Publicerat December 15, 201015 yr Någon som vet om det är tillåtet med vildsvinsfällor i andra länder?
Publicerat December 15, 201015 yr Om vi tittar i Tyskland så säljs Lotin fällan som där kallas "Skandinavische Schwarzwildfalle".
Publicerat December 15, 201015 yr Eftersom man är halvösterrikeare blev jag nu lite intresserad över om man får nyttja fälla där och har kommit fram till att man inte får det. Läst mig helt trött på paragrafer. Det mest komplicerade med Österrike är att varje bundesland (Burgenland, Salzburg osv) har EGNA regler. Sug på den ni! Jag tittade endast på Salzburg och kom fram till följande: Gesetz über das Jagdwesen im Land Salzburg (Jagdgesetz 1993 - JG) Gebote und Verbote bei der Ausübung der Jagd § 70 c) Die Verwendung von künstlichen Lichtquellen, Spiegeln oder sonstigen Vorrichtungen zum Blenden, von Tonbandgeräten oder nichtselektiven Netzen und Fallen. Enligt bud och förbudsparagrafen 70 så får man inte nyttja ljuskällor, speglar eller dylikt för att blända (djur), konsgjorde ljudkällor eller ICKE selektiva nät och fällor. Fangen von Wild § 72 (1) Das Fangen von Wild ist nur mit Bewilligung der Landesregierung gestattet. Ausgenommen von der Bewilligungspflicht ist B, das Fangen von Beutegreifern mit Ausnahme von Baummarder, Nerz, Iltis, Wildkatze, Fischotter, Braunbär, Luchs, Wolf und Goldschakal, und das Fangen von Bisamratten. Fånagde av vilt är endast tillåtet efter godkännande av Landsregeringen (Regeringen i Salzburg) undantaget är b, fånagde av rovvilt förutom mård, Nerz, iller, vildkatt, utter, brunbjörn, lo, varg och guldshakal och fångandet bisamråttor. Vette tusan om man blev mer klar på om det var godkännt eller inte. Som jag tolkar andra paragrafer så krävs godkännande i varje fall från Salzburg's regering om man får eller inte får fånga annat än vissa rovvilt i fälla.
Publicerat December 16, 201015 yr Författare Om vi tittar i Tyskland så säljs Lotin fällan som där kallas "Skandinavische Schwarzwildfalle". Ok! Får de sätta ut den utan tillstånd där?
Publicerat December 16, 201015 yr Om vi tittar i Tyskland så säljs Lotin fällan som där kallas "Skandinavische Schwarzwildfalle". Lite intressant för den fällan har inte godkänts i Sverige än.
Publicerat December 16, 201015 yr Ok! Får de sätta ut den utan tillstånd där? Nja, alltså, för att våga svara på det till 100% så måste jag sätta mig in i Tysklandsjaktlagstiftning och det orkar jag inte. Men det står inget på sidan som jag kollat lite på om att det skulle vara något som helst hinder för att ställa ut fällor, fast samtidigt skriver de följande på sidan: "Seit Dezember 2008 wurden mit diesen Fallen in Schweden schon fast 1000 Stück Schwarzwild gefangen.". Möjligen att vi fångat så många i testsyfte av fällan men inte på "regelrätt fångjakt" eller hur man skall uttrycka sig.
Publicerat December 16, 201015 yr Lite intressant för den fällan har inte godkänts i Sverige än. Mycket skulle jag tillochmed vilja säga. Den information jag tittar på går att läsa på: http://www.saufalle.de/ Är man lite kunnig i tyska och svenska förstår man nog det mesta. Där finns även fångstbilder med åtelkamera, samt en beskrivning hur man ställer ut och åtlar fällan och det går bra att beställa TYP A för 1290 Euro och TYP B för 1690 Euro.
Publicerat December 16, 201015 yr Mycket skulle jag tillochmed vilja säga. Den information jag tittar på går att läsa på: http://www.saufalle.de/ Är man lite kunnig i tyska och svenska förstår man nog det mesta. Där finns även fångstbilder med åtelkamera, samt en beskrivning hur man ställer ut och åtlar fällan och det går bra att beställa TYP A för 1290 Euro och TYP B för 1690 Euro. Tja.. med risk för mitt dåliga minne... men det är väl bara sinkabirum som blivit godkänd, sen stoppades testen för vidare utredning eller va de nu va..? Va väl nått strul mellan SJF och tillverkaren ? Om tillverkaren till Lotin anmäldes för att fara med osanning ang godkänd fälla? Nån som kommer ihåg hur de va ?