Jump to content

Spåra vildsvin,

donking121
 Share

Recommended Posts

Hello

Jag å en polare funderar på att spåra/gå på vildsvin (ja vi har åtel osv men vill ha lite mer rörelse).

Förhållandena är sådan att det är för mycket snö för att släppa hundar. Vi funderar därför på att spåra/smyga på vildsvin. Är det görbart? Stressar man djuren mycket i såna fall (vill ju inte att de ska dra iväg i panik längre sträckor i såhär djup snö)?

Tacksam för svar om någon har erfarenhet av dylik jakt!

/J

Vi gjorde det några gånger innan jag hade hund.

Ringade området först så man visste var man hade dom och sen ställde vi en skytt på inspåren. Sen var det bara att följa spåren till legan. De brukar gå undan väldigt lugnt framför spåraren. Om det inte är så att man överraskar dom i legan för då kan det ju bli en rusning i början.

Vi gjorde det några gånger innan jag hade hund.

Ringade området först så man visste var man hade dom och sen ställde vi en skytt på inspåren. Sen var det bara att följa spåren till legan. De brukar gå undan väldigt lugnt framför spåraren. Om det inte är så att man överraskar dom i legan för då kan det ju bli en rusning i början.

Jag har ett starkt minne av något jaktprogram där Pär Morberg tar rygg på någon gammal greve i hyfsat djup spårsnö. Några timmar senare står Per genomsvett och pustande utan att ha fått upp bössan, medans gubben, utan en svettpärla typ, sänker sin rykande bössa efter att ha skjutit grisen.

Kanske har romantiserat minnet men jag minns att den högreste "greven" imponerade stort.

Jag har ett starkt minne av något jaktprogram där Pär Morberg tar rygg på någon gammal greve i hyfsat djup spårsnö. Några timmar senare står Per genomsvett och pustande utan att ha fått upp bössan, medans gubben, utan en svettpärla typ, sänker sin rykande bössa efter att ha skjutit grisen.

Kanske har romantiserat minnet men jag minns att den högreste "greven" imponerade stort.

Det stämmer ganska bra förutom att det inte var en greve utan hovjägare Peter Vilidu.

/Peter

Det stämmer ganska bra förutom att det inte var en greve utan hovjägare Peter Vilidu.

/Peter

Jepp, verkar vara från Jakt&fiske avsnitt 4 år 2010. Skulle väldigt gärna se det, någon som vet om man kan streama det någonstans (ligger ej upp på minjakt.se...)

Någon annan som har några tips/ideer kring denna typ av jakt?

/J

Som sagt, ringa in grisarna och ställ ut en skytt på inspåren. De brukar följa sina stigar om det är mycket snö vilket gör det lättpassat. Gjorde tabben en gång att passera en "grisväg" för att ta mej ned till en sjö, brukar alltid vara hett nere vid sjön. Väl där såg jag inga spår och när såten var avblåst konstaterade vi att de lämnat såten på "grisvägen".. jävligt surt. Så visst lär det funka även om spåraren lär få slita en del i planteringarna :lol:

Mvh!