Publicerat December 15, 201015 yr Fick ett samtal i kväll från kontaktmannen om en påkörd gris på grannmarken. Hämtade upp en kompis och körde dit. Hade varit en ensam halvstor gris och det skulle synas i snön var den varit omkull. Vi hittade platsen direkt. Syntes inget mer på platsen och eftersom det inte var några skador på bilen så räknade jag med lite svårare jobb, så jag valde den rutinerade. Ställde kompisen i förhåll på en väg på andra sidan planteringen. Sen släppte jag Lina på olycksplatsen. Upptag 112m bort, stod fast. Så jag gick på nästan direkt. Skrapigt som fan. Men jag kom in på 15m innan det började flytta sig. Såg att det var på väg mot kompisen så jag gick efter sakta för att få ut den till honom. När det gick ut på vägen låg Lina för nära men i gallringen på andra sidan fick han läge och avslutade. Var en stor gylta på ca 80kg och var lite skador på bäcken och tarmar. Är inte ofta det går så smidigt. Tog nog runt 5min.
Publicerat December 15, 201015 yr Du bara roar dig hela tiden Ta nu o klappa om Lina o ge henne lite extra gott att äta. Lite beröm skadar nog inte heller Bra jobbat till er båda med föresten //
Publicerat December 16, 201015 yr Hej där Björn. Roligt när det går både bra och hyffsat snabbt att få slut på lidandet. Just VS kan ibland vara över-j***** svåra att få någon skadebild över på platsen,fordonet kan ibland hjälpa! Men allt som oftast så hittar man just ingeting på platsen, trots att bilen ser ut som skrot! En spontan fråga? Vad fick du för förutsättningar av k-mannen? Syftar då på beordrings grad, platsbesök alt eftersök? Anlednngen till frågan är att samtliga So-syds länsansv jägare upplever "lite" problem med dessa 2 olika beordring sätt! Nytt möte för detta är planerat till 21/12 Vill du så kan vi ta detta över e-post istället. nvr-blekinge@hotmail.se Mvh Micke
Publicerat December 17, 201015 yr Författare Hej där Björn. Roligt när det går både bra och hyffsat snabbt att få slut på lidandet. Just VS kan ibland vara över-j***** svåra att få någon skadebild över på platsen,fordonet kan ibland hjälpa! Men allt som oftast så hittar man just ingeting på platsen, trots att bilen ser ut som skrot! En spontan fråga? Vad fick du för förutsättningar av k-mannen? Syftar då på beordrings grad, platsbesök alt eftersök? Anlednngen till frågan är att samtliga So-syds länsansv jägare upplever "lite" problem med dessa 2 olika beordring sätt! Nytt möte för detta är planerat till 21/12 Vill du så kan vi ta detta över e-post istället. nvr-blekinge@hotmail.se Mvh Micke Tjena Micke! Förklaring är så enkel att vi i vår krets ligger efter rejält med det nya, så vi har väl egentligen inte kommit igång än. Så mycket går väl efter gamla rutiner. Jag fick t.ex inte min inloggning förrän igår och kontaktmannen är nog inte ens godkänd än. Men det viktigaste var ju att hitta grisen och det gjorde vi. /Björn
Publicerat December 17, 201015 yr Tjena Micke! Förklaring är så enkel att vi i vår krets ligger efter rejält med det nya, så vi har väl egentligen inte kommit igång än. Så mycket går väl efter gamla rutiner. Jag fick t.ex inte min inloggning förrän igår och kontaktmannen är nog inte ens godkänd än. Men det viktigaste var ju att hitta grisen och det gjorde vi. /Björn Visst är det som du säger, det är resultatet som räknas! Men det finns många fallgropar i och med att ni inte är igång ännu! Resten tar vi över PM ! Micke
Publicerat December 17, 201015 yr Med anledning av frågeställningen platsbesök/eftersök så kunde jag inte låta bli o skriva nått... Jag har alldrig fått ett samtal från polis där de uttryckligen sagt det ena eller de andra. Det de säger är mer som: djuret har lämnat platsen, det ligger på vägen/ i diket dött eller lever osv. Eller så är det ovisst vad som hänt. Sen är ju Musköt hundförare och hans uppgift är väl eftersök så är han utringd så är han det som e-sökare. I detta fallet visste kontaktmannen att grisen inte fanns på plats och det syntes i snövallen var det hänt. Kan ju inte bli annat än eftersök såtillvida att djuret lämnat vägbanan och diket. Därefter är det eftersök oavsett om djuret lever o avlivas eller är dött 20 m från vägen. Kontaktmannen är ju den som ska göra platsbesöket. Vi här har egentligen för många kontaktmän, men eftersom det fungerar bra och har gjort länge så får vi hållas.. Har läst o hört om en del som tröttnat på kontaktmanna uppgiften. Speciellt om de har hårt trafikerade vägar och får många samtal i veckan om att åka på platsbesök för en skitsumma dygnet runt. Oavsett hur långt de behöver åka så blir det inte mer än 150:- minus skatt, ska man räkna milersättning så är den slanten snabbt borta.. Ska det då bara bli tex 3-4 kontaktmän i vår kommun så kommer det med garanti skita sig...
Publicerat December 19, 201015 yr Med anledning av frågeställningen platsbesök/eftersök så kunde jag inte låta bli o skriva nått... Jag har alldrig fått ett samtal från polis där de uttryckligen sagt det ena eller de andra. Det de säger är mer som: djuret har lämnat platsen, det ligger på vägen/ i diket dött eller lever osv. Eller så är det ovisst vad som hänt. Sen är ju Musköt hundförare och hans uppgift är väl eftersök så är han utringd så är han det som e-sökare. I detta fallet visste kontaktmannen att grisen inte fanns på plats och det syntes i snövallen var det hänt. Kan ju inte bli annat än eftersök såtillvida att djuret lämnat vägbanan och diket. Därefter är det eftersök oavsett om djuret lever o avlivas eller är dött 20 m från vägen. Kontaktmannen är ju den som ska göra platsbesöket. Vi här har egentligen för många kontaktmän, men eftersom det fungerar bra och har gjort länge så får vi hållas.. Har läst o hört om en del som tröttnat på kontaktmanna uppgiften. Speciellt om de har hårt trafikerade vägar och får många samtal i veckan om att åka på platsbesök för en skitsumma dygnet runt. Oavsett hur långt de behöver åka så blir det inte mer än 150:- minus skatt, ska man räkna milersättning så är den slanten snabbt borta.. Ska det då bara bli tex 3-4 kontaktmän i vår kommun så kommer det med garanti skita sig... Har fått svar av den (Musköt) som jag ställde frågan till! Är nöjd med detta... Micke
Publicerat December 23, 201015 yr Låser här då tråden inte riktigt hamnat rätt avseende Musköts trådstart. De fyra sista inläggen kommer att flyttas till egen tråd såfort tekniken hänger med. / Rikard Admin.