Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad göra med första kombigeväret?

Featured Replies

Publicerat

Tjenare alla jaktsnackare! :DB)

Jag har nu hittat en riktigt fin kombi i kaliber 5,6x52r av märket Brno och funderar på vad man skall göra med bössan för att få den funktionsduglig. Har inte några direkta bra erfarenheter av öppna riktmedel som sitter på en bössa direkt från fabriken och undrar därför om jag skall montera ett kikarsikte på bössan det första jag gör.

Kalibern i sig är jag dock mycket medveten om att den är ytterst duglig till alla sorters klass-två-vilt i Sverige och kommer förmodligen att skjuta både rådjur, räv, mård, skogsfågel osv med. Bössan kommer med andra ord att få hänga med på ett antal skogsjakter uppe i de nordliga delarna av länet...

Har också kommit underfund med att det kommer att bära iväg ganska ordentligt i pris, då det enda vettiga montaget av ett kikarsikte är ett hakmontage eller vridmontage som visst är både funktionellt och snyggt, men nästintill omöjlig att motivera för den gapande plånboken. Vad tycker er, min samlade expertis, att jag skall göra? Ska jag vänta med att montera ett kikarsikte och köra på de öppna riktmedlen nu från början, för att eventuellt senare skaffa ett hakmontage? Eller skall jag satsa hårt direkt och montera en kikare i ett hak/vridmontage?

Mvh Dunderklumpen

Publicerat

Ett rödpunktsikte kanske skulle vara nåt till en början? :)

mvh

Publicerat

Hejda dig lite,

de flesta Brno har ett snabbfäste som fästs i spången, nu har du inte angivit modell så det är iofs oklart men nej du lär inte behöva varken vrid eller hakmontage,

förresten hade du verkligen avsett att lägga 8-12 000 kr för att få monterat optik på ett vapen som kostar/är värt kanske 5-7 000 kr?

Meddela gärna modell så kan du kanske slippa det utlägget och istället köpa en vettig tub.

Jupp visst ser du, 305;an har ett snabbfäste tillgängligt.

http://http://widforss.chiaro.mrfriday.com/auktioner/bilder/31/H06_405.jpg

/Christian

Publicerat

Det finns ett speciellt fäste till de där, jag har själv haft en sådan bössa.

Dock är de öppna riktmedlen förvånansvärt bra, så jag skulle nog försöka skjuta lite med bössan över öppna riktmedel. Ut till 100m är tjäder inga problem, ej heller räv eller rådjur.

Viktigast är att du känner dig förtrogen med vapnet. Hagel - alltid bakre tryckaren, kula - alltid främre. Detta gäller även med hagelpipset, då bakre dubblerar som dubbeltrycke.

Publicerat

Och lägg som sagt inga större pengar på ett montage vilket som. Det är en billig bruksbössa, men mycket duglig. Tung och med speciell mekanism/säkring men du lär dig med erfarenheten...

Publicerat
  • Författare

Tackar för svaren!  :lol::blush:

Ok.. Att det finns ett snabbfäste till brno var iaf en nyhet. Någon av er som vet en återförsäljare, eller vet vart det kan finnas en? 

Mvh!

Publicerat

Jag har en BRNO 305 samma kaliber på kulan. Kör med öppna riktmedel fram tills toppjakten börjar då drar jag på kikarsiktet med snabbfäste.

Vapnet känns som att det är byggt för öppna riktmedel, då man har dom så slänger man upp bössan och den känns perfekt till skillnad från med kikarsiktet som då känns som att det ligger för högt upp för vapnet men det går att lära sig att använda.

Så mitt tips utifrån egna erfarenheter är att köra med öppna riktmedel om du inte behöver någon kikare, på min funkar dom öppna utmärkt om man kan skjuta med dom.

Publicerat
  • Författare

Jag har en BRNO 305 samma kaliber på kulan. Kör med öppna riktmedel fram tills toppjakten börjar då drar jag på kikarsiktet med snabbfäste.

Vapnet känns som att det är byggt för öppna riktmedel, då man har dom så slänger man upp bössan och den känns perfekt till skillnad från med kikarsiktet som då känns som att det ligger för högt upp för vapnet men det går att lära sig att använda.

Så mitt tips utifrån egna erfarenheter är att köra med öppna riktmedel om du inte behöver någon kikare, på min funkar dom öppna utmärkt om man kan skjuta med dom.

Trevligt! Kan tillägga att jag började min skyttekarriär med öppna riktmedel, så en viss erfarenhet av dem finns. Dock kan jag inte säga att jag är kompis med de öppna på min Husqvarna 648, men det är ju en annan sak... 

Då tror jag faktiskt att jag börjar med de öppna på kombin, så får det utvecklas framöver. Ska väl låna hem bössan med en lånelicens och besöka skjutbanan först tänkte jag...

Publicerat

Lana en kombi med rodpunkt. Kan funka. Jag är nojd med min...

Publicerat

Snabbfäste är väl en överdrift att kalla det :) Min Brno har jag BRNO's egna fäste och kikarsikte (Zeiss med sidojustering i fästet), det sitter med två vingmuttrar. Fästet på bössan är gjort så att en klack ska passa in så det kommer på samma ställe varje gång. Dock är mitt fäste säkert som fasen, kan nog slå på kikarsiktet utan att det rubbas.

(kuriosa, Brno har nog haft original klack för fäste sedan urminnes tider, Faders M21 från 1948 har fäste original)

Angående höjd, min Brno blev ombyggd redan när den var ny, kolven gjordes högre helt enkelt. Suveränt för att använda kikarsikte, oanvändbart för att använda fasta riktmedlen, dock på original Brno tycker jag det blir lågt för original riktmedel med originalkolv. Jag ska dock kapa ner min lite så det blir mellan nuvarande och original.

Publicerat

Samma här...

Har hittat en Brno 305 i orginalskick. Kommer från ett dödsbo och har hängt i ett vapenställ de senaste 25 åren.

Rena spettet balansmässigt, men robust och pålitlig.

Tommys vapen i Huskvarna har alla tänkbara tillbehör. Där kan du nog hitta ett lämpligt fäste.

Jag tänker nog skjuta med de öppna riktmedeln, ett tag i alla fall.

//Danne

Publicerat
  • Författare

Samma här...

Har hittat en Brno 305 i orginalskick. Kommer från ett dödsbo och har hängt i ett vapenställ de senaste 25 åren.

Rena spettet balansmässigt, men robust och pålitlig.

Tommys vapen i Huskvarna har alla tänkbara tillbehör. Där kan du nog hitta ett lämpligt fäste.

Jag tänker nog skjuta med de öppna riktmedeln, ett tag i alla fall.

//Danne

Ok, skall ta och ringa honom imorrn så ska vi se...  ^_^