuter mycket på kortare avstånd också men fastnat mest för långhåll, har inte tagit mig längre än 350m än för det har jag ingen erfarenhet av ännu men det kommer mer och mer! Just nu håller jag på att forskar fram en laddning som skjuter så bra som möjligt men ska ändå kunna skjuta vanlig blyspets utan att behöva skjuta om siktet, ja ni fattar väl? Så skriv om era varmintjakter, utrustning vilka kulor och laddningar bössan skjuter bäst med osv. MVH
Publicerat December 11, 201015 yr Jag har inget att bidra med men jag kommer att följa tråden då jag ligger i startgroparna att börja handladda(och då främst .222). Jag har iof legat i startgroparna i sisådär 3-4 år men snart så! Mvh!/
Publicerat December 11, 201015 yr Jag har inget att bidra med men jag kommer att följa tråden då jag ligger i startgroparna att börja handladda(och då främst .222). Jag har iof legat i startgroparna i sisådär 3-4 år men snart så!Mvh!/ Ditt sökande är över, 22 grain Norma 200 och en 40 grains V-max. Case closed Ang varmintskyttet så är jag jättesplittrad, vill ju gärna ha fågelkropparna kvar efter skott. Mvh!
Publicerat December 11, 201015 yr Ditt sökande är över, 22 grain Norma 200 och en 40 grains V-max. Case closed Ang varmintskyttet så är jag jättesplittrad, vill ju gärna ha fågelkropparna kvar efter skott. Mvh! Jo det är ju synd om man inte får kråkgryta
Publicerat December 11, 201015 yr Författare Ditt sökande är över, 22 grain Norma 200 och en 40 grains V-max. Case closed Ang varmintskyttet så är jag jättesplittrad, vill ju gärna ha fågelkropparna kvar efter skott. Mvh! Ja en liten nackdel finns det ju, man kan ju få hålla på länge att hitta fötterna efter fåglarna. Vist är det roligt att få något kvar av det man skjutit men det är också roligt att se hur kulan jobbar i olika hastigheter och vikter, man jagar ju inte allt med varmintkulor så det blir ju mycket kött i frysen ändå
Publicerat December 11, 201015 yr Författare Jag har inget att bidra med men jag kommer att följa tråden då jag ligger i startgroparna att börja handladda(och då främst .222). Jag har iof legat i startgroparna i sisådär 3-4 år men snart så!Mvh!/ Jag funderade länge jag också och köpte varmintkulor av kompisar som laddade men man får ut så mycket mer av sitt skytte om man laddar själv:) Har man tid och tålamod och gillar att pilla med saker så ska man lätt börja ladda tycker ja men har man bråttom och är hastig av sig så är det nog säkrare att köpa färdigladdat. Köpte ett billigt lee kit, digitalvåg, en kulhammare och rcbs verktyg sen köpte jag kulor,krut och tändhattar för 2000kr men det finns ju billigare krut än det jag köpte, sen är det ju i princip att börja ladda, det tycker jag att man kommer ganska långt med. MVH
Publicerat December 11, 201015 yr Jag funderade länge jag också och köpte varmintkulor av kompisar som laddade men man får ut så mycket mer av sitt skytte om man laddar själv:)Har man tid och tålamod och gillar att pilla med saker så ska man lätt börja ladda tycker ja men har man bråttom och är hastig av sig så är det nog säkrare att köpa färdigladdat. Köpte ett billigt lee kit, digitalvåg, en kulhammare och rcbs verktyg sen köpte jag kulor,krut och tändhattar för 2000kr men det finns ju billigare krut än det jag köpte, sen är det ju i princip att börja ladda, det tycker jag att man kommer ganska långt med. MVH Jag ska F-N lägga i en köpesannons på laddutr. nu på studs. (ursäkta lite OT) Mvh!/
Publicerat December 11, 201015 yr Författare Jag ska F-N lägga i en köpesannons på laddutr. nu på studs. (ursäkta lite OT)Mvh!/ Allt jag köpte landade på 3600 och då är allt nytt och sakerna är inte dålig, dom funkar bra:) Jag tycker du ska köpa ett nytt kit ist:) Men vill du ha ett bättre märke på sakerna och inte vill punga ut 7000 så köp begagnat:)
Publicerat December 11, 201015 yr 6mm PPC med 62 grains barnes varmint grenade eller samma hylsa med sierras blitzking gör att nötskrikorna och kråkorna inte plundrar varken tjäder eller gräsandsreden nästa säsong. Sierras 85 grainare i 1100m/s i 6,5-06 gör samma jobb på lite längre avstånd.
Publicerat December 11, 201015 yr Jag använder 110gr Speer HP Hålspets TNT i min 7X57 laddad till 995m/s, dom har gett bra precision och fin verkan i viltet.
Publicerat December 11, 201015 yr Författare 6mm PPC med 62 grains barnes varmint grenade eller samma hylsa med sierras blitzking gör att nötskrikorna och kråkorna inte plundrar varken tjäder eller gräsandsreden nästa säsong. Sierras 85 grainare i 1100m/s i 6,5-06 gör samma jobb på lite längre avstånd. Gilla!