Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bradley Smoker. Tips och råd önskas.

Featured Replies

Publicerat

Hejsan.

Jag går för stunden och väntar på att få hem min Bradley smoker och skulle vilja få lite tips och råd av er som redan har denna i er ägo. Ni verkar vara ett par stycken här på forumet som har en vad jag förstått.

Instruktionsboken ger en inte så mycket tips om tillagning så jag skulle gladeligen ta emot sådana från er, samt hur länge en rådjursskinka ska rökas i Bradleyn. Hur lång tid den ska saltas in och hur man gör detta på bästa sätt skulle också vara fint att få reda på. Behöver man ha en saltspruta eller räcker det med att ha den ligga i en lag en stund? Då skulle också tips på en bra lag vara till hjälp också.

Ja som ni förstår så är alla tips från er som har, eller inte har en Bradley välkomna. ;) Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh//Matte.

Publicerat
  • Författare

Ingentig? :)

Publicerat

Ingentig? :)

Nu har jag ingen bradleyrök men skulle ändå tipsa dig om att köpa en spruta så att du får in sältan i hela biten, Tror säkert det går att hitta ungefärliga röktider borde gå att googla efter.

Publicerat
  • Författare

Nu har jag ingen bradleyrök men skulle ändå tipsa dig om att köpa en spruta så att du får in sältan i hela biten, Tror säkert det går att hitta ungefärliga röktider borde gå att googla efter.

Spruta är beställd. :) Vet du på ett ungefär hur många sprut det behövs till ett lår?

Och hur "stark" ska lagen vara?

Tackar för ditt svar. :)

Mvh//Matte.

Publicerat

Min erfarenhet av Bradley är att stycka låret i mindre bitar,det blir bättre resultat, lägg dom i saltlag 11-13% efter tycke och smak, saltspruta är bra för att få in lagen i mitten. Låt dom ligga i lagen minst 1 dygn.

Jag tycker om lagom rökig smak och kör därför bitarna i hög värme ca 130 grader och kort tid ca 2-3 timmar. Sätt i en stektermometer och när det är ca 72 grader är de klara. Är det olika stora bitar tar man ut de mindre tidigare.

Det blir kanon

Lycka till

Publicerat

Jag har heller ingen Bradleyrök. Men brukar ha 17%´s saltlag. Saltlaget går in ca: 1cm per dygn, så en 5cm tjock bit tar 2,5dygn att få genomsaltad. Man har man tid så kan det ligga i längre, det blir ju aldrig saltare än saltlaget. Sen ska man skölja köttet före rökning.

Publicerat
  • Författare

Hej på er.

Tack för svaren.

På Robsoft fick jag råd om att röka utan värme i 10 timmar sen slå på värmen och röka i ytterligare 3 timmar. Vad säger ni om det?

Nu har jag kokat typ 1000 liter lag som låren ligger i och jag kommer inte att röka hela lår igen för det var ett jäkla kokande!!!

Mvh//Matte. :)

Publicerat
  • Författare

Hej hej.

Ja så här ser köttbiten ut. Någon som har några kommentarer på utseendet till en nybörjare? Tempen gick upp till 65 grader i den och det skmakar bra så då ska man väll tordas att äta. :D

Appropå nått annat så hade jag oturen att få haveri på rökaggregatet till min Bradley, men Tomas på "Smart Fritid" som jag köpte skåpet av kom upp till mig med ett nytt samma kväll. En tur med bil på 30 mil tur och retur!! Snacka om service!! :)

God jul och gott nytt år!!

Mvh//Matte.

post-4219-0-88578600-1293202248_thumb.jp

Publicerat

Ser bra ut!

Ska beställa en Bradley nästa vecka. Blir en orginal.

Publicerat
  • Författare

Skönt att höra!!

Har ingen lust att skita tarmarna ur mig på julafton. Eller värre att släkten gör det och sen korsfäster mig som ansvarig. :D

Jag rekommenderar att handla på Smart Fritid. :) Tomas är hur bra som helst att ha att göra med. Fort går det också.Fick en rökbok av han också som plåster på såren då det var strul med skåpet.

Publicerat

Röker numera julskinka. Provade ifjol då röken var ny och kan lova att det blir bra. Sen när helgerna är över så köper man upp skinkan dom har på butikerna och röker den o stoppar i frysen så har man smörgåsmat. Lite bättre ge 20 kr/kg istället för 160:- eller vad dom brukar ta för rökt skivad skinka. Skärmaskin är en höjdare att ha med.

Publicerat
  • Författare

Ja det var ju en bra idé. :) Dår är den ju också saltad och klar.

Det svåraste är ju att veta (tycker jag) när det är klart i mitten. Jag tycker att mitt kött blev lite väl mjukt i mitten trots att det tempen var uppe i 65 grader. Det kanske skulle varit lite mer tid. Vet nån om man kan lägga ett rökt lår i ugnen och brassa på lite extra där för att få det lite mer gräddat? Eller är det risk att man förstör köttet då?

Mvh//Matte.

• 3 weeks later...
Publicerat

kör i ugn du. brukar jag göra om jag missat röktiden lite. men gör det direkt efter rökn. mvh!

• 2 weeks later...
Publicerat

Köpte en Bradley innan jul och är grymt nöjd!! Har rökt det mesta tills briketterna tog slut. Köpte rimmad nötrulle och rimmad kotlettrad benfri för 19kr/kg och rökte detta vilket blev ett superbt pålägg.

Änvänder en lag med 10%salt och 1%socker vilket verkar funka, kör 60-65grader i skåpet dom första timmarna höjer därefter upp tempen tills köttet får rätt innertemp.

Letar med ljus och lykta efter en bra skärmaskin till vettigt pris typ en berkel el likn.