Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Benstöd i praktiken

Featured Replies

Publicerat

Jag är intresserad att höra era erfareheter av benstöd. Fungerar det under praktiskt jakt? (smygjakt efter klövvilt). Själv använder jag ryggsäck som stöd eller hemmagjorda skjutkäppar. Finns det några fabrikat som inte är lika skramliga och tunga som Harris?

Publicerat

Tjena!

Jajamensan dom funkar ypperligt till all jakt utom toppjakt (dom sjunker ner i snön), Farsan använder Harris och jag har B-Square roto tilt stöd. B-Square stöden är lättare och mindre skramliga än t,ex Harris, och billigare dessutom.

Mvh Fredde

Publicerat

Har inga själv men har jagat med några som haft. Detta var bäverjakt och bockjakt. Om man pyrschar bäver längst efter en å - vilket vi gjorde - är det smidigt att fälla ut stöden om man ser en bäver komma simmande. Och sitter man på pass kan det ju underlätta om man inte tycker knästödet är tillräckligt eller om liggande skytte inte funkar pga att ån är för djup (alltså djupt från fastlandet ner till ån). Vid bockjakt anser jag att man oftast kan gå ner liggande och skjuta bra, men orkar man gå runt med stöd är det klart att det är smidigt och skotten sitter oftast bra om man har hjälp av benstöd. Men bössan blir något framtung så om du måste resa dig och skjuta på frihand är det inte optimalt direkt att ha benstöd....lätt att vispa runt då ;D ;D

som sagt, vilken typ av jakt du har och utövar anser jag ska avgöra valet! (nähä - rätt logiskt kanske när jag tänker efter:D)

Ja, det var nog mina erfarenheter iaf.....

Publicerat

Jag har ett par av dessa Harris 25s eller vad dom heter  ???och kan bara tycka att dom är jäkligt bra när man skjuter ;D annars är dom bara tung och klumpiga,har aldrig skrotet med mig nu för tiden när jag jagar för det finns tillräckligt med stöd ute i det fria ;) och dom typer av jakt jag bedriver oftast är toppfågel, bäver och ibland smyger man efter gammel bocken :P 

Publicerat

Jag är jävligt splittrad till dessa tingestar.. Vakjakt där du är rätt säker på vart du ska skjuta, visst, då funkar de bra. Men smygjakten nja.. Ofta får man problem med gräs och skit som man inte ser då man står upp. Sen gillar jag inte allt bök med utfällningen av benstöden, låter och bökigt. Dock, när jag hade benstöden monterade på Quaden så vart den grymt säker att skjuta frihand med  ;D

Bra på skjutbanan då du ska skjuta på andra avstånd än skjutvallarna..

Just det! Satt o passade kanin på ett ställe och så dyker en räv upp hastigt och inte där jag tänkt.. Den sumpade jag pga benstöden.. Gick inte att skjuta frihand med dessa pinnar utfällda. Då var de jävligt billiga!

Mvh!

Publicerat

Jag gillar verkligen mina Harris,går inte hemifrån utan dom.

Dock har jag valt den kortaste modellen (L) då jag inte vill att balansen i bössan får bli lidande,ibland så erbjuds snabba frihandsskott även under smygjakt.

Dessutom så har jag alltid möjlighet att under smygjakt hitta ett skjutbart läge i liggandeställning.

Tycker inte att dom låter,har iaf inte skrämt något vilt hittills pga benstöden.

Använder samma benstöd till min 22Hornet,.223rem,9,3x62.

/Micke

Publicerat
Jag gillar verkligen mina Harris,går inte hemifrån utan dom.

Dock har jag valt den kortaste modellen (L) då jag inte vill att balansen i bössan får bli lidande,ibland så erbjuds snabba frihandsskott även under smygjakt.

Dessutom så har jag alltid möjlighet att under smygjakt hitta ett skjutbart läge i liggandeställning.

Tycker inte att dom låter,har iaf inte skrämt något vilt hittills pga benstöden.

Använder samma benstöd till min 22Hornet,.223rem,9,3x62.

/Micke

ursäkta lite Ot men...

Hur korta är dom i sitt längsta läge (visst kan man "fälla ut" dom så dom blir lite längre), är lite sugen på den modellen som du har Micke...Jag tycker att den längre modellen som finns "tar över" det estetiska på bössan...det blir lite för mycket :-...jag vill ha lite diskretare stöd.

Mvh Fredde

Publicerat

Är det någon som har erfarenhet av Z-Aims stöd? Jag har inte testat själv, men tycker att de ser innovativa och samtidigt gedigna ut.

MVH H

Publicerat
ursäkta lite Ot men...

Hur korta är dom i sitt längsta läge (visst kan man "fälla ut" dom så dom blir lite längre), är lite sugen på den modellen som du har Micke...Jag tycker att den längre modellen som finns "tar över" det estetiska på bössan...det blir lite för mycket :-...jag vill ha lite diskretare stöd.

Mvh Fredde

Dom är 20 ihop resp 30cm utdragna,nu åker jag och mina benstöd och jagar lite hjort :)

/Micke

Publicerat
  • Författare

Tack för synpunkterna. Får väl prova själv och se.