Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dax igen.

Featured Replies

Publicerat

Jaha, så var det dax igen.

Morgonens första såte resulterade i att jag nedlade en dovkalv och dess hind.

I andra såten kom dom bakom ryggen på mig, ställde sig med bredsidan fint mot mig på ca 70 meters håll. I rak linje över dom satt en annan skytt, så jag kom inte åt att skjuta. Men hjortarna for iväg i full gallopp, och strax small ett skott vid en annan skytt. Kalven stöp.

Sedan var det lunch med mycket god svamp o köttsoppa. Mycket grädde i den... Mmmm...

Eftermiddagens första såte var spännande med åtta dov som gäckade nästan alla skyttar, men dom lyckades ändå ta sig ut... Rakt in i nästa skogsparti som var planerad att jagas.

När vi ställt om oss på nya pass kom två rådjur smygande, men även här befann dom sig i farlig skutriktning. Men så småningom kom dom fram i bättre vinkel och ett smaldjur blev liggandes.

Dovhjortarna fortsatte med sina retsamma räder framför skyttar, utan att någon kom åt dom. Även jag hade korn på dom, men i samma farliga riktning som rådjuren kom i.

Totalt blev det en dovhind, två dovkalvar och ett rådjur.

En älg och en kronhjort skymtades av några jägare, men vildsvinen fick vi inte kontakt med.

Spud levererade som han skulle, tvärs över snöklädda fält för att hämta bytesdjuren.

iphonebilder-030_121198864.jpg

iphonebilder-029_121198750.jpg

Publicerat

Grattis!

De värkar gå bra för dig nu :D

Publicerat
  • Författare

Ja, jakten på den här marken är helt fantastisk. Och på någe vis verka all typ av klövvilt vilja gå framför min bössa.

Vid ett tillfälle, när jag hade pangat ganska mycket vilt, blev jag placerad på ett ställe där det aldrig setts vilt gå förbi, men efter bara några minuters drev så knatade en liten dov in i skottlinjen. PANG igen...

På den här marken har jag lyckats med "The klöv five". (Svensk variand av the big five...)

D.v.s. Älg, kron, dov, vildsvin och i går blev det ett rådjur.

Förra säsongen blev det totalt 54 klövvilt skjutna, och hittills är vi uppe i 31 st för den här säsongen...

Publicerat

Grattis, detta var skoj läsning. :D

Själv är man antimagnet för viltet, inte ett någe kommer framför mynningen och det som kommer är inte skjutbart :D

Keep the flow ;)

Publicerat

Kul grattis ;)

Vart ligger marken och hur stor är den? ^_^

Publicerat
  • Författare

En dryg mil söder om Enköping, ca 650 ha.

Publicerat

Jag har bott nu i Enköping i snart fem år, men har inte förstått hur mycket dov det egentligen finns här!

Endast sett någon enstaka på vägen mellan Enköping o Bålsta!

/Nissen

Publicerat

Jag är nybliven jägare men har också varit lycklig nog att få möjlighet att jaga i trakten söder om Enköping. Fantastiskt med vilt som du säger (klöv). Även där är målet "big five" för många enligt din uppräkning. Själv har jag bara haft Dov som går skuldra mot skuldra samt gris i för besvärliga lägen på mig hittills. Men känns som det bara är en tidsfråga innan det smäller (iaf när det gäller dov...)

/J

Publicerat
  • Författare

Maj 2005 räknade jag till över 200 djur på fälten mellan RV 55 och hemmet, en sträcka om ca 2 km. Men det var nog ett extremt år...

Publicerat

Där jag jagar har vi mest gris. nåt enstaka dovspår har vi sett för nåt år sen men inte mer. Kronhjorten rör sig på så stora områden så dom ser man inte ofta. Dock såg jag en grupp på 4 kronhjortar i vår/somras. Någon som har nå observationer på skogsfågel runt enköpingstrakten? ska ha funnits orre här förr.