Publicerat December 13, 201015 yr Skall fasa ut min valmetkombi då kolven har en spricka för mycket för att jag skall kunna laga något mer.... Har därför börjat se mig om efter något skoj. Ögonen har landat på en Winchester m 95 som jag är lite nyfiken på (vapentypen har en kul historia, och jag är lite svag frö sådant). Så nu undrar jag naturligtvis vad i helsefyr man skall kika på när man: 1/ skall undersöka en bygelrepeter i allmänhet (har aldrig skjutit med en sådan) 2/ skall undersöka en winchester m 95 i synnerhet 3/ vad är ett rimligt pris på begagnatmarknaden?
Publicerat December 18, 201015 yr Är det M/95:an på Blocket du fluktat på? En trevlig bössa med lite historia isåf. Muskötversionen av M/95 köptes in av tsarryska armén under 1:a VK varpå en hel del hamnade i Finland. Kalibern, 7,62X54R är den gamla ryska armépatronen från 1891 och ligger prestandamässigt mellan 308W. och 30-06, mao en fullt adekvat allroundkaliber. Ammunition finns att få tag i därtill. Bössan på Blocket torde vara värd en slant med alla tillbehör och med tanke på skicket men jag vågar mig inte på en värdering. Winchester 1895 gjordes också i civila versioner, bl.a. i 405W. som Theodore Roosevelt kallade för sin "big medicine" under sin berömda Afrika-safari..Klart "kultig" modell mao..