Publicerat December 14, 201015 yr Alltså, så här är det. (kaxig inledning va'! ) Spåret stämmer till 100% in på räv MEN under vissa omständigheter kan både lo och hundar lämna EXAKT likadana spår. För att veta lite bättre behöver man se hur spåren hänger ihop i ett större sammanhang. Men inte ens då kan man i vissa fall vara helt säker. Jag har försökt förbättra mina spårkunskaper aktivt i 25 år men ställs relativt ofta inför spår som jag inte kan bestämma. För 4-5 år sedan fick jag tag på en riktigt bra bok i ämnet som jag tycker är överlägsen andra böcker i genren. Den heter: Djurens spår och konsten att spåra-En fälthandbok av Åke Aronson och Peter Eriksson utgiven av Bonniers
Publicerat December 14, 201015 yr Skulle nog gissa på Hund jag med, eller Räv. Inte Lo, fel form på avtrycket och Lon skulle inte ha klorna ute. //
Publicerat December 15, 201015 yr Skulle nog gissa på Hund jag med, eller Räv. Inte Lo, fel form på avtrycket och Lon skulle inte ha klorna ute. // "Att skilja lospår från hundspår på förekomsten av klomärken är där emot svårare, lodjuren kan dra in klorna vilket inte hunddjuren kan. Trots det ser man ganska ofta tydliga märken efter klor i lospår." Saxa den från rovdjurcentret eftersom jag hade ett vagt minne om att dom lämna kloavtryck ibland, konstar till det lite men jag tror inte spåret på bilden i fråga är lo.
Publicerat December 15, 201015 yr Skulle tro att det är hundspår då dom ser lite stora ut för att va räv. sen så ser dynorna ut att vara tätare ihop. räven har lite större utrymme mellan dynorna än vad hund har. Gissar på hund
Publicerat December 15, 201015 yr Kolla spårtråden i vid lägerelden...Men nog ser det bra likt ut en helt vanlig rödräv de dära,
Publicerat December 19, 201015 yr Vilka försiktiga gissningar jag drar till med finnspets hane Tycker dem främrer tårna tyder mera på hund än räv men är givetvis inte 100%
Publicerat December 19, 201015 yr Du jag skulle passa mig för att lägga mobilen i snön sådär! Min sån där vart fuktskadad
Publicerat December 20, 201015 yr Du jag skulle passa mig för att lägga mobilen i snön sådär! Min sån där vart fuktskadad Min lur, Den har gott igenom det mesta och har inte skonat den alls. Så inte direkt rädd att den ska vika sig för lite snö