Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ersättningsregler

Featured Replies

Publicerat

Här har en diskussion om ersättning dykt upp

Vem är det som bestämmer när ersättning ska utbetalas vid eftersök.

Här säger en av kontaktmännen att det är han som avgör ifall det ska ersättas eller inte.

Vad gäller åker man ut och konstaterar att viltet är dött på plats eller avlivar det inom synhåll från olycksplatsen får man ersättning då.

Kontaktmannen menar att ersättning endast utgår när man gör ett eftersök. Var lite undrande vem avgör när det blir frågan om eftersök det gör kontaktmannen fick jag som svar.

I mina ögon så blir det ett eftersök så fort viltet har lämnat olycksplatsen. Så har jag alltid agerat under jakt och kommer att agera lika vid trafikolycka.

Orkar inte diskutera med vissa personer har hänvisa till gällande regler men då tolkar på sitt sätt.

Lasse

Publicerat
Här har en diskussion om ersättning dykt upp

Vem är det som bestämmer när ersättning ska utbetalas vid eftersök.

Här säger en av kontaktmännen att det är han som avgör ifall det ska ersättas eller inte.

Vad gäller åker man ut och konstaterar att viltet är dött på plats eller avlivar det inom synhåll från olycksplatsen får man ersättning då.

Kontaktmannen menar att ersättning endast utgår när man gör ett eftersök. Var lite undrande vem avgör när det blir frågan om eftersök det gör kontaktmannen fick jag som svar.

I mina ögon så blir det ett eftersök så fort viltet har lämnat olycksplatsen. Så har jag alltid agerat under jakt och kommer att agera lika vid trafikolycka.

Orkar inte diskutera med vissa personer har hänvisa till gällande regler men då tolkar på sitt sätt.

Lasse

Hej! gå in på viltolycka där står det vad som gäller, du har ju också fått naturvårdverkets regler för eftersök.

Vi i eftersökspolen i Tärnaby har gått i sträjk pga att ersättningen är sänkt från det vi fick 2002 i ersättning. Vi kommer inte att göra eftersök föränn det blir en indexuppräkning från 2002 års ersättning Willy tel: 0702306650

Publicerat
Hej! gå in på viltolycka där står det vad som gäller, du har ju också fått naturvårdverkets regler för eftersök.

Vi i eftersökspolen i Tärnaby har gått i sträjk pga att ersättningen är sänkt från det vi fick 2002 i ersättning. Vi kommer inte att göra eftersök föränn det blir en indexuppräkning från 2002 års ersättning Willy tel: 0702306650

I detta delforumet svarar enbart våra representanter från Svenska Jägareförbundet.

Mvh,

Wizard - Moderator

Publicerat

L-B: Det är polisen som attesterar dina "fakturor" så det är i slutändan de som bestämmer om och hur mycket du ska ha betalt. Avlivar du viltet, eller hittar det dött, på vägbanan så är det endast ett platsbesök = 100 kronor i ersättning. Har viltet lämnat vägbanan så är det ett eftersök och då ska du ha den högre ersättningen.

Publicerat
  • Författare

L-B: Det är polisen som attesterar dina "fakturor" så det är i slutändan de som bestämmer om och hur mycket du ska ha betalt. Avlivar du viltet, eller hittar det dött, på vägbanan så är det endast ett platsbesök = 100 kronor i ersättning. Har viltet lämnat vägbanan så är det ett eftersök och då ska du ha den högre ersättningen.

Tack för svaret ungefär så har jag försökt förklara för honom.

Lasse

Publicerat

Då har jag en annan fråga, vem är det som har bestämt att vi ska få denna ynkliga summa när vi går på eftersök ??

Jag menar att det är katastrof, vi får alltså ungefär bara betalt i hundmat.

Problemet som blir är att det kommer vara mindre folk som vill hålla på med detta pga den dåliga ersättningen.

För eftersök rådjur så får du ca 400kr sen är det skatt på det

Och ca 700kr plus skatt för älg och då ska man vara 2st. Det är ju skrattretande.

Visst ska man givetvis inte tjäna pengar på det men man ska ju inte behöva betala för att åka på eftersök.

Det genererar ju betydligt mindre än att åka till sitt arbete !!

Jag poängterar att jag inte är helt hundra på dessa siffror

Jag skulle vilja att du kunde vara med som representant för jägarförbundet då vi ska ha ett möte med polisen och nvo alternativt kommer länsstyrelsen också medverka.

Jag tycker även det är katastrof att vi inte har fått några skyltar eller nånting vi har inte ens fått en förfrågan på detta. (Eftersökspaketet)

Datum är inte bekräftat ännu men det kommer bli efter nyår.

Skulle du kunna tänka dig detta??

Det var jag som ringde till dig i onsdags från Värnamo Kretsen

Mvh

Fredrik

Publicerat

Linkis kanske vill fylla i men beslut om detta togs i grunden av riksdagen och detaljreglerna av naturvårdsverket. Se www.viltolycka.se Innan fick man inget betalt i vissa fall och lite betalt i andra fall, så det är ju bättre än förr...

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.