Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ett tågoffer till..

Featured Replies

Publicerat

En älg till blev mosad av tåget ikväll.

Inte samma spår dock.

Ingen anmälan kom in från banverket men olyckan skedde intill några hus.

De som jagar där va o kollade och hittade en exploderad kalv.

Men ett "vittne" som hört tågtutan gick dit i samband med olyckan och han hade sett en älg som rusat från rälsen och han sa att älgen snurrade runt på vägen och sprang in samma håll som den kommit och va märkbart påverkad o haltade.

Tåget hade kommit från by mot storstaden när han såg älgen.

Det fick det till att det kan varit 3 älgar som är inblandade i olyckan.

De hade sen försökt handspåra o hittat 2 legor som de tolkade att det va blod i båda.

Jädra massa älgspår överallt så de lyckades inte reda ut det.

Så småningom blev det polisanmälan och Jacob o jag åkte dit.

Då va där ytterligare ett nytt älgspår intill huset.

Vi kollade det en del o då gick det ut en älg från området där vi gick in.

Vuxet va vi kunde tolka det som.

Inga konstigheter med den löpan annat än att där va nått gult i snön på en del ställen.

Speciellt där foten gått ner i snön.

Den älgen passerade killarna på vägen på 70 m.. de hörde att det knakade till men såg den inte.

Vi hade ju inte ens börjat med de vi skulle göra.

Åkte fram där olyckan varit och spårade igenom och fram till legorna men.., nä varken Jacob eller jag fick det till blod utan brun smuts från pälsen som de misstolkat.

Lätt hänt om man har lite taskiga lampor.

Gissningsvis är det där kon o kalven legat innan olyckan. det va smält snö i legan och nu var det fruset och en brun smutsrand i kanten runt hela precis som det brukar se ut i snön.

Vi spårar sen ut ett par löpor men ingenstans finns det blod eller annat i spåren.

Ser att i nästan alla löpor av vuxen älg ligger det ett o annat älghår.

Även lite gult på sina ställen, jag och jacob får det till att vara piss.

Det luktar lite så, men jag smakade inte...

Det tolkade vi som att de spåren va gjorda av kon som antagligen pissat o fått det att rinna längs bakbenen ner i spåret.

Detta spår av vuxen älg går fram o tillbaka på typ alla håll o kanter, vi ser hela tiden ett o annat hår o nåt litet stänk piss.

Efter att vi kollat va vi kunde kolla så är det enda utspåret kons.

Vi får det till att där va en ko med kalv och kalven är spridd över en större yta...

Kon har mest troligt inte träffats av tåget. har svårt att tro en älg skulle kunna klara en träff av ett tåg på en raksträcka där de kör minst 150km/timmen utan att blöda... hur skulle den träffen sitta?

skulle jag hålla fram ett finger framför tåget så kommer det garanterat blöda...

Att hennes spår finns överallt tyder på att hon snurrat letar efter kalven.

Att där är lite hår emellanåt fick vi förklaringen till när vi hittade hennes nergång från banvallen.

Hon har kastat sig ner genom tät självplanterad gran och björk en 15m och brutit flera kvistar o stammar.

Det är där hon kommit ut när vittnet såg henne, brant nerför o sen nästan lika brant uppför iomed diket mellan grusvägen och banvallen.

Lätt hänt att hon ser påverkad ut om hon panikflytt ner från spåret, lik väl som hon kan halta till när hon kommer upp på den hala vägen.

Sen säger vittnet att tåget kom från byn och körde på älgen.

Lätt att se att tåget som körde på kalven kom från motsatt håll.

Omgivningen är ju sprutad med kalv åt ett håll mot byn.

Antar att tåget som kom innan det vittnet såg kört på kalven och vittnet såg kon kasta sig ner från banvallen när nästa tåg passerade.

Hon va säkert kvar o letade kalv.

Det tar väl en 5-10 min mellan 2 tåg sen tar det nog 40-50min tills nästa 2 tåg kommer.

Pisset i spåret förbryllar mig en del men inte faen kan en älg bli skadad av ett tåg i 150km/h så den läcker piss.. hur ska det gå till utan att det blöder eller att det bir någon mer skada typ krossat bäcken.

Kon hoppade förresten obehindrat över en stenmur när hon passerade killarna på vägen i början.

Så jag drar slutsatsen att där inte finns gågon mer älg som är skadad o den som sprejat banvallen har banverksgubbarna gjort med som de alltid gör med sånt här..

plockar väck det som ev ligger i vägen för tåget resten skiter de i.

De hade föresten varit på plats innan vi va där och täck över de större resterna typ huvudet med snö...

Publicerat

Inte kul med sånt här.

Verkar va mycket älgolyckor nu. Några jaktkompisar till mig har påkörda älgar varannan dag.

Publicerat

Ja det var värst vad det går åt älgar nu. Vi har samma problem med tåget på våran mark på gränsen blekinge/småland.

Publicerat
  • Författare

Kommit på en grej..

Mäniskor o då den kvinliga delen... som fött ett barn eller kanske fler...

Kan råka ut för att bäckenmusklen blir förslappad med påföljd att det läcker urin.

Kan en älgko drabbas av samma problem ??

Eller.. ja problem är det kanske inte för en älg men ändå..

Tena inkontinens i älgstorlek finns det ? :huh::D

Publicerat

Nu har du för lite att tänka på igen. ;) Kan du inte renovera köket eller något sånt. :lol:

Publicerat
  • Författare

Nu har du för lite att tänka på igen. ;) Kan du inte renovera köket eller något sånt. :lol:

Säg inget till tanten då ryker jag på´t..

Men allvarligt..;) kan en älgko få förslappad bäckenbottenmuskel?