Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Glapp fokusring skapar problem?

Featured Replies

Publicerat

Har fått hem mitt nya simmons nu :) ja ja, jag vet... Kina...

Ringen på okularet som man justerar fokus på hårkorset glappar lite. Jag vet inte om det blir en synvilla eller om geväret rör sig samtidigt, men om jag tittar i det och samtidigt glappar på det så ser det ut som att hårlorset rör på sig.

Ni som är duktiga på optik, sitter hårkorset där i kikaren, så att det är möjligt att det fysiskt rör på sig om jag glappar med fokusringen?

Publicerat
  • Författare

Det är alltså i sidled den glappar.

Publicerat
  • Författare

Glöm det, är säker - det glappar...

Edit: får väl dra på lite locktite och skruva den i bott antar jag... Har ändå bra fokus på riktmedlet i det läget....

Publicerat

Ja som du har noterat,

RM:et sitter placerat där.

Kan bli intressant att se om din lösning fungerar i verkligheten, har läst om frysta kikarsikten tidigare men då var det med andra medel så att säga.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Ja som du har noterat,

RM:et sitter placerat där.

Kan bli intressant att se om din lösning fungerar i verkligheten, har läst om frysta kikarsikten tidigare men då var det med andra medel så att säga.

/Christian

Utveckla det där lite tack :)

Det är bara fokusringen för riktmedlet jag har loctite:at :)

Publicerat

Ja det kanske jag kan,

eller,

nåja, som du noterat ger ett glappt okulardel/ring för fokus/skärpa på ett sikte med rikmedelet i andra siktplanet en påverkan på hur det ser ut när du siktar, så långt är jag med och det är tekniken samt dina empiriska efarenheter också.

RM:et sitter inte rent fysiskt där, det sitter invid justerhuset men dess återspegling är i den lösa linsen därav att du ser att den vickar.

Att då låsa fast denna, fysiskt och köra lockite borde ta bort risken för träfflägesförändring,

det är den intressanta delen och där jag är lite nyfiken på om det kommer att fungera och i så fall om det blir bra, jag tror iofs det men tro räcker inte till.

Referensen till frysta sikten är från bänkskyttet där man genom att limma/frysa siktena tar bort den interna justeringen och kör med en extern via ringarna, jag tyckte att din variant var lite av en light produkt av deras sätt att hantera det hela på.

Tja det var nog så jag tänkte och avsåg med vad jag skrev.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Ja det kanske jag kan,

eller,

nåja, som du noterat ger ett glappt okulardel/ring för fokus/skärpa på ett sikte med rikmedelet i andra siktplanet en påverkan på hur det ser ut när du siktar, så långt är jag med och det är tekniken samt dina empiriska efarenheter också.

RM:et sitter inte rent fysiskt där, det sitter invid justerhuset men dess återspegling är i den lösa linsen därav att du ser att den vickar.

Att då låsa fast denna, fysiskt och köra lockite borde ta bort risken för träfflägesförändring,

det är den intressanta delen och där jag är lite nyfiken på om det kommer att fungera och i så fall om det blir bra, jag tror iofs det men tro räcker inte till.

Referensen till frysta sikten är från bänkskyttet där man genom att limma/frysa siktena tar bort den interna justeringen och kör med en extern via ringarna, jag tyckte att din variant var lite av en light produkt av deras sätt att hantera det hela på.

Tja det var nog så jag tänkte och avsåg med vad jag skrev.

/Christian

Aah, då är jag med.

Ja, vi kan väl säga som så att jag drog mig inte för att ta den elaka varianten av loctite på ett kinasikte :) detta är den de annonserar ska kunna limma fast en bil i taket med en droppe :)

Om ngt vibrerar sönder så tror jag förr på att linsen lossnar. Men nu är det en snäll 222:a det sitter på, så jag tror nog faktiskt det kommer funka. :)

Update kommer imorgon efter provskyttet :)

Publicerat
  • Författare

Kikaren håller ihop träffbilderna fint och jag upptäckte inga konstigheter alls, sköt ett 30-tal skott.

Jäkligt nöjd med kikare och bössa.

Bästa treskottaren satt C/C 7mm :) rätt OK för en 2000-kronors NY bössa med ett 800-kronors kikarsikte på. Dessutom med jaktmatch (.222 elektron/fågel).

Känner mig verkligen inskjuten, laddad & klar för toppjakten! Och det behövdes ingen 30.000kr:s uppsättning med en 10 kilos bänkbössa :)

Uuuuuuuuuuuuh så gôtt det ska bli att jaga till helgen!

Just det, kan tillägga att på denna simmons skiljer inte en millimeter mellan högsta och lägsta förstoring! :) än så länge iaf :)

Publicerat

Hahaha- bara för att du klickade i lite magic potion i tuben...

Skitjakt på dig.

/Christian

Publicerat

Hade detta fenomen på ett cheapo-sikte på en 22:a en gång. Det gav gav spridda skurar som resultat. Jag slängde skiten åt helvete och satte på ett "riktigt" sikte, och då försvann problemet och serierna tätade ihop sig betydligt.

För att plagiera Elmer Keith så var jag "thoroughly disgusted with that scope" :angry:

Publicerat
  • Författare

Hahaha- bara för att du klickade i lite magic potion i tuben...

Skitjakt på dig.

/Christian

Silvertejp, wd-40, buntband och loctite GÅR inte att leva utan :)

Publicerat
  • Författare

Hade detta fenomen på ett cheapo-sikte på en 22:a en gång. Det gav gav spridda skurar som resultat. Jag slängde skiten åt helvete och satte på ett "riktigt" sikte, och då försvann problemet och serierna tätade ihop sig betydligt.

För att plagiera Elmer Keith så var jag "thoroughly disgusted with that scope" :angry:

Har haft detta på flertalet andra billiga också - de hivades eller lämnades tillbaka. Men denna gången gav jag mig tusan på att ordna det, och det funkar ju riktigt bra än så länge.

Men bössan skjuter så bra att jag faktiskt ska förära det med ett riktigt sikte sen. Sparandet börjar nu och simmons siktetfår sitta tills jag vet och har råd med vad jag verkligen vill ha :)

Har man precis köpt en targetmaster så är resurserna begränsade ;) iaf om ungarna också ska få julklappar :D