Publicerat December 13, 201015 yr Kanske dum fråga men har aldrig hört något om det så man måste väl fråga isf hur? vilket krut, kulor osv? MVH
Publicerat December 13, 201015 yr 1. Ja det kan man. 2. Det är inget man skall syssla med om man inte är väldigt systematisk, försiktig och har ett vapen extra för det fall att man dabbar sig lite. På grannkanalen var det en kille som presenterade laddata iofs för 223 men i detta avseende lär de vara utbytbara. Mitt råd är dock att du skall låta bli, dels hamnar du i klass 4 med subs och vidare så skaffar du dig en hel massa bekymmer för väldigt lite nytta i just denna kaliber. Valet är ditt dock och nu har du fått råd. /Chris
Publicerat December 13, 201015 yr 1. Ja det kan man. 2. Det är inget man skall syssla med om man inte är väldigt systematisk, försiktig och har ett vapen extra för det fall att man dabbar sig lite. På grannkanalen var det en kille som presenterade laddata iofs för 223 men i detta avseende lär de vara utbytbara. Mitt råd är dock att du skall låta bli, dels hamnar du i klass 4 med subs och vidare så skaffar du dig en hel massa bekymmer för väldigt lite nytta i just denna kaliber. Valet är ditt dock och nu har du fått råd. /Chris Jag följer detta med spänning!!!!!! Jag hade samma tanke för någa år sedan och var bla i kontakt med åke på norma i ärendet. försökte ett antal gånger och slutade medans livet var i behåll. Mina medmäniskor anser nog att jag inte är ett päron på handladdning men långt ifrån någon "mästare" Jag lyckades inte komma ner under ca 400m/s innan jag äntligen lysnade på åke, "SLUTA!" mitt råd är: Acceptera 222an för vad den är, vill du ha subsonic. köp en 22lr. håler med C, låt bli! det kan sluta otrevligt Önskar en fortsatt trevlig jakt Jimmy
Publicerat December 13, 201015 yr Även jag har varit på tapeten med sub till min 222a. Jag är nog inte känd för att alltid göra smarta val vad min hälsa anbelangar men i detta ärende lyssnade jag på kloka tungor o lät bli. Mitt råd är LÅT BLI. Köp eller bygg en 300Whisper i stället, det ska jag göra tids nog //
Publicerat December 13, 201015 yr Ursäkta en medelålders yngling, men varför vill man får ner hastigheten så lågt på en .222? Vad vill man uppnå för verkan? Upplys en okunnig. Mvh!/
Publicerat December 13, 201015 yr Ursäkta en medelålders yngling, men varför vill man får ner hastigheten så lågt på en .222? Vad vill man uppnå för verkan? Upplys en okunnig. Mvh!/ Kan bara tala för mig själv o mina tankar. För att se hur det blir, alternativt för att det antagligen går.. //
Publicerat December 13, 201015 yr För att man får licens på ljuddämpare till 222 men inte 22lr................?
Publicerat December 13, 201015 yr För att man får licens på ljuddämpare till 222 men inte 22lr................? AH! Tur att jag frågade.
Publicerat December 14, 201015 yr Författare 1. Ja det kan man. 2. Det är inget man skall syssla med om man inte är väldigt systematisk, försiktig och har ett vapen extra för det fall att man dabbar sig lite. På grannkanalen var det en kille som presenterade laddata iofs för 223 men i detta avseende lär de vara utbytbara. Mitt råd är dock att du skall låta bli, dels hamnar du i klass 4 med subs och vidare så skaffar du dig en hel massa bekymmer för väldigt lite nytta i just denna kaliber. Valet är ditt dock och nu har du fått råd. /Chris Ni alla kan vara lugn! Känner att jag inte har den kunskapen att forska på det viset själv när man ganska nyss har börjat ladda! Tanken var inte att jag skulle göra det heller mer om hur det där fungerar, vilket krut, spec kulor? Ja hur det fungerar och hur trycken bär sig åt osvosv...... Fyll på med era kunskaper! Man har ju sina funderingar när man ska försöka sova på kvällen Om det hade vart praktiskt att ladda sub så skulle jag gjort det för det går för en vanlig jägare att få licens på dämpare till klass 2 och inte klass 4. MVH
Publicerat December 14, 201015 yr Ni alla kan vara lugn! Känner att jag inte har den kunskapen att forska på det viset själv när man ganska nyss har börjat ladda! Tanken var inte att jag skulle göra det heller mer om hur det där fungerar, vilket krut, spec kulor? Ja hur det fungerar och hur trycken bär sig åt osvosv...... Fyll på med era kunskaper! Man har ju sina funderingar när man ska försöka sova på kvällen Om det hade vart praktiskt att ladda sub så skulle jag gjort det för det går för en vanlig jägare att få licens på dämpare till klass 2 och inte klass 4. MVH Nu kan jag inte riktigt lagen exakt, men jag har för mig att det INTE är OK att ladda ned ammunition på så vis att skottet blir "ljudlöst" när man skjuter med dämpare. Christian eller Ola kanske kan fylla på med hur det faktiskt ligger till med den biten.
Publicerat December 14, 201015 yr Inte kallad men manad- skrivelsen om ljudlös jakt och förbjudet är inget som jag känner igen eller förstår ur lagtext eller regelmassa, jag vet anekdotiskt att det skall ha varit regler om detta samt även regler om en viss högsta tillåten dämpningsgrad, därvid lämnar jag budkavlen till Ola om han har tid och känner sig manad. Jag har dock läst referenser vid flera tillfällen dock utan lag/regelhänvisning att det skulle vara otillåtet att jaga med subs i Sverige, för egen del har jag svårt att se det, NVV:s regler om klassindelningar och tillåtet vilt har inte överljudsfart som krav, dock finns de ju som herrar o damer här inne vet krav på viss kulvikt och joule, § 14 NFS 2002:18. Men angående frågan om att skjuta subs genom en dämpare för klass 2 och då som ammo i klass 4, finns det ett par följdfrågor och ett par färre svar. Ur ett praktiskt perspektiv med potentiellt bristfällig stabilisering hade jag inte vågar skjuta subs genom dämpare annat än i kalibrar som är designade att göra detta, där det är garanterat att kula är stabil vid exit från mynningen, jag tror att alla inser att det är obra att skjuta sönder sin egen dämp. Ur ett legalt perspektiv då, tillstånd för dämp meddelas på klass 1-2 utan egentlig prövning idag för alla och även för klass 3 och 4 för en del andra grupper av brukare och behov, man får använda dämparen för de klasser av vapen och ammunition som dämparen är tillståndsprövad emot, ex 1-2 eller om man har en hörselnedsättning eller på annan grund även fått den för klass 3 vapen, dock är det inte som tillstånden är medgivna exempelvis tillåtet att ta sin klass 3 dämp och hänga på en 22LR för att dämpa klass 4:an lite grann ibland, på samma sätt bör reglerna gälla för att skjuta ammunition med lägre klassningsgrad och som då faller utanför tillståndets omfattning. Ur ett strikt synsätt är det således inte tillåtet att skjuta 95 grains 6,5x55 laddningar ur en bössa med dämpare om tillståndet för dämpen enbart är för klass 1, men det löser den enskilda skytten genom att begöra en ändring av villkoren till att vara 1-2, något som skall vara enkelt då varken klass 1 eller 2 kräver särskild motivering. _______________________________________ På ett rent praktisk plan, jag har svårt att se hur man skulle kunna bli "avslöjad" med att göra ovanstående särskilt om man den subs ammo man skjuter ser helt normal ut, dvs inte kulan baklänges osv, dock är det dumheter enligt mig att göra en sådan sak och risken man står är att helt bli av med alla sina vapen/möjligheten att jaga. Som sagt subs är roligt men det har en del praktiska implikationer som måste beaktas, även utöver det rent ladd/skjuttekniska. /Christian
Publicerat December 14, 201015 yr Då skall jag berätta om ett hemmabygge jag sett som troligtvis gav subsonic av en liknande kaliber. 5,6x52R. Jag vet inte om det är lagligt eller ens lämpligt. (Såg det inte i Sverige)Och skall jag vara ärlig så såg jag den i Catia inte i verkligheten... Det handlar om en svarvad detalj som ser ut ungeför som själva patronen. Men som är delbar. Om man skruvar i sär den får man plats med att stoppa i en 22lr patron. Minnet sviker (det är närmare 10 år sedan) så jag är inte helt säker på om det var lr eller WMR. Enligt uppgift från konstruktören så var det enda problemet att få "patronen" tillräckligt lång för att undvika extremt lång friflykt. Blir lite tunna väggar "på slutet". Jag har sett liknande för att skjuta 22Lr ur en 7x57 eller hagelpipa. Men då sitter ju den 3-4 cm långa "pipan" i den här lilla manicken istället för att som i detta fall utnjyttja vapnets pipa. OBS, Jag vet alltså inte alls om detta är lagligt i Sverige. Och jag rekomenderar inte någon att ge sig på detta om man inte vet exakt vad man sysslar med. Syftet var i detta fall endast att kunna träna på hemmaplan (trädgården) på självmarkerande mål med sänkt risk för rikoschetter. Jag har inte en susning om hur det såg ut med precision och energier m.m. Det var dock en kul idé som jag ett tag funderade på att kopiera men sedemera gav upp... MVH // Henrik