Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

två optimala eller en kompromiss?

Featured Replies

Publicerat

Har bollat fram och tillbaka med mig själv om hur jag ska göra då det stundar ett inköp av optik till 8x57an. Det lär inte bli något inköp den här månaden, knappast nästa utan tanken är väl att det blir skatteåterbäringen som får hjälpa till.

Budgeten är lagd kring 10 000kr och funderingarna går enligt följande.

Ska man satsa på ett specifikt vaksikte och ett separat drev/hundförarsikte? I så fall ligger det närmast till hands att det blir ett zeiss 1,1(25)-4x24 och ett 8x56 av bättre kvalité.

Eller ska man satsa på ett all-roundsikte (vilket oftast blir en kompromiss) i så fall ligger ett belyst 1,5-6x42 bra till. Den funkar till allt, men är inte bra på något enligt mig.

Egentligen så är jag inte så såld på belysning i sikterna. Efter att ha haft ett antal belysta sikten av olika fabrikat kan jag bara konstatera att man vid vakjakt sällan behöver belysning i siktet då det svåra är att bestämma könet på grisen, när väl det är gjort brukar jag sällan uppfatta att det är några problem med resten heller.

I dagsläget har jag ett SuB 4-12x42 vilket funkar hyfsat på 7x57an. Av den anledningen lutar det åt två sikten till 8x57an istället.

Men vad tycker ni?

Mvh/joacim

Publicerat

Jag var lite i dina funderingar förut. Det resulterade i två vapen med helt olika användningsområden.

Tikka Continental 6.5x55 med en Zeiss 8x56

Sako 75 Hunter 9.3x62 med Zeiss V 1.5-6x42

Var inne på en kanon med fler sikten men det gnager i bakhuvet när man plockar av och på sikten, varje gång det sker ökar det risken för att nåt blir knas med inskjutningen jämfört med ett sikte som "sitter fast".

Det var det som fick mig att ge fan i bytandet.

Fel kan det alltid bli men jag vill minimera riskerna.

Så min röst blir en 1.5-6x42 som jag aldrig känt att det inte räckt till. Dvs 8x57an för dagjakt och funkar till vak och 7x57an till smygjakt och vak etc.

Jaja, du hajar min inställning.

Publicerat

Som ett alternativ till din lösning: Har du öppna rm på den? I sådant fall borde en 1,5-6 med snabbfästen vara en bra väg frammåt, som du plockar av för "close combat". Oavsett vad Bohman :blink: säger så finns det bevisligen snabbfästen som är pålitliga, och detta handlar inte om en toppjaktsbössa. Så någon mm hit eller dit.... :)

/Må

Publicerat

Som ett alternativ till din lösning: Har du öppna rm på den? I sådant fall borde en 1,5-6 med snabbfästen vara en bra väg frammåt, som du plockar av för "close combat". Oavsett vad Bohman :blink: säger så finns det bevisligen snabbfästen som är pålitliga, och detta handlar inte om en toppjaktsbössa. Så någon mm hit eller dit.... :)

/Må

Mitt förslag beror på hur du har det på åtlarna.

Har du belysta åtlar så skulle jag satsa på ett 1-4/24 eller likande.

Jag har märkt att jag inte har någon större nytta av att ha super skymmningsegenskaper på Grisåteln.

Ska man däremot vaka på åkerkanter o annat så kommer det hela i en helt annan dager. Då är ju skymmnigsegenskaperna guld värda.

Belyst eller inte lämnar jag åt tyckande.

//

Publicerat

hehe,

jag vet i katten hur man tar sig runt i nya snygga jaktsidan men jag tänker så här.

8x56 är lite att ta i förmina ögon då det inte blir värst ljusare men då är det troligen för att mina ögon är äldre än dina.jag hade nog tagit ett 2,5-10x50mm av fina märken och sen satsat på öppna i de lägen där optiken ändå inte kan hjälpa dig, dvs lutande åt big jims förslag. mina snabbfästen funkar ju bevisligen så det är inte ett problem om man har ringar av kvalitet.

jag vet att det är fruktansvärt osexigt med öppna riktmedel, men om sannigen skall fram sköt jag riktigt bra med dem. jag är på väg tillbaka till dem för drevjakt men å andra sidan så har smaken blivit dyrare för ala andra sikten....

Publicerat
  • Författare

Låt mig se.

Till att börja med måste jag räta ut några frågetecken.

1. Japp där ska på öppna riktmedel omgående.

2. På ett par(två) av våra totalt 6 åtlar har vi belysning, alltså inte på alla.

Har provat 1,5-6x42er innan men har uppfattat att dom blir precis som jag skrev innan, duger till allt men inte riktigt bra till något. Men det är klart att i kombination med de öppna riktmedlen så kommer det i en lite annan dager. Det känns som om det kan behövas de där extra 2x när man hamnar på ett hyggespass eller liknande.

Kanske är ett äldre zeiss varipoint 1,5-6x42 rätt väg. Då givetvis med riktmedel 0.

Mvh/joacim