Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Och vem är rikard454

Featured Replies

Publicerat

Hej alla!

Tänkte passa på och "presentera" mig också, Rikard heter jag och bor i en by utanför Luleå (Rutvik). Är 50 bast gammal/ung men har inte jagat i mer än ett par år men har sprungit i skog och mark hela livet (fiske, guldvaskning, forspaddling, etc.).

Jagar mest fågel på byamarkerna här men är även medlem i Luleå Jaktvårdsklubb så jag har tillgång till deras marker runt om i länet också. Men någon räv har det också blivit och jag hoppas kunna få mig en råbock någon höst - men det är ganska dåligt med rådjur här. Funderar på att börja stödutfodra och se vad som kan hända med stammen...

Var även med och jagade älg för första gången under hösten, jag o frugan byggde ett torn där jag spenderade ca 10 dagar. Gjorde en

. Notera konstruktionen av benen, blev fruktansvärt stadigt och bra.

Såg totalt fem älgar från mitt pass (vi har fasta pass i vårt jaktlag), tre hade jag klara / fina skottchanser på men det var vuxna djur och vi skulle bara skjuta kalv just då. Oh well, det är snart dags för nästa älgjakt :-) Bland annat den här tjuren dök upp, en hyfsad sextaggare som dök upp i en rågång ca 150 meter från tornet, lyckades locka in den till bara 30 meters håll där den stod en stund o funderade över livet :-) När vi byggde tornet kutade det förbi en fin 10-12 taggare med skovelhorn på bara 10 meters håll, fullt sken som om den inte såg oss...(!) Hade björn på markerna just då, kanske att det var en björn som skrämde den...

Har just nu en finnspets/finsk spets "på låns" som jag har knallat med i skogarna här, har inte blivit någon fågel men vi har haft en del äventyr - har en blogg som ni kan bläddra i om ni har tid över nån gång...

Förutom jakt, fiske, etc. så pysslar jag en del med gamla bilar som en del kanske redan gissat från mitt "nick" (454 är cylindervolymen i kubiktum på en sk. big block cheva v8'a :-).

Cheerio!

/Rikard

Publicerat

Hej och välkommen! :)

Publicerat

välkommen hit. Visst var det du som var å laddade 7x61 hos mig i somras?

Publicerat
  • Författare

välkommen hit. Visst var det du som var å laddade 7x61 hos mig i somras?

Hej och tack Mats!

Jajamen, jag var förbi dig o laddade upp en hög skott till min 7x61'a Sharpe and Hart. FMJ'n är nästan slut men jaktammunitionen har jag kvar en hel del av än. Har köpt lite fler Normahylsor medan det fanns i lager på Midway. Men jag ska nog skaffa mig egen laddutrustning...

Tack Kristin också!

Publicerat

Välkommen till Jaktsnack.se!

/ Rikard

Publicerat

Hej och välkommen!

Även jag har haft en 454'a, fast jag hade petat ner min (donerad av en Vette med Callaway) i en Musse HT -69.

Det blev helt ny framvagn som jag hängde tebax plåten på men det vart lite drag på sulorna ;)

Har i dag tappat intresset för skruvandet och kör helst nya fungerande bilar och har bara tre projekt jag vill göra.

Ferrari 250 GTO totalrenovering. (lite utanför min prisklass dock)

Shelby GT 500 (realistisk men svårt att hitta rätt repobjekt till rätt pris)

Volvo Duett custom (nästan i hamn, 350 Hemi eller liknande mittmotor bygge)

Duetten känns mest realistisk dock :lol:

Kom in i värmen på detta eminenta roliga forum!

Publicerat
  • Författare

Hej och välkommen!

Även jag har haft en 454'a, fast jag hade petat ner min (donerad av en Vette med Callaway) i en Musse HT -69.

Det blev helt ny framvagn som jag hängde tebax plåten på men det vart lite drag på sulorna ;)

Tackar!

Jag har aldrig haft något 454'a faktiskt :-) Men det är en ball motor :-) Vagnsparken idag består av en Cadillac Eldorado cab med en 500'a (8,2 liter) och en Mercdes-Benz 560 SEC, också den med en V8'a. Ja och vardagsbilen/jaktbilen en Toyota RAV4'a.

Kul projektidéer där! Själv skulle jag vilja ha en 53'a Eldorado men det är väl så mycket pengar idag...

Tack ni andra också :-)

Publicerat

Välkommen in i värmen! ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Välkommen till Jaktsnack :)

mvh

Publicerat

Välkommen :)

Publicerat

Man brukar se nå rådjur då och då både vid vägen till Kyrkbyn och vid Reveln, så det gäller väl bara att få in några av dom för du är väl mer eller mindre omringad. På LJVKs marker är det mindre så vitt jag vet. Ja, förutom där det är kulförbud.

Publicerat

Hej och hjärtligt välkommen till detta eminenta forum!

Publicerat

Hej & välkommen hit norrbottning!:D

Publicerat

Hej och tack Mats!

Jajamen, jag var förbi dig o laddade upp en hög skott till min 7x61'a Sharpe and Hart. FMJ'n är nästan slut men jaktammunitionen har jag kvar en hel del av än. Har köpt lite fler Normahylsor medan det fanns i lager på Midway. Men jag ska nog skaffa mig egen laddutrustning...

Tack Kristin också!

Hojta till om du behöver hjälp att komma igång med det sen!