Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt i Sydost Asien?

Featured Replies

Publicerat

Goddag jaktvänner,

Vet någon om det finns jakt, i Sydöstra Asien överhuvudtaget? Och om det finns, är den tillgänglig för turister?

Mvh

Stisse

Publicerat

de e nog lite knepigt.

vilket land tänker du?

har för mig att kambodja har öppnat upp för jaktuturism efter 50 års förbud eller så.

japan har jakt men de e ganska svårt för turister...stora ex. av sikahjort finns vet jag.

finns gris i indoneisen..

Publicerat

Mongoliet har iaf jakt på Marco Polo får. Kostar iof en "liten" slant

Publicerat

I alla länder där nere finns en mer eller mindre utbredd och laglig allmogejakt.

I framförallt de länder där man har olika raser av vildsvin finns en omfattande jakt. Dock är det bra att veta att många av länderna har en utpräglad muslimsk kultur där grisar är orena. Vildsvinsjägarna står därför riktigt långt ned på samhällsstegen, betydligt lägre än uteliggare, knarkvrak och annat "patrask". De brukar därför ha lite svårt att förstå att man som västerlänning vill delta i denna smutsiga verksamhet.

Själva jakten, särskilt på Borneo och i Indonesien, är idag mycket inspirerad av den australiensiska jakten med catchdogs i pack. Effektivt men kanske inte det mest etiska i våra ögon. Det smygjagas en del olika hjortar men annars är nog fällfångsten den mest utbredda jakten. Jag har en del kontakter där nere om du är på väg men det är ofta mer strapatser än vad man är intresserad av under en mer "normal" semester... Fisket ute i havet är däremot betydligt mycket mer utvecklat ur turistisk synpunkt och ofta riktigt bra.

Publicerat
  • Författare

Ohfan, jag är öppen för alla förslag!

Åker nämligen ner dit helt själv i Januari och ska spendera 2-3månader där. Eftersom jakt är förmodligen mitt största intresse hade det varit riktigt fett att jaga där.

@Linkis, vad menar du med strapatser? För lite treking/vandring är inget hinder!

Fiske ska ju givetvis också hinnas med!

Publicerat
  • Författare

Mongoliet har iaf jakt på Marco Polo får. Kostar iof en "liten" slant

Haha, detta får jag nog ta på en annan resa ;)

och förhoppningsvis när jag har en lite bättre lön än nu.

Publicerat
  • Författare

Hittade några som hade jagat med spjut i Indonesien! Skulle vara sjukt fräckt!

Publicerat

Trekking har nog ganska lite med jakt i regnskogen eller risfälten att göra. Betänk att du i princip alltid har minst 10 djur / smittor som kan döda dig på "striking distance" och att du garanterat har en kronisk magsjuka av maten så får den jaktliga upplevelsen en ny dimension.Du klarar dig inte en förmiddag där utan en riktigt erfaren vägledning så det viktigaste av allt är att hitta och välja sina kompisar väl...

Spjutjakten är den vanliga jaktformen för vildsvin där ute på öarna. Hundarna håller grisen och man sticker dem med spjut eller kniv. Men det kräver en lång rad vaccinationer om du ska ut på dessa strapatser. Du blir nedlusad med blodiglar och får massor av sår, en infektion där är lite väre än här hemma. Så tänk dig noga för och förbered dig mycket väl innan du ger dig ut...

Publicerat
  • Författare

Trekking har nog ganska lite med jakt i regnskogen eller risfälten att göra. Betänk att du i princip alltid har minst 10 djur / smittor som kan döda dig på "striking distance" och att du garanterat har en kronisk magsjuka av maten så får den jaktliga upplevelsen en ny dimension.Du klarar dig inte en förmiddag där utan en riktigt erfaren vägledning så det viktigaste av allt är att hitta och välja sina kompisar väl...

Spjutjakten är den vanliga jaktformen för vildsvin där ute på öarna. Hundarna håller grisen och man sticker dem med spjut eller kniv. Men det kräver en lång rad vaccinationer om du ska ut på dessa strapatser. Du blir nedlusad med blodiglar och får massor av sår, en infektion där är lite väre än här hemma. Så tänk dig noga för och förbered dig mycket väl innan du ger dig ut...

Kloka råd, har tyvärr inte vaccinerat mig mot mer än Hepatit A/B men det går kanske att fixa. Frågan är om det är värt det, inte direkt billiga vaccinationer och om jag ska ut i djungel för att döda en gris någon enstaka gång kan man fråga sig om det är värt det. Oandrasidan lär jag inte åka dit helt själv mer än en gång så kanske värt att ta tillfället i akt.

Har du personligen varit där och jagat? Vet du vad själva jakten kostar?

Publicerat

Jodå, jag har jagat lite där nere. Bland annat Varan, skitgod svans om man grillar den...

Jakten där är i de flesta fall gratis om du känner någon som kan ta dig med. Om det finns jaktarrangörer dit du ska vet jag inte men generellt så är det billigt med guider där så det borde vara överkomligt. Det svåra är att skaffa vapen om du vill jaga med gevär.

Publicerat
  • Författare

Låter spännande!

I vilket land jagade du då och var det med gevär?

Annars får jag väl rycka tag i en lantis där och låna hans spjut ;)