Publicerat December 14, 201015 yr Sign gotland här var och laddade hos mej igår samt provsköt idag med lite besynnerligt resultat. Laddade 95 grains V-max med 45-48 grain 203B krut. Strulet började när kulan skulle i hylsan.. På tok för kort, den planerade friflykten var bara att glömma. Minns inte men gissar att det nog vart 5-6 mm friflykt tillslut när han äntligen fick kulan att sitta acceptabelt fast i hylsan. Sen laddades 20 plugg i olika vikt och med två olika tändhattar. Vid provskjutningen idag så hade jag väntat mej typ 20 mm grupper typ men jag har väl övertro på V-max uppenbarligen. Acceptabel höjdspridning men i sidled skvättre kulorna rätt duktigt, uppemot 6-7 cm de sämsta träffarna. Såg stödet och skjutställningen, såg förtroendeingivande ut. Fästet sitter fast och Zeisstubern verkar sjysst.. En annan skum grej var att hylsorna delvis var sotiga.. detta trots att laddningarna var såvitt jag fattat normala till heta. Har inte stenkoll på hylslängden men tvivlar på att de skulle vara för korta. Inga som helst trycktecken i tändhatt eller hylsa iövrigt. Någon som laddat korta kulor till 6,5x55 och fått dem att skjuta? Rimligen med en rejäl friflykt? Mvh!
Publicerat December 14, 201015 yr Skit i FF och satsa på ett normalt sättdjup, dvs runt 6-7 mm i hylsan, då bygger man tryck bättre o jämnare och träffbilderna borde komma som ett brev på posten. /Christian
Publicerat December 15, 201015 yr Har samma problem med mina 100gn BT, friflykten blir gigantisk men som Christian skriver så är en bra fastsättning i hylsan viktigare än minimal friflykt. Jag har spridning på under 20mm, men det är ju en riktig svensk bössa jag har....
Publicerat December 15, 201015 yr Hej Har i princip samma erfarenhet av friflyktsproblem som övriga här. 6,5:an verkar vara brotchad för att kunna ta väldigt långa pilar. Blev även lite fundersam på 203B. 95 är visserligen väldigt lätt. Men tror ändå att det kan vara i snabbaste laget. Personligen har jag alltid kört med magnumtändhattar. Har dock hört andra som haft problem när de provat annat. Framförallt har precisionen försämrats i kallare väderlek. (Jag låter det vara osagt om skytten inverkat...) // Henrik
Publicerat December 15, 201015 yr Författare Ok prioritera sättdjup alltså? Finns väl iofs inte så mycket att välja på Blir en ny omgång här när jag är ledig, han behöver ladda upp en ny testomgång men då jag jobbat så har det inte fungerat. Såvitt jag fattat så kommer receptet m 203B från Norma och någon anställd där som verkar ha äcklig koll på ämnet. Har inte koll på vad som är max men spontant och med tanke på vad prylarna ska användas till så känns det som att man ska sikta in sig på de hetare laddningarna och rodda med sättdjupet där. Om jag fattat det rätt så är standardknallarna slut och det blir magnum rakt av framöver. Mvh!
Publicerat December 15, 201015 yr Författare Fråga igen.. tror ni sotet på delar av hyslan kan förklaras av dåligt sättdjup? Tyckte det såg urkonstigt ut faktiskt.. Fått sotiga hylsor själv men då har de varit helt täckta av sot, nu var bara en liten del av hylsan svart.. Mvh!
Publicerat December 15, 201015 yr Fråga igen.. tror ni sotet på delar av hyslan kan förklaras av dåligt sättdjup? Tyckte det såg urkonstigt ut faktiskt.. Fått sotiga hylsor själv men då har de varit helt täckta av sot, nu var bara en liten del av hylsan svart.. Mvh! Nångång har jag fått hylshalsen lite svärtad men det brukar försvinna med lite hetare laddning. Nu är 48gn 203-B en ganska het laddning redan så jag undrar om problemet ligger där. Är hylsorna omladdade många gånger så hylshalsarna är "styva" och inte tätar av den anledningen? Är patronläget ovanligt generöst så det inte tätar av den anledningen? Svar på fråga 1 är att köpa nya hylsor och testa med, svar på fråga 2 är att testa en annan kula/laddning, gärna fabriksladdat.
Publicerat December 15, 201015 yr Författare Det är detta som är så j-la skumt.. Det är andra gången hylsorna skjuts bara och hylshalsarna har inget sot utan det är sträck av sot på hylskroppen, stäcken går från halsen och nedåt till botten i princip. Min tanke är att patronläget helt enkelt inte är helt korrekt, för mycket plats där helt enkelt men samtidigt, vore kammaren oval eller något så borde rimligen hylsorna spricka eller ta stryk. Hade varit spännande att skjuta någon gammal tvärstyv hysla som rimligen reagerar kraftigare och spricker där problemet finns eller nåt. Bössan är i ryggigt gott skick på alla sätt så man kan inte skylla på slitage eller något sådant. Mvh!
Publicerat December 15, 201015 yr Det är detta som är så j-la skumt.. Det är andra gången hylsorna skjuts bara och hylshalsarna har inget sot utan det är sträck av sot på hylskroppen, stäcken går från halsen och nedåt till botten i princip. Min tanke är att patronläget helt enkelt inte är helt korrekt, för mycket plats där helt enkelt men samtidigt, vore kammaren oval eller något så borde rimligen hylsorna spricka eller ta stryk. Hade varit spännande att skjuta någon gammal tvärstyv hysla som rimligen reagerar kraftigare och spricker där problemet finns eller nåt. Bössan är i ryggigt gott skick på alla sätt så man kan inte skylla på slitage eller något sådant. Mvh! Skummt är förnamnet! Du har inga bilder? Låter som om hylshalsen inte tätar på vissa delar vilket gör att jag misstänker felaktigheter i patronläget eller nåt liknande.
Publicerat December 15, 201015 yr Författare Ska försöka fixa det, förmodar att det blir fler tester de närmsta dagarna bara det här förbannade jobbet kunde låta bli att störa min fritid Mvh!
Publicerat December 17, 201015 yr Jag vet att jag testat v-max i min bössa när den var en vanlig 6,5;a Minns jag inte fel så var det en rejäl dos norma 204 och en magnumtändhatt bakom. På 200 m satt tre skott inom en enkrona. Måste se om jag har bilden kvar någonstans med laddata.
Publicerat December 17, 201015 yr Författare Jag vet att jag testat v-max i min bössa när den var en vanlig 6,5;a Minns jag inte fel så var det en rejäl dos norma 204 och en magnumtändhatt bakom. På 200 m satt tre skott inom en enkrona. Måste se om jag har bilden kvar någonstans med laddata. Det lät trevligt! Jag kanske ska ladda upp ngr pilar till gotland, har 204 över.. du har inga data kvar? Mvh!
Publicerat December 17, 201015 yr Har en bild med laddata uppskrivet på sidan om. Tänkte använda den till säl när dom blev lovliga men asken blev liggandes förutom några som testats på bäver och några som gjort hål i papper. Är inte på min egen dator men imorgonbitti ska jag kolla.