Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

proportionalitet när man skyddar sig mot rovdjur?

Featured Replies

Publicerat

Finns det någon proportionalitetsprincip att ta hänsyn till när man skyddar tamdjur mot rovdjur?

Min fundering grundar sig i att jag hade Orusthöns (utrotningshotad svensk lantras) och fick besök av en lo som tog tuppen genom ett tuppoffer. Jag såg lon och hade kunnat ta den av daga om jag haft bössa med mig, men det jag funderar på är just om det finns något proportionalitetstänkande inom juridiken. En orusttupp har ett ekonomiskt värde av sisådär 200-250 kr beroende på linje, men rasen är akut utrotningshotad och beroende på vilken linje man har så kan tuppen ha ett mycket högt genbanksvärde.

Så frågans hypotetiska kärna är: Hur skulle juridiken resonerat om jag fällt lon i (eller i direkt anslutning till) hönshuset?

Publicerat

Finns det någon proportionalitetsprincip att ta hänsyn till när man skyddar tamdjur mot rovdjur?

Min fundering grundar sig i att jag hade Orusthöns (utrotningshotad svensk lantras) och fick besök av en lo som tog tuppen genom ett tuppoffer. Jag såg lon och hade kunnat ta den av daga om jag haft bössa med mig, men det jag funderar på är just om det finns något proportionalitetstänkande inom juridiken. En orusttupp har ett ekonomiskt värde av sisådär 200-250 kr beroende på linje, men rasen är akut utrotningshotad och beroende på vilken linje man har så kan tuppen ha ett mycket högt genbanksvärde.

Så frågans hypotetiska kärna är: Hur skulle juridiken resonerat om jag fällt lon i (eller i direkt anslutning till) hönshuset?

Hej!

Det finns två möjligheter rent juridiskt att döda rovdjur som annars är fredade. Den allmänna regeln i brottsbalken om nöd ger alla rätt att begå brott om det behövs för att skydda något mer skyddsvärt, tex att göra inbrott i ett hus för att släcka en eld så inte hguset brinner ner. Där gör man en proportionalitetsbedömning och i fallen tamdjur rovdjur har dessa hittills inte fallit ut till tamdjurens fördel.

Den andra möjligheten är § 28 & 28a i jaktförordningen, som utan proportionalitetsbedömning men istället en hel del andra bedömningsgrunder. Inom hägnat område (hönshuset) krävs "skälig anledning" befara ett angrepp. Dvs om du hade höns kvar (annars finns ju ingen risk för ytterligare skador)

och den dödat en tupp redan kan du döda lodjuret om du inte lyckas skräma bort det eller avvärja angreppet på annat sätt. Är lodjuret på väg därifrån får du inte döda det, för då finns ju inte skälig anledning anta nytt angrepp.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.